عصر خودرو

نخستین نشست تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد

عصر بازار- در نخستین دور مذاکرات هیات سازمان توسعه تجارت ایران به سرپرستی ضیایی بیگدلی و هیات بلندپایه اقتصادی اتحادیه اورآسیا، امکان سنجی توافق تجارت آزاد در مسکو مورد بررسی قرار گرفت.

نخستین نشست تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر ی«عصربازار» به نقل از ایرنا، این نشست در چارچوب تصمیم 27 اردیبهشت ماه سال جاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای آغاز مذاکره تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و بنا به اعلام طرف اوراسیایی، این گفت گوی دو روزه پیشرفت زیادی داشته است و مراحل بعدی آن نیز ادامه خواهد یافت.
    بنا به اعلام امروز (یکشنبه) بخش دیپلماسی سفارت ایران در روسیه، خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا در نشست پایانی با هیات ایرانی بر اهمیت ادامه گفت وگوها برای رسیدن به نتیجه لازم تاکید کرد.
    در این نشست همچنین درباره توسعه همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت وگو شد و دو طرف بر لزوم اتمام مطالعات امکان سنجی و تدوین توافقنامه آغاز رسمی مذاکرات برای رسیدن به سند نهایی راه اندازی تجارت آزاد تاکید کردند.
    بنا به اعلام طرف اوراسیایی، پیشرفت در نخستین دور گفت وگو با ایران نسبت به مذاکرات مشابه با دیگر کشورها بیشتر بوده است.
    اردیبهشت ماه سال جاری معاونین نخست وزیران پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصمیم گرفتند، مرحله مذاکرات غیر رسمی تجارت آزاد با ایران آغاز شود و براساس برنامه اعلام شده پس از صدور مجوز مذاکرات رسمی طرفین توسط سران کشورهای عضو این اتحادیه برای انعقاد موافقتنامه، متن نهایی آن امضا و اجرایی خواهد شد.
    پیش از این نیز بر پایه توافق های تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اعلام شد که صادرات هشت کالای پسته، مغز پسته، گل کلم، کلم بروکلی، خرما، کشمش سیاه، بی هسته و سلطانی و دیگر اقلام کشمش ها از ایران به کشورهای عضو این اتحادیه با تعرفه صفر انجام خواهد شد که سبب افزایش حجم و ارزش ارسال این کالاها می شود و روابط اقتصادی را ارتقا می بخشد.
    اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه،بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو