عصر خودرو

گزارش معاملات پلیمر در بورس کالای ایران؛

کاهش قیمت انواع محصولات پلیمری

عصر بازار- همانگونه که پیش بینی میشد قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری در این دوره نسبت به دوره قبل کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت مربوط به محصول ۱۵۰۲SBR با ١٤١٢ ریال(۳ درصد کاهش) بود. البته محصولاتی مانند پلی استایرن انبساطی نیز با کاهش ٢.٥ درصدی(که به این ترتیب قیمت پایه گریدهای ۲۰۰ و ۳۰۰ معادل ۱۰۰۳ ریال و گرید ۴۰۰ برابر با ٩٨٤ ریال کاهش یافت) و انواع گرید محصول پلی وینیل کلراید( PVC) با کاهش ٢ درصدی بیشترین کاهش قیمت پایه را تجربه کردند.

کاهش قیمت انواع محصولات پلیمری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، همانگونه که پیشبینی میشد قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری در این دوره نسبت به دوره قبل کاهش یافت که بیشترین کاهش قیمت مربوط به محصول 1502SBR با ١٤١٢ ریال(3 درصد کاهش) بود. البته محصولاتی مانند پلی استایرن انبساطی نیز با کاهش ٢.٥ درصدی(که به این ترتیب قیمت پایه گریدهای 200 و 300 معادل 1003 ریال و گرید 400 برابر با ٩٨٤ ریال کاهش یافت) و انواع گرید محصول پلی وینیل کلراید( PVC) با کاهش ٢ درصدی بیشترین کاهش قیمت پایه را تجربه کردند.

    اما کمترین کاهش نرخ نیز مربوط به گرید پلی اتیلن سنگین تزریقی با افتی معادل ١٨٦ ریال و برابر با 0.5 درصد کاهش بود. اما برخی از محصولات نیز افزایش قیمت پایه را تجربه کردند که بیشترین افزایش مربوط به پلی اتیلن سنگین اکستروژن و پلی پروپیلن نساجی و پلی پروپیلن شیمیایی بود که در ادامه جدول مربوطه آورده شده است.

    لازم به ذکر است هر چند قیمت دلار در این دوره نسبت به دوره قبل افزایش 70 ریالی داشت، اما کاهش قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی تاثیرگذارتر بوده و به این ترتیب شاهد روند نزولی قیمتهای پایه در اکثر محصولات پلیمری بودیم.

    در این هفته 79.487 تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن 112.572 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 48،419 تن از آن به ارزش 9/1.686 میلیارد ریال دادوستد گردید. به این ترتیب باوجود افزایش 98/18 و 15/7 درصدی عرضه و تقاضا، حجم معاملات تنها افزایش 78/0 درصدی را تجربه کرد. این در حالی ست که با توجه به رشد اندک حجم معاملات محصولات پلیمری در این هفته ارزش معاملات به دلیل کاهش قیمت پایه طی چند دوره متوالی 81/2 درصد با افت همراه شد.

    بررسی ها نشان میدهد در این هفته شرکت های پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی جم در لیست سه عرضه کننده برتر محصولات پلیمری قرار داشتند.

    در ادامه وضعیت معاملات چند گروه مهم پلیمری آورده شده است.

    1-گروه محصولات پلی وینیل کلراید (PVC)

    این هفته یکی از پررونقترین هفته معاملاتی برای این گروه از محصولات پلیمری بود. در هفته دوم خرداد ماه 13.244 تن انواع محصول پلی وینیل کلراید در بورس کالا عرضه شد و در نهایت 10.736 تن از آنها دادوستد گردید. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است مقدار عرضه، تقاضا و حجم معاملات به ترتیب 77/49، 37/59 و 59/108 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافتند.

    در این هفته قیمت پایه این دسته از محصولات پلیمری یکی از بیشترین کاهش قیمت ها را تجربه کرد که این امر در ترغیب و افزایش رقابت خریداران موثر بود. کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی علی الخصوص شرق آسیا، قیمتهای پایه پلی وینیل کلراید را بیش از پیش کاهش داد. در چند هفته گذشته محصول PVC به یکی از جذاب ترین محصولات برای خریداران تبدیل شده است که این جذابیت به دلیل کاهش قیمت پایه و همچنین فصل مصرف این محصول است. در جدول زیر مقدار عرضه، تقاضا و حجم معاملات زیر گروههای پلی وینیل کلراید ذکر شده است؛

    2-پلی اتیلن سنگین اکستروژنEX3

    در این هفته 9.506 تن از این محصول در بورس کالای ایران عرضه شد که در نهایت 6.876 تن از آن داد و ستد گردید. همانگونه که در گزارش قبلی نیز پیش بینی گردید در این هفته به دلیل تداوم و افزایش مقدار عرضهها رقابتی برای خرید این محصولات به ثبت نرسید و تمام محمولههای خریداری شده به قیمت پایه دادوستد شدند. آمارها نشان میدهند در این هفته پتروشیمی جم نیز به لیست عرضه کنندگان این محصول پیوست و پس از مدتها نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کرد که از 6006 تن محصول عرضه شده این شرکت 3916 تن به فروش رسید. این در حالی است که قیمت پایه در این دوره اندکی رشد از خود نشان داد که با توجه به افزایش مقدار عرضه، نتوانست نظر خریداران را به افزایش مقدار خرید جلب کند.

    در ادامه جدول اطلاعات معاملات این محصول آورده شده است.

     

     

    3-پلی استایرن مقاوم 0472

    در این هفته 650 تن از این محصول (تولید پتروشیمی تبریز) در بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن رقابت 23 درصدی به ثبت رسید و در نهایت تماما دادوستد گردید. این در حالی است که مقدار محصول عرضه شده نسبت به هفته گذشته 50 تن افزایش داشت که به نظر میرسد با توجه به اوج مصرف و پیش بینی کاهش عطش بازار، شرکت پتروشیمی تبریز نیز رفته رفته به حجم عرضه ها بیافزاید که این امر در میان مدت موجب عادی تر شدن روند معاملات خواهد شد.

    لازم به ذکر است قیمت پایه این محصول در دوره جدید قیمت گذاری 326 ریال افزایش قیمت را تجربه کرد که با توجه به کم شدن میزان رقابت، بیشترین قیمت ثبت شده برای خرید این محصول 5/1 درصد کمتر از هفته قبل بود.

    4-پلی استایرن معمولی 0415

    در این هفته 700 تن از محصول پلی استایرن معمولی توسط شرکت پتروشیمی تبریز عرضه شد که با رقابت 8 درصدی نسبت به قیمت پایه مواجه و در نهایت تماماً دادوستد شد. شرکت پتروشیمی تبریز این محصول را نیز مانند گرید مقاوم، 50 تن بیشتر از هفته قبل عرضه کرد که مانند آنچه در بالا گفته شد این امر می تواند ناشی از افزایش قیمت پایه و نیز پیش بینی کاهش عطش بازار برای خرید این محصول (که عمدتا در ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد) باشد.

    به نظر میرسد در هفتههای آینده شاهد کاهش سطح رقابت و به تدریج عادی شدن معاملات گریدهای مقاوم و معمولی استایرن باشیم.

    5-پلی اتیلن سبک فیلم

    در این هفته 3442 تن انواع این محصول در بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن 20.995 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 3204 تن از آن دادوستد گردید.

    در این هفت علیرغم افزایش مقدار عرضه گرید 0075 به 1000 تن (در هفته قبل 500 تن عرضه شده بود)، بیش از 10 برابر تقاضا برای خرید آن به ثبت رسید و در نهایت با سقف قیمتی مجاز و به صورت تسهیم به نسبت مبادله گردید. گرید 020 نیز یکی از گریدهای پرطرفدار این گروه از محصولات پلیمری بود که به مقدار 1000 تن عرضه شد که 2530 تن تقاضا برای خرید داشت و

    در نهایت خریداران تا 4/9 درصد نسبت به قیمت پایه با یکدیگر رقابت کرده و تمام محصول خریداری شد.

    در این هفته هرچند مقدار عرضه گرید 019 کاهش داشت و تنها 704 تن توسط آریاساسول عرضه شد( که نسبت به هفته گذشته 57 درصد کاهش داشت) اما در نهایت تنها 462 تن از آن به قیمت پایه خریداری شد( 396 تن در تالار و 66 تن در مچینگ) و رقابتی برای خرید به ثبت نرسید.

    محصول 00TX2102 شرکت پتروشیمی لاله هم یکی از محصولات پرطرفدار این گروه بود که خریداران تا 4/6 درصد با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت تمام محصول به طور کامل خریداری شد.

     

    *امیرحسین محمدی، مدیر معاملات کالایی کارگزاری تامین سرمایه نوین

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها