عصر خودرو

عضو هیات عامل سازمان خصوصی سازی:

جزئیات رأی هیأت داوری درباره آلومینیوم المهدی

وصول طلب دولت با واگذاری بلوک مدیریتی ذوب‌آهن

عصر بازار- یک مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه واگذاری بلوک ۴۹ درصدی پست بانک از فهرست واگذاری‌ها خارج شده است، از رأی هیأت داوری در تأیید فرآیند واگذاری بلوک مدیریتی آلومینیوم المهدی و هرمزال خبر داد.

جزئیات رأی هیأت داوری درباره آلومینیوم المهدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، داوود خانی عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی گفت: با توجه به ابلاغیه معاون اول ریاست جمهور، واگذاری بیش از 49 درصدی سهام پست بانک متوقف و از فهرست واگذاری‌های خصوصی سازی خارج شده است.

    وی افزود: در این مصوبه که هفتم اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد، آمده است که « با توجه به عدم تحقق شروط مندرج در قانون حذف نام پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و با تاکید بر ضرورت‌های موجود در تداوم حاکمیت دولت در اداره پست بانک ایران، واگذاری بیش از 49 درصد سهام این بانک تا تحقق کلیه وظایف و مسئولیت‌های بانک در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، متوقف می شود.»

    این مقام مسئول درباره رای هیات داوری در مورد شکایت از نحوه واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال گفت: رای موثق هیات داوری در این باره پس از طرح ادعاهای مفصل از سوی شاکیان پرونده و بررسی آنها صادر و در نهایت بر سلامت فرآیند واگذاری این دارایی از سوی سازمان خصوصی سازی صحه گذاشت.

    وی در برابر این پرسش که چرا با وجود اتمام فرایند واگذاری اما دامنه اعتراض‌ها از بابت این واگذاری در حوزه های کارگری و حتی مالک قبلی این دارایی مبنی بر عدم تسویه حساب با برخی بانک های خارجی همچنان ادامه دارد؛ پاسخ داد: واگذاری یک شرکت دولتی به بخش خصوصی از یک سو و مدیریت و اداره بنگاههای واگذار شده از طرفی دیگر هر دو مقوله هایی جداگانه هستند. سازمان خصوصی سازی در تطبیق ایفای تعهدات ایجاد شده در شرکت های واگذار شده با سیاست های اصل 44 قانون اساسی یکسری شاخص ها و الزاماتی را همواره پس از واگذاری ها پیگیری می‌کند.

    خانی گفت: مطابق با رویه های موجود پس از خریداری یک دارایی از خصوصی سازی و انعقاد قرار داد چندین صفحه‌ای ،کار بازرسی از شرکت ها پس از واگذاری به منظور مطابقت رفتار مالکان و مدیران جدید با قوانین در برهه‌های زمانی شش ماه یکبار آغاز و گزارش های دریافتی به نهاد های بالادستی ارسال می شود.

    وی افزود: با وجود آنکه در قانون الزامی مبنی بر سنجش مدیریت و بهره وری بنگاه های واگذار شده وجود ندارد، اما در سازمان خصوصی سازی از دو سال قبل سنجه هایی برای اندازه گیری مدیریت بهتر و بهره وری در شرکت های واگذار شده انجام می شود، با این عنوان که تا چه حد خصوصی سازی در شرکت های واگذار شده منجر به مدیریت بهتر و کارایی بیشتر شده است.

    به گفته خانی این بازرسی و ارزیابی از طریق موسسات حسابرسی مستقل صورت می گیرد، طوری که فرآیند بازرسی از سوی موسسات حسابرسی و عملیات ارزیابی بر پایه مدلی از سوی شش موسسه پژوهشی مشورتی صورت می گیرد که در این فرایند سازمان ملی بهره وری نیز از سال آینده به جمع این موسسات خواهد پیوست.

    این مقام مسئول با بیان اینکه نتایج بازرسی و ارزیابی بنگاه‌های واگذار شده به بخش خصوصی سازی همواره از نتایج مثبت و قابل قبول برخوردار بوده‌اند، عنوان کرد: گاهی اوقات برای سنجش عملکرد بنگاهها و یا شهرک های صنعتی در دولت وقتی بهانه هایی همچون بیکاری کارگران عنوان می شود، به خوبی دیده می شود که این مشکلات در شرکت‌ها و و یا واحد های واگذار شده از سوی خصوصی سازی نبوده است. طوری که نه تنها با مشکل اعتصاب کارگری و یا معوقات و حقوق عقب افتاده مواجه نیستند، بلکه شرکت ها با بهره‌وری بالاتری نیز روبرو بوده اند.

    خانی در مورد شرایط کنونی شرکت آلومینیوم المهدی گفت: این شرکت از انتهای سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شده و هنوز عملیات بهره وری و بازرسی به دلیل سنجه های شش ماهه شامل حال این شرکت نشده است.

    معاون سازمان خصوصی سازی گفت: بازرسی تعهدات بر پایه قراردادی است که در هنگام واگذاری دارایی ،شخص خریدار متعهد شده که اقساط بانکی را پرداخت و یا سطح اشتغال را حفظ کند. اینکه کارخانه را بطور مثال با 10 پرسنل تحویل گرفته باید با 10 پرسنل نیز عملکرد ارایه دهد، اما اینکه علاقه داشته باشد زید را جایگزین بکر کند به سلیقه مدیریت جدید بستگی دارد.

    وی افزود: سازمان خصوصی سازی تا کنون در شرکت آلومینیوم المهدی به موردی مبنی بر عدم ایفای تعهدات برخورد نکرده و دعوای حقوقی و یا بدهی و طلب آن به سازمان خصوصی سازی ارتباطی ندارد.

    عضو هیات عامل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه امسال حدود 210 شرکت در فهرست واگذاری‌های این سازمان قرار گرفته، عنوان کرد: در گروه‌های خارج از صدر اصل 44 قانون اساسی (گروه یک) هم اکنون 93 شرکت و در گروه دوم (صدر اصل 44) تعداد 108 بنگاه برای واگذاری در سال جاری قرار گرفته است.

    وی افزود: از مجموع این تعداد شرکت آن دسته از بنگاههایی که گزارش قیمت گزاری آنها معتبر است، واگذار و آن دسته از شرکت‌هایی که نیازمند برگزاری مجامع عادی سالیانه هستند، پس از برگزاری فصل مجامع در تیر ماه و ارایه گزارش‌های جدید قیمت‌گذاری آماده عرضه از طریق بورس و فرابورس و یا مزایده و مذاکره خواهند بود.

    وی از واگذاری بلوک 73 درصدی ذوب آهن به وکالت از شستا و صندوق کارکنان فولاد در هفته های آینده نیز سخن گفت و افزود: این دارایی برای تسویه طلب دولت و با هدف ادا شدن این حق روی میز فروش فرابرس می رود و تلاش می شود سهمی که پیشتر بابت واگذاری آن پولی دریافت نشده این بار با بازاریابی مناسب و برخورداری از خریدار روی تابلوی معاملات عرضه شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها