عصر خودرو

انتقاد دبیرکل کانون کارگزاران از نحوه انتخاب هیات مدیره در نهادهای خود انتظام بازار سهام

عصر بازار- انتخاب هیات مدیره جدید فرابورس در روز گذشته و تنفیذ رای سازمان بورس به کارگزاری یک بانک دولتی با انتقاد دبیر کل کانون کارگزارن بورس تهران مواجه شده است.

انتقاد دبیرکل کانون کارگزاران از نحوه انتخاب هیات مدیره در نهادهای خود انتظام بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، با پایان مهلت قانونی فعالیت اعضای هیات مدیره فرابورس، برای انتخاب اعضای جدید رای‌گیری انجام شد و طی آن با نظر سهامداران به ترتیب آرا، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری صبا تامین، بورس اوراق بهادار تهران، مرکز مالی ایران، گروه مالی ملت، گروه مالی بانک پارسیان و کارگزاری بانک ملی ایران به عنوان اعضای جدید هیات مدیره انتخاب شدند.

    این در حالی است که در جریان انتخاب اعضای جدید هیات مدیره فرابورس، سازمان بورس با توجه به مالکیت سهام خود در دو شرکت مدیریت فناوری بورس و سپرده گذاری مرکزی که هریک از انها مالک 2.5 درصدی سهام فرابورس هستند، اقدام به تفویض حق رای این دو شرکت به شرکت کارگزاری بانک ملی ایران کرد. اقدامی که انتقاد دبیر کل کانون کارگزاران بورس تهران را نیز در بر داشته است.

    در این باره روح الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس تهران گفت: کانون کارگزاران از اینکه در ترکیب هیات مدیره جدید نتوانسته رای لازم را به دست آورد، دغدغه ای ندارد، اما تکرار رفتاری که از سوی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر همچون دو سال قبل در مجمع فرابورس رخ داد، می تواند در صورت تداوم به اصول حرفه ای بازار سرمایه و جایگاه نهاد ناظر خدشه وارد کند.

    وی افزود: مالکیت سهام کنترلی شرکت مدیریت فناوری بورس در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد و تعیین اعضای هیات مدیره به طور طبیعی در اختیار این سازمان است.

    در شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار نیز سازمان بورس تعیین کننده سه عضو از 5 کرسی هیات مدیره به لحاظ برخورداری از مالکیت سهام عمده در این شرکت است.

    این در حالی است که هر یک از شرکت های مذکور در ترکیب سهامداری شرکت فرابورس از مالکیت 2.5 درصدی سهام این شرکت برخوردار هستند.

    میر صانعی ادامه داد: مطابق با قانون تجارت با توجه به درصد سهامداری دو شرکت مدیریت فناوری بورس و سمات در هیات مدیره فرابورس از حق رای برخوردار هستند و طبیعی است به لحاظ مالکیت سهام عمده این دو شرکت از سوی سازمان بورس هر گونه تصمیم گیری در اخذ رای از سوی این سازمان تعیین تکلیف و یا تفویض شود.

    به گفته وی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و در جایگاه داور نباید در بازی فعالان بازار سهام وارد شود . این در حالی است که رای سازمان بورس به نفع یکی از بازیگران بازار سهام باعث می شود، تا جایگاه داوری این نهاد مورد خدشه قرار گیرد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه پیش از این در مجمع شرکت مدیریت فناوری بورس تهران حق رای سازمان بورس به شرکت بورس تفویض شد، عنوان کرد: وقتی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر حق رای خود را به دیگر ارکان ها و یا نهاد های مالی واگذار می کند به نوعی از جایگاه خود افول کرده و باید این رای شکسته شود.

    وی افزود: سازمان بورس به عنوان عالی ترین نهادی که بر تشکل های خود انتظارم و نهاد های مالی نظارت می کند باید همواره جایگاهی مستقل ،بی طرفانه و نظارتی را برای خود تبیین کند و از ورود به بازی های سهامداری و ترکیب بندی هیات مدیره ها پرهیز کند.

    میر صانعی افزود: در مجمع اخیر شرکت فرابورس چندین تشکل خود انتظام از جمله شرکت بورس ، کانون کارگزاران،کارگزاری بانک ملی  و چند شرکت سرمایه گذاری نیز حضور داشتند که متاسفانه حق رای سازمان بورس به کارگزاری بانک ملی باعث شده تا به جایگاه این سازمان در بازار سرمایه خدشه وارد شود.

    میر صانعی تغییر قانون بازار سرمایه در سال 1384 را به دلیل وجود نقض غرض در نظارت سازمان کارگزاران وقت بر خود و دیگر نهاد ها عنوان کرد و افزود: با وجود وقوع این رخداد اما می توان برای جلوگیری از تکرار آن از هم اکنون اقدام هایی از جمله عدم ورود مستقیم و غیر مستقیم سازمان بورس در ترکیب سهامداری بورس‌ها و کارگزاری‌ها و دیگر ارکان ها و نهاد های مالی و واگذاری سهام تحت تملک سازمان بورس در شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس تهران را در دستور کار متولیان بازار سهام قرار داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها