عصر خودرو

درآستانه نشست ۱۶۹ اوپک؛

پیش‌بینی زنگنه از دبیر کل آینده اوپک

عصر بازار- وزیر نفت ایران می‌گوید در نشست روز آینده اوپک ایران از ایفای نقش مدیریتی اوپک حمایت می‌کند و معتقد است که ونزوئلا، نیجریه و اندونزی گزینه‌های جدی دبیر کلی اوپک‌اند.

پیش‌بینی زنگنه از دبیر کل آینده اوپک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در آستانه صدوشصت‌و‌نهمین نشست وزارتی اوپک با اشاره به اینکه اوپک سازمانی برای حداکثرکردن منافع اعضای عضو است، اظهار کرد: اوپک باید در جهت ثبات بازار و ایفای نقش مدیریتی در زمان عدم تعادل کار کند.

    وی تصریح کرد که ایران از نقش مدیریت اوپک هر قدر که ایفا شود، حمایت می‌کند و این امر در جهت اهداف و ساختار اساسی آن است.

    وزیر نفت ایران درباره‌ی تفاوت‌های این نشست وزارتی با نشست قبلی اوپک عنوان کرد: تفاوت این دو نشست در این است که ایران صادرات خود را دو برابر کرده و در عین حال روی بازار نیز اثر منفی نگذاشته و بازار این حجم صادرات را جذب کرده است.

    زنگنه معتقد است که عوامل پایه‌ای در بازار نفت علی‌رغم تخریب‌هایی که شده است موجب شده که بازار در حال بازگشت به تعادل است.

    شانس برد برای کشورهای خنثی

    وی درباره‌ی تعیین دبیر کل جدید در نشست روز آینده اوپک گفت: هفت کاندیدا برای این سمت وجود دارد که ایران، عربستان و عراق کاندیداهای قدیمی‌اند و امسال اندونزی، نیجریه، اکووادور و ونزوئلا نیز کاندیدا خواهند داشت.

    وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه کشورهایی که حتی یک مخالف در اوپک داشته باشند شانسی برای انتخاب شدن کاندیدای دبیر کلی‌شان وجود ندارد، به بخش خبری رادیو عنوان کرد: دبیر کل معمولا از بین کشورهایی انتخاب می‌شود که نقش خنثی در اوپک دارند.

    زنگنه با اشاره به اینکه ایران از انتخاب دبیر کل در این نشست اوپک حمایت می‌کند پیش‌بینی کرد که کاندیدای کشورهای ونزوئلا، نیجریه و اندونزی گزینه‌های جدی‌تری برای دبیر کلی اوپک هستند.

    صد و شصت و نهمین نشست اوپک فردا در وین برگزار می‌شود و این در حالیست که شکست‌های پیاپی کشورهای عضو این سازمان در رسیدن به نظری مشترک برای تنظیم بازار نفت، باعث شده زمزمه‌هایی از زوال اوپک به وجود آید.

    نشست صد و شصت و هشتم اوپک سال گذشته، بی هیچ توافقی پایان یافت و اعضای این سازمان بزرگ نفتی تصمیم گرفتند که مدتی تحولات بازار را رصد کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها