عصر خودرو

یک دهه تجارت ایران و فنلاند در یک نمودار

عصر بازار- «کوره‌های صنعتی یا آزمایشگاهی» ‌و «تنورهای نانوایی» از اولین اقلام صادراتی ایران به فنلاند هستند. ایران در مقابل از فنلاند اقلامی همچون «دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن همراه»،‌ «هسته مرکزی فیلترهای تصفیه دود اگزوز خودرو»،‌ «اجزا و قطعات کوره‌ها و تنورهای صنعتی یا آزمایشگاهی»، «دارو» و «کاغذ و مقوا» وارد می‌کند.

یک دهه تجارت ایران و فنلاند در یک نمودار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران به همراه یک هیأت بزرگ اقتصادی و سیاسی به هلسینکی،‌ پایتخت فنلاند، سفر کردند. برگزاری فروم اقتصادی ایران و فنلاند با حضور ظریف و جلال‌پور و همچنین ملاقات رو در روی فعالان اقتصادی ایران با تجار و بازرگانان فنلاندی از بخش‌های مهم این سفر بود.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران در کانال شخصی خود در تلگرام روایت کرده که در فروم اقتصادی ایران و فنلاند، به نگرانی بانک‌های فنلاندی به دلیل ابهام در وضعیت امروز بانک‌های ایرانی و ابهام در ساختار و وضعیت بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی اشاره و اظهار کرده است: «از آنجا که در سال‌های اخیر روابط بانکی و اقتصادی ایران با فنلاند به حداقل ممکن کاهش یافته، این امر به نظر طبیعی می‌رسد.» رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه از تلاش اتاق برای بهبود این وضعیت سخن گفته است. اما در حال حاضر تجارت دو کشور ایران و فنلاند چه وضعیتی دارد؟ در یک دهه اخیر این تجارت چه روندی را طی کرده است؟ اقلام عمده مبادلاتی بین دو کشور کدام است؟

    فنلاند به پایتختی هلسینکی یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور به عنوان کشوری با نظام آموزشی بسیار با کیفیت مشهور است و به طور کلی از نظر کیفیت زندگی جایگاه بسیار خوبی دارد. فنلاند عضو منطقه یورو است و نسبت به سایر کشورهای این منطقه وضعیت اقتصادی مناسب‌تری دارد. گفته می‌شود اقتصاد این کشور وابستگی بالایی به صادرات دارد. ماشین آلات، آهن آلات، مواد شیمیایی، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ از اقلام عمده صادراتی این کشور محسوب می‌شوند.

     اما ایران در یک دهه اخیر نه صادرات چندانی به فنلاند داشته و نه واردات قابل توجهی از این کشور داشته است. در سال‌های 85، 86 و 87 صادرات هیچ اطلاعاتی از تجارت ایران و فنلاند ثبت نشده است. آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در سال 88 ایران معادل یک میلیون و 200 هزار دلار کالا به این کشور صادر کرده و معادل 96 میلیون و 100 هزار دلار کالا نیز از فنلاند وارد کرده است. تجارت ایران و فنلاند پس از آن دچار فراز و نشیب‌هایی شده، اما به طور کلی ارزش تجارت دو کشور در این سال‌ها چندان قابل توجه نیست. ایران در سال 94 نیز معادل 500 هزار دلار صادرات به فنلاند داشته و معادل 95 میلیون و 900 هزار دلار هم کالا از این کشور وارد کرده است.

     شکل زیر بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران از تجارت دو کشور تهیه شده است.

    ایران و فنلاند چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    «کوره‌های صنعتی یا آزمایشگاهی»، ‌«خرما»، «تنورهای نانوایی، غیربرقی»، «ماشین آلات نانوایی یا نان شیرینی‌پزی، بیسکویت‌سازی و ماشین‌ آلات تولید ماکارونی، اسپاگتی یا محصولات همانند» و همچنین انواعی از «کف‌پوش» اولین اقلام صادراتی ایران به فنلاند در سال 94 هستند. در یک ماهه سال 95 ایران فقط خرما به این کشور صادر کرده است. اقلام عمده وارداتی ایران از فنلاند در سال 94 عبارتند از: «دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن همراه»،‌ «هسته مرکزی فیلترهای تصفیه دود اگزوز خودرو»،‌ «اجزا و قطعات کوره‌ها و تنورهای صنعتی یا آزمایشگاهی»، «دارو» و «کاغذ و مقوا». در یک ماهه سال 95 نیز «آنتن مخابراتی»،‌ «کاغذ و مقوا»، «دارو»،‌ «هسته مرکزی فیلترهای تصفیه دود اگزوز خودرو» و «آلات و وسایل مورد استفاده در علوم دندانپزشکی» اقلام عمده وارداتی ایران از فنلاند هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو