عصر خودرو

چه کسانی حقوق بیشتری می‌گیرند؟

عصر بازار- بر اساس آخرین یافته‌های دانشمندان:وقتی برای نخستین بار برای یک شغل مصاحبه می‌کنید یا برای حقوق و دستمزد تان مذاکره می‌کنید، خیلی چیزها تحت کنترل شما است.

چه کسانی حقوق بیشتری می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بازده، می‌توانید با صحبت کردن درباره‌ی موفقیت‌های گذشته‌تان، جاه‌طلبی‌تان برای آینده، و توانایی رهبری یک تیم برای رسیدن به جایگاه‌های عالی، به راحتی فردی را که در طرف دیگر میز نشسته‌است تحت تاثیر قرار دهید.

    متاسفانه، ممکن است آن فرد برای یافتن نشانه‌ای از میزان استحقاق شما برای دریافت پول، به‌طور نیمه‌آگاهانه به ساختار چهره‌تان اتکا کند، چیزی که درباره‌ی آن هیچ حرفی برای گفتن ندارید.
    بر اساس پژوهش‌های جدید، کسانی که چهره‌شان حس قابل اعتماد بودن و سلطه را القا می‌کند، ممکن است مذاکره را با حقوق یا دستمزد بیش‌تری به پایان ببرند.

    یافته‌های پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد سلطه به “ویژگی‌های مردانه” مانند چهره‌ی مربعی، فک قوی، ابروهای پرپشت، و چشم‌ها و لب‌های باریک، مرتبط است. قابل اعتماد بودن با “ویژگی‌های زنانه” مانند چهره‌ی گرد، چشم‌های درشت، ابروهای باریک، و لب‌های پر مرتبط است.

    در این پژوهش حاضر، که انجمن علم روان‌شناسی به آن اشاره کرده‌است، پژوهشگران دانشگاه استرالیای غربی، تحت رهبری لورا فروهن 1500 نفر را استخدام کردند تا به عکس چهره‌ی 100 زن و مرد نگاه کنند.

    از شرکت‌کننده‌ها خواسته شده‌بود اعلام کنند به صاحب برای مقام شغلی مدیر خرده‌فروشی یا رییس بخش خرده‌فروشی چه‌قدر می‌پردازند، مقام دوم، مقام بالاتری است. محدوده‌ی پرداخت برای مقام مدیر خرده‌فروشی حدود 36000 دلار تا 43655 دلار در سال بود؛ برای مقام رییس بخش خرده‌فروشی، این محدوده حدود 125000 دلار تا 134000 دلار بود.

    در این آزمایش، گروه دیگری از شرکت‌کننده‌ها جذابیت، سلطه، و قابل اعتماد بودن صاحبان عکس‌ها را ارزیابی کردند.

    وقتی پژوهشگران یافته‌ها را تحلیل کردند، پی‌بردند جذابیت متقاضیان مقام مدیر خرده‌فروشی اهمیت بیش‌تری دارد. به‌طور ویژه، متقاضیان جذاب 362 دلار بیش‌تر دریافت کرده‌بودند.

    درمیان متقاضیان مقام رییس بخش خرده‌فروشی، قابل اعتماد بودن و سلطه اهمیت بیش‌تری داشت. متقاضیانی که چهره‌ای قابل اعتماد داشتند، حدود 419 دلار بیش‌تر دریافت کردند، در حالی که متقاضیانی که چهره‌ی سلطه‌گری داشتند حدود 355 دلار بیش‌تر درافت کردند.

    در کل، پژوهش‌ها نشان می‌دهند آدم‌هایی که خیلی سلطه‌گر به نظر می‌رسند، معمولا کم‌تر قابل اعتماد به نظر می‌رسند. اما پژوهشگران به بیزینس‌اینسایدر گفتند این ویژگی‌ها به‌طور مجزا پاداش‌های دریافتی را تخمین می‌زنند. به عبارت دیگر، اگر خیلی سلطه‌گر به نظر برسید، می‌توانید حقوق یا دستمزد بالاتری دریافت کنید، و اگر خیلی قابل اعتماد به نظر برسید نیز می‌توانید حجقوق یا دستمزد بالاتری دریافت کنید.

    بیش‌ترین پاداش به متقاضیان مردی داده شده‌بود که قابل اعتماد به نظر می‌رسیدند. آنها حدود 459 دلار بیش‌تر دریافت کردند.

    در واقع، این پژوهشگران پی‌بردند در طول یک دوره‌ی حرفه‌ای 40ساله، داشتن ویژگی‌های چهره‌ای مطلوب می‌تواند به 11000 دلار تا 26000 دلار درآمد بیش‌تر بینجامد.

    می‌توانید برای حساب لینکدین عکسی انتخاب کنید که ویژگی‌های چهره‌ای مطلوبی را نشان می‌دهد.

    این پژوهش و پژوهش‌های روزافزون از این دست، نشان می‌دهد ظاهر فیزیکی یک فرد نقش مهمی در موفقیت حرفه‌ای او دارد. مثلا، در صنایع مختلف، کسانی که کمی لاغر و قدبلند هستند دستمزدی بالاتر از متوسط دریافت می‌کنند.

    متاسفانه، این‌که چهره‌ی یک فرد قابل اعتماد، سلطه‌گر، یا جذاب به نظر می‌رسد- یا این‌که لاغر و قدبلند است، صرفا به این معنی نیست که به عنوان یک کارمند یا یک رهبر خوب عمل می‌کند.

    پژوهشگران اظهار می‌کنند بعضی قضاوت‌های ظاهرمحور در واقع دقیق هستند- مثلا، آدم‌ها فقط از روی چهره به خوبی تشخصی یک فرد برون‌گرا است. اما ممکن است بعضی قضاوت‌های دیگر کاملا اشتباه باشند، بنابراین در مجموع عاقلانه نیست که با اتکا به این ارزیابی‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

    از طرف دیگر، پژوهشگران می‌گویند آدم‌ها، بسته به مقام شغلی‌ای که درخواست می‌کنند، می‌توانند برای حساب لینکدین‌شان عکسی انتخاب کنند که بعضی ویژگی‌های مطلوب را نشان می‌دهد. آنها می‌نویسند: “در واقع برخی افراد اگر از سوگیری‌های ظاهرمحور آگاهی داشته‌باشند، با استفاده از این آگاهی می‌توانند در محل کار راهبرد‌هایی در جهت منافع‌شان به کار بگیرند و این کار را خواهندکرد.”

    در پایان: منصفانه نیست که کارفرمایان ارزش شما را بر اساس ظاهرتان قضاوت کنند. اما اغلب اوقات این اتفاق می‌افتد، بنابراین سعی کنید از این سوگیری‌ها به نفع خودتان استفاده کنید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها