عصر خودرو

شکستی دیگر جهت تعیین سقف تولید;

گابن از تیرماه اوپکی می‌شود

عصر بازار- درحالی که کشورهای عضو اوپک بار دیگر برای توافق جهت تعیین سیاست واحد درباره سقف تولید کشورهای عضو شکست خوردند، بیانیه پایانی نشست صد و شصت و نهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منتشر شد.

گابن از تیرماه اوپکی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، درحالی که کشورهای عضو اوپک بار دیگر برای توافق جهت تعیین سیاست واحد درباره سقف تولید کشورهای عضو شکست خوردند، بیانیه پایانی نشست صد و شصت و نهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منتشر شد.

    در این بیانیه که پس از پایان نشست وزیران کشورهای اوپک منتشر شده زمان برگزاری نشست بعدی این سازمان، 30 نوامبر 2016 (10 آذر 1395) در وین پایتخت اتریش، تعیین شده است.

    اعضای اوپک همچنین در این نشست توافق کردند که محمد سانوسی بارکیندو، کاندیدای نیجریه‌ای از ابتدای آگوست 2016 به مدت سه سال مسئولیت دبیر کلی این سازمان را بر عهده بگیرد.

    همچنین از عبدالله سالم البدری، که چندین سال مسئولیت دبیرکلی اوپک را بر عهده داشت تقدیر شد.

    وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، در بخش دیگری از این بیانیه با پیوستن گابن، به این سازمان از ابتدای ژوئیه 2016 (11 تیرماه) موافقت کردند.

    وزیران عضو اوپک با بررسی گزارش دبیر کل این سازمان و مطالعه بررسی‌های هیات کمیسیون اقتصادی این سازمان و مطالعه چشم‌انداز بازار جهای نفت برای سال 2016 به این نتیجه رسیدند که عرضه نفت توسط کشورهای غیر اوپک در سال 2015 به اوج خود رسیده اما پس از آن روندی نزولی در پیش گرفته و انتظار می‌رود میزان عرضه در سال 2016 به طور میانگین، معادل 740 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

    بر اساس این بیانیه‌، امروز میزان عرضه نفت خام به تنهایی یک میلیون بشکه در روز کمتر از روزهای اوج عرضه نفت در سال 2015 است این در حالی است که انتظار می‌رود میزان تقاضا، با رشدی معادل 1.2 میلیون بشکه در روز مواجه شود.

    وزیران اوپک، اعلام کردند که از زمان نشست پیشین این سازمان در دسامبر 2015 قیمت نفت خام بیش از 80 درصد افزایش داشته است، عرضه و تقاضا در حال رسیدن به توازن هستند و ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی در کشورهای مصرف‌کننده روبه تعادل گذاشته است.

    این نشانه‌ای بر این موضوع است که بازار نفت در حال حرکت در مسیر تعادل است، با این حال آمارها نشان می‌دهد ذخایر نفتی کشورهای مصرف‌کننده همچنان بالاتر از میانگین پنج ساله است که انتظار می‌رود، میزان ذخایر به سطوح نرمال خود برگردد.

    اعضای اوپک همچنین نسبت به سطح بسیار پایین سرمایه‌گذاری‌های جدید که مانع از توسعه صنعت می‌شود، هشدار داده و بر نیاز افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی برای دست‌یابی به توازن بلندمدت در بازارهای جهانی تاکید کردند.

    وزیران نفت کشورهای عضو اوپک بار دیگر بر ارتباط مشترک میان اعضای اوپک با کشورهای غیر عضو این سازمان جهت تضمین ثبات بازارهای جهانی تاکید کرده تا درآمدهای منطقی و با ثبات برای کشورهای تولیدکننده نفت تضمین شده و همچنین عرضه مطمئن، با ثبات و کافی نفت برای کشورهای مصرف‌کننده ادامه پیدا کند.

    اعضای اوپک بر تعهد خود برای بازار نفتی متوازن و باثبات با قیمتی در سطحی که هم برای مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان منطقی باشد تاکید کردند.

    این سازمان همچنین به تعهد خود برای تضمین بازار باثبات نفت برای تولیدکندگان و مصرف‌کنندگان تاکید کرده و تصمیم گرفت که با توجه به شرایط فعلی بازار نفت دبیرخانه اوپک باید به طور دقیقی تحولات بازار در ماه‌های آینده را رصد کرده و در صورت لزوم به کشورهای عضو پیشنهاد برگزاری دیداری مجدد و انجام اقدامات لازم بر اساس شرایط وقت بازار را ارائه کند.

    اعضای اوپک همچنین از کشورهای غیر عضو این سازمان خواستند با توجه به اهمیت همکاری همه صادرکنندگان نفت برای تضمین ثبات بازار به این اقدامات بپیوندند.

    کشورهای عضو اوپک بار دیگر برای توافق جهت تعیین سیاست واحد درباره سقف تولید کشورهای عضو شکست خوردند؛ هرچند با توافق اعضا "محمد بارکیندو"، کاندیدای نیجریه‌ای به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شد.

     اعضای اوپک در نشست امروز نتوانسته‌اند به توافق مشترکی جهت تعیین سقف تولید برای اوپک به نتیجه برسند.

    پس از انتشار این خبر قیمت نفت تگزاس غربی با یک درصد کاهش به 48.59 دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت برنت نیز کاهش یافت.

    تعیین سقفی برای تولید یا توافق برای توقف افزایش تولید در بین کشورهای اوپک می‌توانست در بلند مدت مازاد عرضه نفت خام به بازار را کاهش داده و با افزایش تدریجی قیمت نفت به اقتصاد کشورهایی که بخش زیادی از درآمدشان به درآمدهای نفتی وابسته است، کمک شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها