عصر خودرو

به دلیل اشباع بازار ال.ان.جی در جهان

بزرگترین واردکننده ال.ان.جی، صادرکننده این محصول شد

عصر بازار- به دلیل اشباع بازار ال.ان.جی، شرکت ژاپنی "جرا" (JERA) که یکی از بزرگترین خریداران ال.ان.جی در سطح جهان است، تصمیم گرفته‌است سالانه ۱.۵ میلیون تن ال.ان.جی وارداتی خود را با قیمت کمتر به اروپا صادر کند.

بزرگترین واردکننده ال.ان.جی، صادرکننده این محصول شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شرکت ژاپنی "جرا" (JERA) که یکی از بزرگترین خریداران ال.ان.جی در سطح جهان است، به دلیل اشباع بازار گاز در ژاپن، تصمیم گرفته‌است گاز وارداتی خود را صادر کند. در همین راستا این شرکت موافقت‌نامه‌ای برای صادرات سالانه 1.5 میلیون تن ال.ان.جی وارداتی خود از ژوئن 2018 تا دسامبر 2020 با یک شرکت فرانسوی به امضا رسانده‌است. بر اساس این موافقت‌نامه، قیمت ال.ان.جی صادراتی این شرکت با قیمت گاز در بازار اروپا مرتبط خواهد بود که دارای قیمت پایین‌تری نسبت به ال.ان.جی وارداتی ژاپن است. بنابراین این شرکت باید ال.ان.جی را با قیمتی پایین‌تر از قیمت خرید آن صادر کند.

    ژاپن به دلیل افزایش دوباره تولید برق هسته‌ای، رشد سریع برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر و رشد پایین تقاضای داخلی با کاهش تقاضای ال.ان.جی مواجه است؛ به گونه‌ای که تقاضای گاز این کشور که در حال حاضر 85 میلیون تن در سال است، در سال 2020 به 72 و در سال 2030 به 62 میلیون تن کاهش خواهد یافت.

    بلومبرگ در ادامه می‌افزاید: شروع صادرات "جرا" به اروپا این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک بازار اشباع‌شده، صادرکنندگان سنتی آن بازار (که در یک روند پایدار به صادرات گاز می‌پرداختند) را با چالش مواجه‌ می‌کند. نقش جدید ژاپن (که همواره بزرگترین واردکننده ال.ان.جی جهان بوده‌است) به عنوان یک واسطه در تجارت ال.ان.جی، فشار بیش‌تری بر تولیدکنندگان گاز وارد می‌کند؛ چرا که این کشورها قدرت چانه‌زنی خود را به دلیل اشباع‌شدن بازار از دست می‌دهند.

    البته اشباع‌شدن بازار ال.ان.جی در سال‌های آینده در بسیاری از تحلیل‌های موسسات معتبر بین المللی منعکس شده‌است. از جمله می‌توان به گزارش موسسه "وودمکنزی" در اواخر سال 2015 با عنوان "آینده سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز ال.ان.جی" اشاره کرد. این گزارش پس از بررسی وضعیت ساخت پایانه‌های جدید ال.ان.جی در جهان، می‌افزاید: از سال 2015 ساخت و ساز ال.ان.جی ابتدا در خارج از امریکای شمالی و سپس تا سال 2019 در امریکای شمالی نیز کاهش می‌یابد که این نتیجه پاسخ طبیعی بازار به مازاد عرضه است.

    با توجه به پیش‌بینی موسسات معتبر بین المللی مبنی بر اشباع شدن بازار ال.ان.جی، قیمت این محصول در سطح جهان کاهش خواهدیافت که این امر باعث کاهش درآمد حاصل از صادرات ال.ان.جی برای عرضه‌کنندگان این محصول می‌شود. بنابراین ضروری است موضوع ورود ایران به بازار ال.ان.جی با حساسیت بیشتری مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها