عصر خودرو

نگاهی به مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، عرضه ذرت و جو در بورس کالا ایران مزیت های بسیاری برای دولت و کشاورزان دارد.

    دکتر قاسم محسنی،عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: تا قبل از اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، خرید تضمینی انجام می‌شد، به طوری که دولت کالاهای خاص را با قیمت های مشخص از کشاورزان خریداری می کردند.

    وی در ادامه افزود: کشاورزان در خرید تضمینی، کالا را به دولت تحویل می‌دادند و مبلغ خود را دریافت می‌کردند، در این روش دولت باید کالا را انبار و سپس اقدام به فروش محصولات در بازار می کرد و نهایتا وجه کالاها را به کشاورزان تحویل می داد.

    عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه عرضه ذرت و جو در بورس کالای ایران، مزیت های بسیاری برای دولت دارد، خاطرنشان کرد: با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، دولت دیگر مجبور نیست که کل هزینه خرید محصولات را به کشاورزان پرداخت کند، از سوی دیگر هزینه حمل و نقل و فاسد شدن محصولات نیز برعهده دولت نیست و همچنین دولت دیگر هزینه های فروش مجدد محصولات را تقبل نمی کند.

    به گفته محسنی، عرضه ذرت و جو در بورس کالای ایران برای اقتصاد کشور نیز مفید است؛ چرا که قیمت محصولات در بازار منصفانه و شفاف تعیین می شود که این موضوع برای فعالان بخش کشاورزی و کشاورزان سیگنال بسیار خوبی است.

    کاهش تورم و نظامند شدن بازار محصولات کشاورزی با استفاده از سازوکار بورس کالا

    شرایط کنونی اقتصاد کشور و به عبارتی نبود رونق در صنایع مختلف کشور و همچنین بخش کشاورزی عامل محرکی را می‌طلبد که چرخه کند اقتصاد را سرعت بخشد.

    معاون پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد؛ بورس کالای ایران طی یک سال گذشته توانسته با توسعه اوراق سلف تا حدودی منابع مالی را به سمت صنایع تولیدی کشور هدایت کند. از سوی دیگر ابزاری مالی به نام اوراق گواهی سپرده کالایی در بخش کشاورزی و همچنین انتشار اوراق گواهی سپرده طلا که از سال گذشته در بورس کالا کلید خورده است، می‌تواند علاوه بر ایجاد بازاری شفاف برای هر کالایی به رشد بازار مالی آن نیز کمک کند.

    توسعه تجارت در منطقه آزاد اروند با استفاده از ظرفیت های بورس کالا

    در منطقه آزاد اروند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوب و مناسبی برای راه‌اندازی بورس کالا وجود دارد.

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران  با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به بررسی قابلیت برخی از کالاهای مهم مانند تولیدات کشاورزی، دامی و برخی از کالاهای پتروشیمی در منطقه آزاد اروند، می‌توانیم این منطقه را برای برخی از کالاها که در بورس کالاهای ایران معامله می‌شود، به یک مرکزی از بورس کالای کشور تبدیل کنیم.

    محمد اسکندری در حاشیه بازدید و افتتاح پروژه‌های منطقه آزاد اروند طی چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال هیأت دولت تصویب کرد که ذرت و جو کشور از طریق بورس کالای ایران معامله شود که معاملات موفق ذرت خوزستان در قالب سیاست قیمت تضمینی که سال گذشته در بورس کالای ایران معامله شد، نمونه موفق این کار است.

    وی تالار بورس منطقه آزاد اروند را سومین تالار کشور نام برد و افزود: می‌توان از ظرفیت شعبه‌های کارگزاری‌های بورس مختلف در این منطقه استفاده کرد و فعالیت‌های این منطقه را چند برابر کرد.

    اعلام قیمت های پایه محصولات پتروشیمی

      یکی دیگر  از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته اعلام قیمت های پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بود.

    قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی هر دو هفته یکبار از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس میانگین قیمت های جهانی و نرخ دلار بازار آزاد برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام می شود.

    فهرست قیمت های پایه را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید؛

    http://www.imereport.ir/d/2016/05/29/0/5530.pdf

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها