عصر خودرو

گزارشی از روند معاملات آتی سکه طلا

رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار آتی

عصر بازار: افزایش قیت سکه در بازار نقدی در ساعات ابتدایی معالات بازار آزاد امروز موجب رشد قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران شد اما در ادامه روز با عقبگرد سکه از رشدی که در ابتدای روز تجربه کرده بود، نرخ‌های سکه آتی نیز با کاهش همراه شد.

رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار آتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، افزایش قیت سکه در بازار نقدی در ساعات ابتدایی معالات بازار آزاد امروز موجب رشد قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران شد اما در ادامه روز با عقبگرد سکه از رشدی که در ابتدای روز تجربه کرده بود، نرخ‌های سکه آتی نیز با کاهش همراه شد.

    روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد رشد زیادی را نسبت به روزهای قبل تجربه کرد و در شرایطی که بازار جهانی طلا بسته بود، نرخ سکه متناسب با آن رشد نکرد. از این رو به اعتقاد معامله‌گران بازار رشد امروز صبح قیمت‌ها در بازار نقدی طلا به این موضوع بازمی‌گردد (افزایش روز قبل نرخ دلار). اما در ادامه معاملات با کاهش نرخ ارز بهای سکه در بازارهای نقدی و آتی نیز با کاهش روبه‌رو شد.

    بر این اساس تا زمان تنظیم این گزارش نرخ ارز با افت 2 تومانی نسبت به روز قبل حدود 3336 تومان در صرافی‌ها اعلام می‌شود، بهای هر قطعه سکه نقدی نیز در بازار آزاد 876 هزار تومان است که کاهش هزار تومانی را در مقایسه با روز شنبه نشان می‌دهد. بر همین اساس در بازار آتی سکه بورس کالا نیز قیمت سکه در تمامی سررسیدهای فعال این بازار کمتر از نرخ تسویه روزانه مورد مبادله قرار می‌گیرد در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات آتی قیمت‌های پیشنهادی بیش از نرخ تسویه روزانه قرار داشت.

    در حال حاضر قیمت سکه در کلیه قراردادهای فعال این بازار کمتر از 900 هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد و اختلاف قیمت میان سررسیدها با کمترین و بیشترین قیمت سکه (سررسید شهریور و اسفند 94) به 14 هزار تومان کاهش یافته است.

    با بازگشایی بازار جهانی طلا در روز دوشنبه از آنجاکه تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار طلا بر این باورند که قیمت این فلز ارزشمند در روزهای آینده به علت تعطیلات فصل تابستان و انتشار آمارهای کم اقتصادی در آمریکا و اروپا و سایر مناطق جهان، با نوسان چندانی روبرو نخواهد شد و به ثبات خواهد رسید، از این رو به نظر می‌رسد در بازارهای نقدی و آتی سکه طلا هم اگر نرخ ارز با نوسان چندانی روبه‌رو نشود در این بازارها نیز شاهد تعادل قیمت‌ها و عدم نوسان محسوس خواهیم بود.

    تا زمان تنظیم این گزارش خوش اقبال‌ترین سررسید که بیشترین حجم قرارداد را به خود اختصاص داده سکه تحویل اسفند 94 است با بیش از 2800 قرارداد است. در قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه نیز تنها 77 قرارداد بسته شده است.

    برچسب ها