عصر خودرو

طراحی اوراق طلا برای سرمایه گذاری عموم مردم

سطح تعاملات بورس کالا با انجمن ها و اصناف افزایش می یابد

عصر بازار: مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران امروز در ادامه نشست خبری خود گفت: از برنامه های اصلی بورس کالا افزایش سطح تعاملات با وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط، انجمن ها، اصناف و کارگزاران است تا با همفکری و هم اندیشی بهترین مسیر را برای توسعه اقتصادی کشور پیدا کنیم.

سطح تعاملات بورس کالا با انجمن ها و اصناف افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه بورس کالا باید برای حضور فعالان و بازیگران بازار مشوق و جذابیت داشته باشد، گفت: ما در بورس کالا فقط به دنبال عرضه و معامله محصولات نیستیم، بلکه رسالت ما علاوه بر ایجاد بستری شفاف برای دادوستد کالاها، فراهم کردن ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی برای پوشش ریسک و همچنین تامین مالی برای صنایع است که این موارد از کارکردهای اصلی بورس کالا به شمار می رود.

    وی در ادامه به درج قیمت تضمینی جو استان کرمانشاه براساس سیاست دولت اشاره کرد و گفت: کشاورزان این استان با فروش محصول جو خود در بورس کالا توانستند وجه حاصل از فروش کالایشان را به سرعت دریافت کنند که مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی نیز به زودی از سوی دولت به حساب آنها واریز می شود.

    دکتر سلطانی نژاد به برخط شدن معاملات بورس کالا اشاره کرد و گفت: هم اکنون امکان معاملات برخط قراردادهای آتی سکه فراهم شده و استقبال از این شیوه معاملات نیز مطلوب بوده است، در همین راستا رفته رفته با الکترونیکی و آنلاین شدن کل معاملات فیزیکی دیگر نیازی به حضور کارگزاران در تالار نیست؛ البته تالار معاملات همانند بسیاری از بورس های کالایی دنیا به منظور اعتمادسازی میان خریداران و فروشندگان و تعاملات کارگزاران با فعالان بازار باقی خواهد ماند.

    مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این پرسش بورس کالا چگونه می تواند مشارکت مردم را در این بازار ایجاد کند؟ گفت: ایده ای که برای مشارکت مردم و سرمایه گذاری آنها در بورس کالا در نظر داریم، براساس اوراق بهادار مبتنی بر کالاست، برای مثال امروز یکی از دغدغه های مردم، آینده مسکن برای فرزندانشان است که می توان با طراحی صندوق ها و یا ابزارهای خاصی اوراق بهاداری را برای پوشش ریسک حوزه مسکن تعریف کرد که یکی از این موارد می تواند پیش فروش اوراق متری مسکن باشد؛ البته همه این موارد در حد ایده و در حال بررسی میان کارشناسان بورس است.

    وی افزود: همچنین می تواند با فرهنگ سازی و آموزش های لازم شرایطی را در آینده به وجود آوریم که مردم به جای نگهداری طلا در خانه هایشان بر اوراق یا ابزارهای مالی بر پایه طلا سرمایه گذاری کنند که این ابزارها به مراتب جذاب تر از نگه داری خود طلا خواهد بود.

    دکتر سلطانی نژاد در پایان به راه اندازی بورس مسکن اشاره کرد و گفت: در حوزه مسکن بنا نداریم برای مردم دغدغه ای ایجاد کنیم در واقع قرار نیست هیچ اتفاقی برای ارزانی یا گرانی مسکن رخ دهد؛ بلکه طرح این موضوع تنها برای جامع عمل پوشاندن مصوبه دولت برای معاملات املاک و مستغلات در اندازه بزرگ سازمان ها و ارگان های دولتی است. به طوریکه براساس تاکید دولت، روند مزایده های املاک بزرگ که بعضا غیر شفاف و با شبهه صورت می گرفت قرار است بر تابلو و مکانسیم شفاف بورس کالا انجام شود.

    برچسب ها