عصر خودرو

معاون وزیر صنعت:

دولت ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای صادرات کالا اختصاص داد

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از سوی دولت یازدهم برای امر صادرات کالا از کشور در سال جاری خبر داد.

دولت ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای صادرات کالا اختصاص داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ولی الله افخمی چهارشنبه شب در میز تجاری ایران و قزاقستان در گرگان گفت: این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی تامین و به ریال تبدیل شده و در اختیار چهار بانک قرار گرفته است.

    وی اظهار کرد: این تسهیلات به صورت تنخواه در اختیار بانک ها قرار گرفت تا با کارمزد 16 درصد به بازرگانان کشور برای صادرات کالا ارایه شود.
    به گفته وی، اکنون بخشی بیشتر از این تسهیلات در اختیار بانک توسعه صادرات قرار دارد.
    وی افزود: اگر بازرگانان با استفاده از این تسهیلات صادرات بالا داشته باشند، از تخفیف 6 درصدی بازپرداخت برخوردار خواهند شد.
    ** پیش بینی صادرات 50 میلیارد دلار کالا درسال 95
    رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال جاری صادرات کالا از کشور به ارزش 50 میلیارد دلار پیش بینی شده است که باید در 10 ماه باقی مانده از سال محقق شود.
    وی افزود: از این میزان 37 میلیارد دلار در بخش صنعت و معدن، هفت میلیارد دلار در بخش کشاورزی و افزون بر پنج میلیارد دلار در بخش میعانات است.
    افخمی اضافه کرد: لازم استان ها هم در فرصت باقی مانده سهم خود را برای مشارکت در تحقق این میزان صادرات کالا از کشور طی سال جاری مشخص کنند.
    وی از پیشنهاد 230 قلم کالای صادراتی کشور برای قرار گرفتن در تعرفه ترجیحی توسط اتحادیه اورآسیا خبر داد و گفت: بررسی این تعداد کالا اکنون در اتحادیه اورآسیا در دست پیگیری است و در انتظار اعلام موافقت اتحادیه هستیم.
    به گفته وی آخرین بار از سوی روسیه تعرفه صادرات کالا کاهش داده شده بود.
    **دولت مقدمات توسعه تجاری ایران و قزاقستان را پیگیری می کند
    افخمی افزود: دولت یازدهم برای توسعه تجاری ایران و قزاقستان در حال آماده سازی زیرساخت ها به ویژه در منطقه اینچه برون استان گلستان است و فعالیت های نرم افزاری در این رابطه را هم با پیگیری نشست ها بین دو کشور از جمله برای تنظیم تعرفه ترجیحی با اتحادیه اورآسیا در دستور کار دارد.
    به گفته وی در سال جاری در نشست رییس جمهوری ایران و قزاقستان 10 تفاهم نامه دولتی و 50 تفاهم نامه بین بازرگانان ایران و قزاقستان منعقد شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری تحقق آنها است.
    وی همچنین از پیگیری راه اندازی مرکز تجارتی در کشور قزاقستان و کمک سازمان توسعه تجارت ایران خبرداد و افزود: علاوه بر این پرواز هوایی ایران و قزاقستان نیز قرار بود انتهای سال گذشته از طریق تهران – آستاراخان محقق شود که به دلیل مشکلی ازسوی قزاقستان عملیاتی نشد و امیدواریم هرچه سریع تر این پرواز برقرار شود.
    به گفته وی برقراری پرواز هوایی تهران – گرگان - آستاراخان قابل بررسی است، در حالی که اکنون بازرگانان برای تردد به کشور قزاقستان باید 48 ساعت زمان صرف کنند.
    ** گلستان شرایط بسیار خوبی برای توسعه تجارت با کشور قزاقستان دارد
    معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان گفت: این استان به لحاظ سکونت حدود 6 هزار شهروند قزاق، وجود سرکنسولگری قزاقستان، خط ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، بستن 14 تفاهم نامه از شرایط بسیار خوبی در توسعه تجارت با این کشور برخوردار است.
    محمود ربیعی افزود: ولی از این ظرفیت به میزان بسیار ناچیز در توسعه تجارت با کشور جمهوری قزاقستان استفاده می شود که امسال در شرایط پساتحریم فرصت مطلوبی برای توسعه تجارت با این کشور داریم.
    به گفته وی اگر از این فرصت نتوانیم شرایط توسعه تجارت در بلندمدت را فراهم کنیم به طور قطع دچار مشکل شده و بازار جمهوری قزاقستان را به رقبا واگذار خواهیم کرد.
    وی نشست میز ایران و قزاقستان را فرصت مغتنمی برای توسعه تجارت بین استان گلستان و جمهوری قزاقستان برشمرد.
    ** قطار مسافری گرگان – آستانه پیشنهاد شد
    مدیرکل راه آهن منطقه دو شمال شرق کشور نیز گفت: راه اندازی قطار مسافری بین گرگان – آستانه پیشنهاد شده و کشور قزاقستان تمایل به راه اندازی این قطار دارد.
    محمدرضا قربانی ، تحقق این امر را منوط به موافقیت کشور ترکمنستان اعلام کرد.
    وی از ایجاد زیرساخت های لازم ریلی در اینچه برون استان گلستان نیز خبر داد و به برخی اقدام ها در این بخش اشاره کرد.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم گفت: مشکل اصلی بازرگانان برای تجارت با کشور جمهوری قزاقستان دریافت روادید است.
    رمضان بهرامی افزود: برگزاری این نشست ها تاثیر به سزایی در رفع مسایل و مشکلات بازرگانان استان های شمالی از جمله گلستان برای توسعه تجارت با کشور جمهوری قزاقستان دارد.
    حسینقلی قوانلو، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این نشست رفع مشکل راه آهن، کاهش تعرفه ها با قزاقستان، آشناسازی تجار گلستانی با این کشور و عملیاتی شدن تفاهم نامه ها را خواستار شد.
    در این نشست رئیسان اتاق بازرگانی و صنعت، معدن و تجارت استان های مازندران و خراسان شمالی و شماری از فعالان اقتصادی و سرکنسول قزاقستان در گرگان حضور داشتند و در حضور معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت مسایل و مشکلات صادرات کالا به این کشور را طرح کردند.
    استان گلستان در شمال کشور و در همسایگی کشور جمهوری ترکمنستان قرار دارد و اکنون مبادلات تجاری فعالان اقتصادی این استان با قزاقستان از طریق عبور از کشور ترکمنستان ( حمل بار از طریق زمینی و ریلی ) صورت می گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها