عصر خودرو

عقبگرد فولاد پس‌از جهش دوم

عصر بازار- بازار فولاد پس از چند فاز ناآرامی باز هم وارد یک روند کاهشی قیمت‌ها شده تا جایی که میلگرد با نرخ‌هایی در پایه ۱۴۰۰ تومان به نسبت روزهای قبل فراگیری بیشتری داشته و می‌توان از هم اکنون از بازگشت قیمت‌ها به کف ۱۴۰۰ تومانی برای بسیاری از محصولات نوردی خبر داد.

عقبگرد فولاد پس‌از جهش دوم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار فولاد شاهد بازگشت قیمت‌ها هستیم تا جایی که روند افزایشی پیشین قیمتی تغییر شکل پیدا کرد و دومین التهاب در بازار فولاد به پایان راه خود رسید. این احتمال در مطالب گذشته به صراحت عنوان شده و حتی تغییر شکل بازار هشدار داده شد. با توجه به وضعیت کلی در بازار فولاد و همچنین نزدیکی به ماه مبارک رمضان و خودنمایی رکود از سمت تقاضای موثر و همچنین عقب‌نشینی تقاضا در برابر قیمت‌های بالای فعلی، کاهش مجدد قیمت‌ها می‌تواند رفتاری کاملا منطقی بوده و نشانه‌ای از بروز و ظهور مکانیزم بازار بر قیمت هاست. این ویژگی مهم را باید جدی گرفت، زیرا از یک سو شفافیت در بازار را افزایش داده و از سوی دیگر پتانسیل برخی بازارسازی‌ها را تضعیف خواهد کرد.

    نکته دیگر درخصوص کاهش قیمت‌ها را باید رقابت منفی بین تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در بازار فولاد و حتی کانال‌های فروش از سمت یک تولیدکننده واحد دانست، زیرا برای حفظ مشتری و حتی افزایش حجم فروش خود، کاهش قیمت‌ها را به‌صورت اعمال تخفیف بیشتر مخصوصا در مبادی، به‌عنوان یک ابزار تجاری برگزیده‌اند. همین سیگنال مهم نیز تاکنون باعث شده تا قیمت‌ها در بازار فولاد کاهش یابد و البته موجب آن نیز شده است که رقابت منفی در بازار داخلی و در معاملات خرده فروشی گسترش یابد که سیگنالی دیگر برای کاهش قیمت‌ها بود. با توجه به تمامی این موارد و مخصوصا نزدیکی به ماه مبارک رمضان و عقب‌نشینی تقاضا و همچنین وجود کالا در انبارهای شهرهای مختلف، از هم اکنون باید نسبت به کاهش بیشتر قیمت‌ها بسیار حساس بود، زیرا می‌تواند این روند آرام و نزولی نرخ‌ها در بازار فولاد ادامه یابد و قیمت‌های پایین‌تری نیز تجربه شود. با توجه به وضعیت کلی در بازار فولاد و کاهش روزشمار قیمت‌ها، ورود به پایه 1400 تومانی برای میلگردهای تولیدی از سوی ذوب آهن اصفهان یا فولاد خراسان در بازار تهران چندان هم دور از ذهن نخواهد بود، هرچند که از هم اکنون نیز شواهدی از این رخداد محقق شده است.

    با توجه به موارد فوق باید از هم اکنون کاهش بیشتر قیمت‌ها را هشدار داد، ولی این تمام ماجرا نیست زیرا واقعیت‌های دیگری نیز زیرپوست بازار فولاد در جریان است که در صورت ادامه یافتن آن‌ها، چندان هم نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود. یکی از این فاکتورها بالابودن قیمت شمش و دیگری وجود پتانسیل بازارسازی در بین ساز و کار معاملات خواهد بود. درخصوص بالابودن قیمت شمش و همان گونه که روز قبل به آن اشاره کردیم؛ باید این‌گونه اظهار کرد که قیمت شمش اغلب تابعی از بهای میلگرد در بازار داخلی بوده، ولی هم اکنون شاهد کاهش قیمت میلگرد و عدم افت جدی بهای شمش هستیم که این دوگانگی بازار فولاد را همچون فنری فشرده، تحت فشار قرار داده و می‌تواند با افزایش مجدد قیمت میلگرد یا کاهش بهای شمش رو‌به‌رو شود. با توجه به مقاومت بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان شمش در روزهای اخیر شاهد آن خواهیم بود که به ناچار حجم تولید میلگرد کاهش یافته یعنی عرضه انواع میلگردهای نوردی در بازار تضعیف شود که فاکتوری برای حمایت از قیمت‌ها خواهد بود. از سوی دیگر در نهایت سرکوب خرید شمش به همین بازار نیز وارد شده یعنی بهای شمش نیز کاهش می‌یابد. با توجه به این سیکل رفت و برگشتی و در صورت عدم تعامل بین تولیدکنندگان شمش و واحدهای نورد میلگرد، کل بازار آسیب خواهد دید و البته می‌تواند به مقاومت بازار در برابر کاهش نرخ‌ها نیز کمک کند. نکته دیگر باز هم داستان تکراری بازارسازی برخی از فعالان برجسته بازار است که به‌صورت متناوب قیمت‌ها را کم و زیاد کرده تا در کاهش قیمت‌ها شمش مورد نیاز خود را خریداری کرده و در رشد نرخ‌ها نیز تولیدات خود را به فروش برسانند.

    این داستان که در سال‌های اخیر بارها تکرار شده می‌تواند باز هم تجربه شود، البته در صورت صحت این احتمال مقاومت قیمت شمش در برابر کاهش قیمت‌ها احتمالا از کل بازار حمایت کرده و می‌تواند در برابر افت نرخ‌ها مانعی کم رمق را ایجاد کند. در پایان باز هم باید به واقعیت‌های بازار اشاره کرد که قطعا در کنار سناریوی‌های ذکر شده، چهره نهایی بازار را ترسیم کرده و آن وجود تقاضای زیرپوستی در بازار است.

    به نظر می‌رسد بسیاری از خریداران مدتی است که منتظر به ثبات رسیدن قیمت‌ها هستند تا سفارش‌های خرید قدرتمند خود را ثبت کرده، هرچند که بخشی از آن مستهلک شده است. در صورت کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌توان به تقویت تقاضا با حجم‌هایی بالا امیدوار بود که می‌تواند به تثبیت نرخ‌ها منجر شود ولی شاید به قیمت‌های پایین‌تری نیاز داشته باشند. با توجه به تمامی این موارد و در صورت ادامه وضع فعلی، به نظر می‌رسد که تا کف قیمتی بازار فولاد فاصله چندانی نداشته باشیم، هرچند که باز هم برای این ادعا زود است. در ساعات پایانی بازار باز هم شاهد رشد محدود قیمت‌ها و بسته شدن کانال فروش برخی از تولیدکنندگان بودیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها