عصر خودرو

فعالیت سه ساله دبیرکل جدید;

رقابت نیجریه و ونزوئلا برای سکانداری اوپک

عصر بازار- براساس ماده ۲۸ اساسنامه اوپک، دبیرکل این سازمان برای مدت ۳ سال انتخاب می شود؛ که در این میان شانس نیجریه و ونزوئلا که هر دو تجربه دبیرکلی را دارند بیش از بقیه نامزد ها است.

رقابت نیجریه و ونزوئلا برای سکانداری اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امروز کشورهای عضو اوپک درباره اینکه چه کسی جانشین عبدلله البدری رییس آینده اوپک شود،بحث خواهند کرد.

    از سال 2012 عراق،ایران و عربستان سعودی نامزدهای خود را برای این پست اعلام کرده اند،اما تنش های سیاسی بین رقبای خلیج فارس موجب انتخاب نشدن این داوطلبان شد اما در ماه‌های اخیر سه نامزد دیگر برای پست دبیرکلی اوپک معرفی شده اند: محمد بارکیندو از نیجریه،ماهندرا سیرنگر از اندونزی و علی رودریگرز از ونزوئلا که احتمالا دبیرکل جدید از میان این سه نامزد انتخاب خواهد شد.

    با نگاهی به سوابق سه نامزد جدید دبیرکلی اوپک باید گفت محمد بارکیندو رییس شرکت نفت نیجریه است.که قبلا این پست یعنی دبیرکلی اوپک را برای مدت کوتاهی تجربه کرده است.

    هرچند علی رودریگز ونزوئلایی در فاصله سال های 2001 و 2002 دبیرکل اوپک بوده و سابقه ریاست شرکت بزرگ نفتی پترولوس دی ونزوئلا را در کارنامه دارد، اما وی 2 سال از البدری پیرتر است به همین دلیل وزرا به دنبال انتخاب دبیرکل جوان هستند که بتواند این سمت را برای مدت 2 سال برعهده بگیرد.

    سیره گار اندونزیایی، که معاون سابق وزیر دارایی این کشور است نیز فاقد تجربه مدیریتی در صنعت نفت است.اما اندونزی که در نشست پیشین اوپک به عضویت در این سازمان در آمد در حال رایزنی با دیگر اعضا به منظور کسب پست دبیرکلی است که با یک بررسی کلی به نظر می رسد شانس ونزوئلا و نیجریه برای پست دبیرکلی بیش از مابقی اعضا باشد.

    دبیر کل اوپک نقشی در تصمیم گیری های مربوط به سیاست نفتی اوپک ندارد، اما تصدی این پست این قدرت را به دبیرکل می دهد تا گاهی با اظهارنظرهای خود قیمت نفت را در بازار جابجا کند

    البدری اغلب مانند یک دیپلمات در بازار نفت فعال بود.اگرچه موافق با قطع تولید از سال 2008 بود اما بعد ازسال 2011 با کاهش بهای نفت، نظر او تغییر کرد.

    اعضا برای انتخاب دبیر کل جدید  متفق القول نیستند؛ این پست به صورت قانونی برای یک دوره دوساله است.فقط یک بار دبیرکل برای بیشتر از یک دهه طول کشید که در زمان البدری اتفاق افتاده است. بعد از دبیر کل پست ریاست اوپک قرار دارد که برای این موقعیت ، نمایندگان کشورها براساس حروف الفبا انتخاب می شوند.این پست بیشتر یک نقش تشریفاتی دارد.

    انتخاب دبیرکل برای اوپک در حالی در دستور کار یکصد و شصت و نهمین اجلاس قرار دارد که در سالهای اخیر انتخاب دبیرکل جدید به معضلی برای این سازمان بدل شده و اجماع نکردن اعضا برای انتخاب یک فرد، دوره دبیر کلی عبدالله سالم البدری، دبیر کل لیبیایی اوپک را به درازا کشانده است.

    با توجه به سازوکار تصمیم گیری در اوپک برای انتخاب دبیرکل، همه ١٣ عضو این سازمان همگی باید بر سر یک کاندیدا اجماع کنند و مخالفت تنها یک کشور کافی است که انتخاب دبیرکل دوباره با بن بست روبرو شود.

    بر اساس روال عادی، البدری، سرپرست دبیرخانه اوپک باید در سال ٢۰١٣ از این مسئولیت کنار می رفت، اما به دلیل نبود اجماع برای انتخاب دبیرکل جدید، دوره مسئولیت وی بارها تمدید شده است.

    در ماده 28 اساسنامه اوپک درباره انتخاب دبیرکل آمده است:کنفرانس، دبیرکل را برای یک دوره سه ساله منصوب خواهد کرد که این مدت تصدی ممکن است یکبار برای همین دوره زمانی تمدید شود. این انتصاب براساس معرفی نامزد از سوی کشورهای عضو و پس از بررسی و مقایسه صلاحیت های نامزدها صورت می گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها