عصر خودرو

گزارش جدید «متال ماینر» در بخش فلزات نشان داد:

بهبود نسبی شاخص‌ها در فصل نخست ۲۰۱۶

عصر بازار- محاسبه شاخص ماهانه «متال ماینر» برای فلزات و برخی کالاها با عنوانMMI در ژانویه ۲۰۱۲ بر اساس ارزش پایه ۱۰۰ آغاز شد. در گزارش می ۲۰۱۶ متال ماینر، شاخص MMI کالاهایی نظیر آلومینیوم، فولاد خام، فلزات گرانبها، فولاد ضد زنگ، خودرو و ساخت و ساز با توجه به احیای بخش های کالایی افزایش یافت.

بهبود نسبی شاخص‌ها در فصل نخست ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، تضعیف دلار آمریکا در آوریل ادامه یافت و به کمترین میزان طی 15 ماه رسید که سبب تحریک قیمت نفت و کالاهای کلیدی شد. کاهش بیشتر دلار می تواند تقاضای کالاهایی را که بر مبنای این ارز قیمت گذاری می شوند، افزایش بدهد.

    تداوم محرک های چین در حال افزایش تقاضای فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات است. البته با وجود محرک ها، مازاد عرضه آلومینیوم و فولاد، همچنان به عنوان یک نگرانی عمده محسوب می شود و نقش چین در اشباع بازار ادامه دارد.
    حتی اگر محرک های جدید چین بتواند بازار بدهی را تحریک کند، این موضوع به چرخش اقتصاد چین کمک می کند. البته با ادامه رویکرد «فدرال رزرو» در افزایش نرخ بهره، کالاها در صورتی سیر صعودی دارند که با دلار ضعیف مواجه شوند.

    نمودار 1- روند یک سال اخیر شاخص MMI کالاها

    با توجه به اینکه فروش خانه های مسکونی و غیر مسکونی به نمایش قوی خود ادامه می دهد، بخش ساختمان در هر دو بازار بزرگ جهان (چین و آمریکا) محرک مثبتی برای فلزات است، همان طور که تقاضای بخش خودرو نیز چنین تاثیری دارد.
    در ادامه این گزارش شاخص MMI برخی فلزات مورد بررسی قرار گرفته است.

    آلومینیوم
    شاخص MMI آلومینیوم در ماه می با رشد 7 درصدی به عدد 80 رسید، در حالی که در آوریل 75 بود. همچنین آلومینیوم LME به بالاترین قیمت در 9 ماه اخیر رسید. هرچند بازار آلومینیوم با عرضه مازاد مواجه شده، اما قیمت ها با افزایش همراه بوده است.
    اگر نگاه خود را به اصول بنیادی عرضه و تقاضا در صنعت آلومینیوم متمرکز کنیم، یافتن دلیل افزایش قیمت کمی دشوار به نظر می رسد. شاید بهترین توضیح برای افزایش قیمت این کالا، احیای اخیر بازار فلزات پایه و کالاها باشد. به طور کلی 70 درصد حرکت قیمتی یک فلز به دلیل روند حرکتی قیمت ها در بخش های کالایی و فلزات پایه است.
    صادرات آلومینیوم چین در ماه مارس اوج گرفت و در مقایسه سالانه 17درصد افزایش یافت. افزایش شیب صادرات آلومینیوم برای بازار، منفی و آسیب رسان است. در عین حال آمریکا نیز در حال بررسی تاثیر نامطلوب واردات آلومینیوم بر صنعت داخلی این کشور است؛ موضوعی که می تواند به هموار کردن تعرفه های جدید کمک کند.
    نمودار 2- شاخص MMI آلومینیوم طی یک سال اخیر

    قیمت آلومینیوم از زمانی که توسط بورس ها تعیین می شود، ماهیت جهانی تری نسبت به فولاد دارد. اگر عوارض واردات برای تولیدات آلومینیومی وضع شود، تولیدکنندگان نمی توانند قیمت فروش را به دلخواه بالا ببرند. البته عوارض، قابلیت افزایش پریمیوم را برای تولیدکنندگان غرب آمریکا دارد.

    مس
    قیمت مس از زمانی که به کف هفت سال اخیر رسید، بالاتر داد و ستد می شود، اما به اندازه برخی فلزات این گروه از جمله قلع و روی بازدهی نداشته است.
    مازاد ظرفیت همچنان مشهود است. گروهی از کارخانه های ذوب مس چین در دسامبر گذشته از قصد خود برای کاهش تولید مس تصفیه خبر دادند، در حالی که به تازگی شرکت «جیانگشی» بزرگ ترین تولید کننده مس چین اعلام کرده  که تاثیرکاهش تولید با ظرفیت های جدید خنثی شده است. بازار مس با مازاد عرضه و چشم انداز آن نیز با چالش هایی مواجه شده است. با این وجود، عواملی که بازار کالا را به سمت بالا هدایت می کند، می تواند سبب افزایش قیمت مس شود.
    فعالیت کارخانه های چین از ابتدای 2016 علائمی از بهبود را نشان داده است. هرچند شاخص PMI تولید چین در ماه آوریل از پیش بینی ها کمتر بود، اما بر اساس آمار رسمی برای دومین ماه پیاپی بالای 50 بود. بخش خودرو چین در سال 2016 شاهد بهبود بوده است، به طوری که کاهش مالیات خودروهای کوچک به رشد 7 درصدی فروش خودروهای سواری در فصل نخست 2016 کمک کرد. 
    سرمایه گذاری روی دارایی های ثابت در چین طی فصل نخست 10.7 درصد رشد داشت، در حالی که ساخت و سازهای جدید در این مدت با افزایش 19.2 درصدی همراه بود. واردات مس چین نیز در ماه مارس 39 درصد افزایش یافت.
    نمودار 3- شاخص MMI مس طی یک سال اخیر

    فولاد خام
    شاخص MMI فولاد خام در ماه می 14 درصد افزایش یافت. قیمت فولاد در ماه آوریل با افزایش مواجه شد که جایگاه بهترین عملکرد را بین فلزات صنعتی به خود اختصاص داد. اقدامات ضد دامپینگ تنها نیرویی بود که در فصل نخست سبب افزایش قیمت شد. قیمت فولاد چین نیز در واکنش به محرک های دولت در ماه گذشته افزایش یافت. البته افزایش قیمت فولاد خام به دلیل رشد قیمت سنگ آهن و نفت هم بود. به طور کلی در فصل نخست 2016، تولیدات صنعتی چین 5.8 درصد رشد داشت.
    نمودار 4- شاخص MMI فولاد خام طی یک سال اخیر

    فولاد ضد زنگ
    شاخص MMI فولاد ضد زنگ در ماه می با رشد 6 درصدی به 54 رسید. قیمت نیکل مانند قیمت مس بهبود داشته، اما این بهبود در مقایسه با دیگر فلزات پایه اندک بوده است.
    افت قیمت نیکل در سال 2015 سبب شد تا برخی معدنکاران تولید را متوقف کنند، اما این کاهش برای ایجاد حرکت صعودی در بازارها کافی نبود.
    عرضه جهانی نیکل همچنان قوی است. Norilsk Nickel بزرگ ترین معدنکار نیکل جهان به تازگی اعلام کرده که برای بهبود بازار نیاز به کاهش های بیشتری وجود دارد و اگر خواستار بهبود با ثباتی هستیم، باید 20 درصد از حجم تولید کاسته شود. تا این زمان از سال 2016 هنوز اعلامیه ای مبنی بر کاهش تولید نیکل به چشم نمی خورد.
    نمودار 5- شاخص MMI فولاد ضدزنگ طی یک سال اخیر

    ساخت و ساز
    هزینه ساخت و ساز در آمریکا در ماه مارس به بالاترین میزان در هشت سال اخیر افزایش یافت. ساخت و سازهای مسکونی در فصل نخست امسال از نظر سالانه 14.8 درصد افزایش یافت. همچنین داده های مسکن چین در ماه مارس افزایش نشان داد. کاهش نرخ بهره و بهبود بازار کار می تواند به رشد فروش مسکن در این کشور کمک کند.
    نمودار 6- شاخص MMI ساخت و ساز طی یک سال اخیر

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: پرویز امانیان-هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها