عصر خودرو

احتمال تقسیم سود بالا در مجامع امسال

عصر بازار- یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: با توجه به اینکه بازار آنچنان ‌نوسان یا بازدهی مثبتی ندارد، شرکت‌ها برای جذب سهام‌داران ممکن است تقسیم‌ سودهای بالایی انجام دهند.

احتمال تقسیم سود بالا در مجامع امسال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پیمان حدادی اظهار کرد: در مجامع امسال جدا از بحث تقسیم سود، موردی که برای اکثر شرکت‌ها مهم است، ترسیم و شفاف‌سازی آینده‌ این شرکت‌هاست. با توجه به اینکه در دوران پسابرجام رفت‌وآمدهای سرمایه‌گذاران خارجی به کشور بیشتر شد و با شرکت‌های مختلف از گروه خودرو و تجهیزاتى و فلزى، تا صنعت‌های مختلف قراردادهایی وجود داشته، این بحث نسبت به سال‌های گذشته درمجامع جدی‌تر است و این شرکت‌ها می‌خواهند در مجامع شفاف‌سازی کنند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: البته بعضی شرکت‌ها نیز، با توجه به اینکه بازار آنچنان ‌نوسان یا بازدهی مثبتی ندارد، شرکت‌ها برای جذب سهام‌داران ممکن است تقسیم‌ سودهای بالایی انجام می‌دهند. این موضوع برای صنایع‌ مختلف متفاوت است. ممکن است گروهی مانند سیمانی‌ها تقسیم سود خوبی داشته باشند، ولی اخبار خاصی نداشته باشند و همین‌طور امکان دارد، گروه‌هایی مانند گروه خودرو، تقسیم سود نداشته باشند، اما از اخبار خوبی در مجامع برخوردار باشند.

    حدادی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه بازار امسال تاکنون کم‌نوسان بوده است و بازدهی مناسبی نداشته است. بر اساس بازدهى حاصل از سود نقدی جذابتر مى شود که البته این مساله به استراتژی افراد مرتبط است. قطعا برای افرادی که کم‌ریسک‌‌تر هستند، سود نقدی مهم‌‌تر از افزایش قیمت سهام است. در مقابل ممکن است افرادی که پرریسک‌تر هستند، سهام‌هایی که سود نقدی ندارند بخرند که در آنها اخبار خوبی وجود دارد چراکه برای این افراد اخبارهای مرتبط با قراردادهای مختلفی که در صنایع وجود دارد، جذاب‌تر است.

    او در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست به جای دریافت سودهای نقدی، این سودها صرف امور توسعه‌ای شرکت‌ها شود؟ گفت: این مساله چندین سال است که در بازار مطرح است. از آنجا که میانگین شرکت‌ها، بالای 80 درصد سود سالانه خود را تقسیم می‌کنند، این شرکت‌ها به مرور زمان به مشکل نقدینگی برمی‌خورند که در حال حاضر هم، وجود دارد.

    حدادی اضافه کرد:بحث‌های مختلفی وجود دارد مثلا اینکه سهام‌دارای عمده اکثر شرکت‌ها، نهادهای حقوقی دولتی بزرگی هستند که به این سود‌های نقدی برای پرداخت‌های‌شان نیاز دارند. مثلا صندوق هاى بازنشستگی یا چندین مجموعه دیگر از سهام‌داران عمده هستند که باید به زیرمجموعه‌های خود پرداخت داشته باشند، از این رو این سهام‌داران عمده هستند که شرکت‌ها را به پرداخت سود نقدی بالا مجبور می‌کنند در حالی که اکثر مدیران شرکت‌ها تمایل دارند سودنقدی پرداخت نشود و این سود در شرکت‌ بماند، تا بتوانند از آنها برای امور توسعه‌ای خود در آینده استفاده کنند.

    این تحلیلگر بازارسرمایه خاطر نشان کرد: البته سهام‌داران عمده در مجمع از قدرت بسیاری برخوردارند و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند، باید چند درصد از سود آن سال پرداخت شود. پرداخت سود نقدى کمبود نقدینگى به همراه دارد که باعث مى شود شرکتها مدام از محل مطالبات سهامداران افزایش سرمایه بدهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو