عصر خودرو

نگاه متفاوت صاحب نظران بازار سرمایه در گفت وگو با «عصربازار» ؛

نقدینگی و سرمایه گذار خارجی، نیاز امروز بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران پس از ریزش های فراوان در آخرین هفته اردیبهشت ماه با کمی نوسان مثبت شد. این در حالی است که تالارنشینان در این روزها به دلیل برگزاری مجامع و انتظار گزارش برخی از شرکت ها کمی با احتیاط به داد و ستد سهام در این بازار می پردازند.

نقدینگی و سرمایه گذار خارجی، نیاز امروز بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، از سویی، صنایع موجود در بورس ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری با توجه به برخی از خبرها در حوزه سیاسی و اقتصادی نیاز به تزریق نقدینگی تازه برای رشد و توسعه خود دارند. در همین حال، مدیران و تصمیم گیران اقتصادی باید با توجه به میزان اندک نقدینگی موجود در بازار به ارتقاء سطح مدیریتی در جهت تعامل با صنایع و شرکت های بزرگ در دنیا بپردازند و زمینه را برای جذب سرمایه گذاران خارجی به طور واقعی تسهیل کنند. از همین رو «عصربازار» در گفت وگو با علی رضا نصرتی فر مدیر تالار بورس البرز، ابراهیم عنایت عضو هیئت مدیره کارگزاری پارسیان و محمد دارستانی عضو هیئت مدیره کارگزاری فارابی به تحلیل و بررسی صنایع بورس با توجه به اتفاقات پیش رو پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید.

    نگاهی متفاوت

    علی رضا نصرتی فر مدیر تالار بورس البرز در خصوص روند صنایع بیان کرد: این که در بازار گفته می شود که یک صنعت جذاب است یا خیر، درست نیست چرا که افراد باید با توجه به واقعیات موجود و این که منافع آنها با کدام یک از صنایع و یا شرکت ها تامین داده می شود، اقدام به خرید و فروش سهام در بورس کنند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: بازده مورد انتظار افراد و میزان ریسک پذیری آنها با یک دیگر متفاوت است. از سویی ممکن است صنعت یا شرکتی که برای عده ای جذابیت دارد برای سایر سهامداران جذابیت کافی را نداشته باشد.

    علی رضا نصرتی فر تصریح کرد: عملکرد افراد با یک دیگر متفاوت است و سهامداران باید بر اساس نرخ بازده مورد انتظار و میزان ریسک پذیری خود اقدام به سرمایه گذاری در سهام مورد نظر خود کنند.

    وی خاطرنشان کرد: با چنین دیدگاهی لیدر هم از بین می رود زیرا شرکت ها و سهامداران باید در بازار هر کدام نقش خود را به درستی ایفا کنند چرا که همزمان با خرید شما، فرد دیگری اقدام به فروش می کند و این اتفاق حاصل دیدگاه های متفاوت و بعضا متضاد در بورس است.

    این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: این که یک شرکت در صنعتی خاص رشد کرد و در نتیجه مابقی شرکت های حاضر در صنعت نیز باید افزایش پیدا کنند، دیدگاه غلطی است که متاسفانه در بازار وجود دارد.

    مدیر تالار بورس البرز درباره داد و ستد ها در بورس نیز ابراز داشت: معاملات در بازار سهام باید با توجه به تحلیل، ریسک و میزان ارزندگی سهام صورت بگیرد.

    علی رضا نصرتی فر عنوان کرد: چشم انداز بازار سهام مثبت ارزیابی می شود چرا که در صورت نبود آینده ای روشن افراد بلافاصله اقدام به خروج از بورس می کردند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: برخی از صنایع متاثر از مسائل جهانی و برخی دیگر در حال انجام فعالیت خود هستند. این در حالی است که صنایعی هم در بازار وجود دارند که تحت تاثیر روند جهانی قرار ندارند و در داخل به تولیدات و فعالیت خود می پردازند.

    وی اذعان داشت: سهامداران نباید از دیگران تبعیت کنند، باید با توجه به شرایط موجود و با بینش کافی به معامله در بورس بپردازند چرا که برای خرید و فروش سهام در بازار باید دلیل وجود داشته باشد.

    توانایی لیدر

    علاوه بر این، ابراهیم عنایت عضو هیئت مدیره کارگزاری پارسیان با اشاره به صنایع بورسی گفت: در صورت احیا شدن روابط بین المللی، صنعت بانکداری و صنایع صادرات محور از جمله صنعت پتروشیمی توانایی رشد بالایی را در بازار خواهند داشت.

    وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شرایط بازارهای جهانی برای کالاهای اساسی از جمله سنگ آهن، آلومینیوم و... فراهم باشد چنین صنایعی می توانند با توجه به شرایط، در بورس منتفع شوند.

    عضو هیئت مدیره کارگزاری پارسیان عنوان کرد: رکود در بازارها ارتباطی به موضوع برجام ندارد چرا که در حال حاضر بازارهای جهانی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند اما در صورتی که شرایط مهیا شود صنایع مذکور توانایی لیدر شدن را در بازار سهام خواهند داشت.

    ابراهیم عنایت بیان کرد: شرکت های وارداتی در صورتی که به تکنولوژی، ماشین آلات و بازار دست پیدا کنند به طور قطع می توانند رشد کنند.

    افزون بر این، محمد دارستانی عضو هیئت مدیره کارگزاری فارابی درباره صنایع جذاب بورس عنوان کرد: شروع به کار مجلس دهم، قراردادهای جدید خارجی، تسهیل شدن تعاملات بانکی و قانون گذاری مناسب در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی می تواند در کلیت بازار تاثیر بسزایی داشته باشد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: صنایع خودرو، بانک، بیمه و حمل و نقل در صورت انعقاد قرارداد و ایجاد تعاملات با توجه به گشایش هایی که صورت گرفته، میتوانند در بازار منتفع شوند.

    عضو هیئت مدیره کارگزاری فارابی اظهار کرد: در صورتی که شاهد تعامل با سایر کشورها باشیم چشم انداز صنایع بورسی مثبت و روشن متصور می شود.

    محمد دارستانی خاطرنشان کرد: اگر سهامداران به اتفاقات آتی خوش بین هستند با دید سهامداری میان مدت اقدام به خرید و فروش در بورس کنند و در صورتی که خوش بین نیستند در بازار سهام معامله نکنند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در صورتی که تا 6 ماه آینده به یک اجماع کلی در خصوص برجام با طرف های خارجی نرسیم، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آمریکا به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد.

    عضو هیئت مدیره کارگزاری فارابی خاطرنشان کرد: اما در شرایطی که طی 3 ماه آینده به توافق جامع دست پیدا کنیم، میتوان به آینده بازار امیدوار بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها