عصر خودرو

آخرین خبرها از روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان

عصر بازار- وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: تاکنون پروژه‌های زیادی بین تهران و باکو عملیاتی شده که امید می‌رود سفر رییس جمهور کشورمان به باکو که در ماه‌های آینده انجام می‌شود به روابط دو کشور توسعه و اتمام پروژه‌های مشترک ایران و آذربایجان را سرعت بخشد.

آخرین خبرها از روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، محمود واعظی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت افزایش تعاملات با جمهوری آذربایجان اظهارکرد: روابط دو کشور از دو دهه پیش هم‌زمان با استقلال آذربایجان ایجاد شد و در حال حاضر به اوج خود رسیده است و بیش‌ترین اعتماد و نزدیکی بین رییسان‌جمهور دو کشور ایجاد شده است.

    او ادامه داد: الهام علی‌اف و حسن روحانی در 30 ماه گذشته شش بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. وزیران مختلف دو کشور هم ملاقات‌ها و گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند.

    واعظی با بیان این که کمیسیون مشترک اقتصادی که به مدت پنج سال تعطیل شده بود کار خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان هم اینک پس از پنج سال مجددا کار خود را به طور منظم از سرگرفته و پروژه‌های مختلفی در دو کشور در حال اجرایی شدن است.

    وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به افزایش چشم‌گیر روابط تهران - باکو توضیح داد: در سفر اخیری که به باکو داشتیم در رابطه با سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در آذربایجان برای ساخت خودرو و همکاری در زمینه ساخت یک کارخانه داروسازی و هم‌چنین همکاری در زمینه نفت و گاز دریای خزر رایزنی و گفت‌وگوهایی انجام شد.

    وی اتمام خط آهن ایران به آذربایجان را آرزو و خواسته مسئولان دو کشور دانست و گفت: طبق توافق رییسان‌جمهور دو کشور، خط آهن ایران و آذربایجان به یکدیگر متصل می‌شود.

    رییس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان با اشاره به این که توافق روحانی با الهام علی‌اف سه مرحله دارد، افزود: مرحله اول این است که خط‌آهن آذربایجان که در حال حاضر در هشت کیلومتری مرز ما قرار دارد به خط‌آهن ایران متصل شود و پل یا ترمینالی برای صادرات و واردات آذربایجان و ایران به کشورهای منطقه باشد. مرحله دوم این است که ایران با قدرت تلاش می‌کند و ان‌شاءالله خط آهن قزوین به رشت تا پایان امسال متصل شود. سومین مرحله توافق رییسان جمهور ایران و آذربایجان نیز این است که کمیته مشترک دو کشور برای سرمایه‌گذاری در خط آهن رشت به آستارا تشکیل و تلاش شود این خط آهن هرچه سریع‌تر پایان یابد. در همین راستا پنجشنبه گذشته رییس آذری کمیسیون مشترک که وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان هم است از کل راه‌آهن قزوین تا رشت و رشت تا آستارا بازدید کرد. در این دیدار همه طرف‌های ایرانی و آذربایجانی حضور داشتند و با یکدیگر مذاکره کردند.

    واعظی از سفر رییس بانک بین‌ الخلق آذربایجان به ایران خبر داد و افزود: قرار است در رابطه با روابط بانکی بین تهران و باکو با رییس بانک بین الخلق آذربایجان مذاکراتی داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها