عصر خودرو

در تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» بررسی شد

سیر صعودی دلار؛ از کجا تا کجا؟

عصر بازار: در پی انتشار گزارشی اطمینان‌بخش از داده‌های مربوط به اشتغال آمریکا در روز جمعه، احتمالات مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر، افزایش یافته است. آیا این موضوع به معنی آن است که سیر صعودی دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر جهانی تازه شروع شده است؟

سیر صعودی دلار؛ از کجا تا کجا؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، داده‌های مربوط به اشتغال ماه جولای آمریکا نشان می‌دهد، نرخ بیکاری در این کشور همچنان 5.3 درصد است و 215 هزار شغل جدید نیز در ماه جولای ایجاد شده است. بوریس شولسبرگ، مدیر اجرایی مؤسسه مدیریت دارایی «بی‌کی» در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به بررسی و تحلیل رفتار دلار در اثر این گزارش پرداخت.

    با توجه به اینکه دلار همین حالا نیز پرقدرت است و کارخانجات آن را دلیل اصلی نامساعد بودن کارشان می‌دانند، گفته می‌شود چنانچه فدرال‌رزور نرخ بهره را افزایش دهد، قدرت دلار حتی بیشتر خواهد شد. بوریس شولسبرگ در این ارتباط اظهار کرد: هیچ شکی نیست که اینطور خواهد شد. نکته قابل توجه درباره بازارهای پولی این است که چرخه‌های بسیار بسیار طولانی دارند که گاهی چندین سال به طول می‌انجامد.

    شولسبرگ افزود: اکنون در زمانی هستیم که فدرال‌رزرو تصمیم دارد سرانجام نرخ بهره صفر را افزایش داده و سیاست‌های پولی عادی‌تری پیش بگیرد. اما از آنجا که هنوز معلوم نیست افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر صورت گیرد یا دسامبر، شاهد تردید در بازار هستیم.

    مجری «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: افزایش نرخ بهره اجتناب ناپذیر است و چنانچه در ماه سپتامبر، اکتبر یا دسامبر اتفاق بیفتد، بازارهای پولی سراسر جهان را متأثر خواهد کرد چرا که غیرممکن است ارزش برابری دلار-یورو، دلار- پوند یا دلار در برابر پول بازارهای نوظهور بدون تغییر بماند.

    شولسبرگ در خصوص اینکه بهترین جفت متأثر از افزایش بهره در آمریکا کدام پول‌ها خواهد بود، گفت: به نظر ما، پوند-ین جفت خوبی خواهند بود. چرا که بعد از آمریکا، پیش‌بینی می‌شود نوبت انگلیس است تا نرخ بهره را افزایش دهد. اگر بتوان آمریکا را پیشرو در راستای پیاده کردن سیاست‌های عادی‌سازی دانست، انگلیس نیز مشتاق افزایش نرخ بهره در سال 2016 خواهد بود.

    طی چند ماه اخیر، قیمت‌ها در بازارهای کالایی رفته‌رفته کاهش یافته و اقتصادهایی که متکی به کالا هستند، مانند استرالیا، نیوزلند و کانادا را تحت تأثیر قرار داده است. شولسبرگ در ارتباط با آسیب وارده به اقتصادهای کالامحور گفت: بازار این کشورها دچار رکود وحشتناکی شده است. شاید در کوتاه مدت به اندازه 2، 3 یا 4 درصد بهبود یابند، اما در طولانی مدت، متأسفانه انتظار می‌رود هرچه سیاست‌گذاری‌ پولی‌شان از آمریکا دورتر شده و به سمت کاهش نرخ بهره بروند، افت در بازارهایشان نیز بیشتر شود و احتمال دارد 5 تا 7 درصد پایین برود؛ چرا که به نظر نمیرسد چرخه کالا تا حدی که مردم فکر می‌کنند جبران شود.

    برچسب ها