عصر خودرو

ماجرای واگذاری بندر صحم عمان به ایران چیست؟

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک ایران و عمان جزئیاتی از واگذاری بندر صحم عمان به ایران را بیان کرد.

ماجرای واگذاری بندر صحم عمان به ایران چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محسن ضرابی درباره واگذاری بندر صحم عمان به ایران توضیح داد: اخیراً مذاکراتی با دولت عمان بر سر این موضوع داشته‌ایم. این مذاکره بین اتاق مشترک ایران و عمان و سفرای دو کشور و دولت عمان انجام شده است و نقش «سعود بن احمد البروانی» سفیر عمان در ایران و حمایت‌های «علی‌اکبر سیبویه» سفیر ایران در عمان بسیار به چشم می‌آید.

    بر اساس این مذاکرات مقرر شده است یک بندر کوچک در عمان در اختیار ایران قرار گیرد تا کشتی‌های کوچک ایرانی که هزینه‌های بنادر بزرگ عمان برای آنها قابل توجیه نیست، بتوانند پهلو گرفته تا کالاها را با قیمت مناسب‌تر در عمان توزیع کنند یا به کشورهای دیگر صادرکنند. از آنجا که فاصله میان ایران و عمان بسیار کم است انتقال کالاهایی نظیر مواد غذایی به این کشور با کشتی‌های بزرگ توجیه ندارد و باید از کشتی‌های سه تا 300 هزار تنی برای این کار استفاده کنیم. اما هزینه بنادر بزرگ عمان برای این کشتی‌ها بسیار بالاست و ممکن است صادرات کالاهای ما به عمان را غیراقتصادی کند.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: این موضوع سال گذشته در سفر «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان به ایران مطرح و با پیگیری‌های او مورد موافقت دولت عمان نیز واقع شد. در نهایت خبر موافقت دولت عمان با این موضوع را سفیر این کشور به افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد. البته هنوز جزییات واگذاری بندر مشخص نیست و این موضوع در حال مذاکره است.

    وی همچنین بیان کرد: بندر صحم بندر آبادی است و نباید این‌گونه پنداشت که ایران قرار است آن را آباد کند. در این بندر حدود 26 میلیارد سرمایه‌گذاری شده است و ما باید از این امکانات خوب استفاده کنیم. این دو موضوع کاملاً متفاوت و منفک از هم هستند. اینکه گمان کنیم عمان بندری دارد و می‌خواهد از طریق سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها آن را آباد کند، خیر به هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

    ضرابی در ادامه بیان کرد:بنادر صلاله، صحم و سایر بنادر عمان همگی بزرگ و معتبر هستند و توسط شرکت‌های بزرگ دنیا در حال بهره‌برداری هستند. این بنادر همگی زیرساخت‌ها و زیربناهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند که تجار ایرانی ما می‌توانند از این امکانات استفاده کنند نه اینکه بنادر ویرانه‌ای باشند که عمانی‌ها بخواهند آنها را با سرمایه ایرانی‌ها آباد کنند.

    او خاطر نشان کرد: این نگاه باید تغییر کند که نکند عمانی‌ها پس از جذب سرمایه‌های ایرانی رفتاری مشابه با امارات را در پیش بگیرند. پیش از مطرح‌ شدن این موضوع خود دولت عمان سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این بندر انجام داده است و اکنون قرار است ایران از این امکانات و سرمایه‌ها استفاده کند تا بتوانیم به بازارهایی که اکنون به آنها دسترسی نداریم، ورود پیدا کنیم. آنچه بدیهی است عمانی‌ها با آغوش باز از این موضوع استقبال می‌کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها