عصر خودرو

زورآزمایی جدید نفتی روسیه و آمریکا;

دوره گرانی قیمت نفت فرا رسید

عصر بازار- همزمان با کاهش تولید نفت آمریکا، روسیه درحالی رکورد جدیدی برای افزایش تولید نفت ثبت کرد که با گران شدن قیمت تمامی شاخص‌های نفتی جهان، بهای نفت ایران هم به بیش از ۴۴ دلار افزایش یافت.

دوره گرانی قیمت نفت فرا رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در معاملات منتهی به 27 مه 2016 میلادی با افزایش در بازار جهانی همراه شد که نفت خام وست تگزاس آمریکا با 65 سنت و نفت خام شاخص عمان با 5 سنت به ترتیب بیشترین و کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 27 می 2016 میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک با 11 سنت افزایش به 44 دلار و 65 سنت رسید، ضمن آنکه بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با 65 سنت افزایش حدود 48 دلار و 68 سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 19 سنت افزایش حدود 48 دلار و 77 سنت در بازار معامله شده است.

    علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دوبی با 6 سنت افزایش به 45 دلار و 52 سنت و بهای هر بشکه نفت خام عمان با 5 سنت افزایش به 45 دلار و 64 سنت رسیده است.

    همزمان با افزایش قیمت اکثر شاخص‌های نفتی جهان، بهای نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم در بازار گران شد به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با 9 سنت افزایش حدود 44 دلار و 60 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با 6 سنت افزایش حدود 42 دلار و 39 سنت در بازار جهانی معامله شده است.

    در مجموع از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران 34 دلار و 50 سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی حدود 32 دلار و 5 سنت بوده است.

    مهمترین عوامل گرانی قیمت طلای سیاه

    کاهش ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا و به دنبال آن سقوط تولید نفت این کشور برای یازدهمین هفته متوالی از مهمترین دلایل افزایش قیمت طلای سیاه در بازار در معاملات منتهی به 27 می 2016 میلادی به شمار می‌رود.

    از این رو تولید روزانه نفت آمریکا با 24 هزار بشکه کاهش به کمترین میزان از سپتامبر 2014 میلادی رسید به طوری که هم‌اکنون تولید روزانه نفت خام این کشور به 8 میلیون و 770هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

    علاوه بر این، ادامه اختلالات در تولید و صادرات نفت برخی کشورهای آفریقایی همچون لیبی و نیجریه، احتمال تعطیلی پالایشگاه‌های نفت فرانسه به دنبال اعتصاب کارگران، روند رو به کاهش تعداد دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان و افزایش تقاضای نفت در کشورهای آسیایی به ویژه چین، هند، تایوان و اندونزی از مهمترین دلایل تقویت قیمت نفت در بازار به شمار می‌رود.

    این در حالی است که افزایش تولید نفت روسیه به 10 میلیون و 840 هزار بشکه در روز و ثبت افزایش 140 هزار بشکه‌ای تولید طلای سیاه در ماه می سال جاری میلادی، عدم سرایت آتش‌سوزی‌های گسترده به تأسیسات نفت کانادا و احتمال بازگشت ظرفیت‌های متوقف شده تولید نفت در این کشور آمریکای شمالی و در نهایت برنامه جدید بانک مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره، تقویت دلار و در نهایت کاهش قیمت نفت از مهمترین عوامل تثبیت‌کننده بهای طلای سیاه در طول یک هفته گذشته بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها