عصر خودرو

مقام بازرگانی ایرانی:

روسیه در صدد اجرای سریع گذرگاه سبز گمرگی با ایران است

عصر بازار- نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، اعلام کرد: با امضای سند راه اندازی گذرگاه سبز گمرگی بین ایران و روسیه از سوی مقام های دو کشور که ماه گذشته در تهران انجام شد، مسکو تلاش می کند تا سه ماه آینده آن را برای واردات کالاهای ایرانی عملیاتی کند.

روسیه در صدد اجرای سریع گذرگاه سبز گمرگی با ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، قدیر قیافه در مسکو در باره روند حل مسائل بازرگانی میان ایران و روسیه در ماه های اخیر گفت: با تلاش های مسکو و تهران، بسیاری از موانع در همکاری های بازرگانی و اقتصادی دو جانبه برطرف شده و اکنون فرصت مناسب برای بهره برداری بخش های خصوصی دو کشور فراهم شده است.
    وی ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان داد که در همکاری های بازرگانی با روسیه در حوزه تعرفه های گمرکی مشکل داریم و صادرکنندگان ایرانی همواره گلایه داشتند که تعرفه های این کشور تبعیض آمیز است، به همین دلیل کالاهای صادراتی گران و غیرقابل رقابت بود که در مذاکرات متعدد با مقام ها و فعالان اقتصادی روسی این موضوع مطرح شد.
    قیافه گفت: در چارچوب مذاکرات این نتیجه به دست آمد که با وجود برابری تعرفه های گمرک روسیه برای تمام کشورها، اما نظام ارزش گذاری گمرک این کشور با توجه به اعمال قیمت حداکثری برای کالاهای ایرانی ناعادلانه به نظر می رسید و پیشنهاد شد، توافقنامه تعرفه های گمرکی امضا و یادداشت تفاهم ساده سازی تشریفات به صورت متقابل اجرا شود که با توجه به تجربه مشابه روسیه با سایر کشورها، همچنین تفاهم شد فهرست کالاهای ایران همراه قیمت های واقعی و صادراتی با گمرک روسیه مبادله شود.
    وی افزود: نبود تطابق بین بهای صادراتی با قیمت های موجود در روسیه از مشکلات ورود به بازار این کشور بود. براساس الگوی توافق مسکو با کشورهای دیگر که با ایجاد گذرگاه سبز گمرکی مشکل نظام ارزش گذاری را برطرف کرده بودند، ایران نیز در این زمینه اقدام کرد و مساله جدی در همکاری های بازرگانی دو کشور برطرف شد.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ادامه داد: توافق شد که در سایت گمرک ایران به زبان روسی، انگلیسی و فارسی قیمت ها اصلاح شود و در دسترس همگان از جمله گمرک روسیه برای مقایسه بهای اعلام شده با قیمت اظهاری وارد کننده روس قرار گیرد.
    وی گفت: قرار است قیمت تمام کالاهای صادراتی را به روس ها اعلام کنیم که در چارچوب کذرگاه سبز اجرا می شود و در حالی که اجرای گذرگاه سبز گمرکی بین آنکارا و مسکو حدود سه سال طول کشید، اما روس ها عزم جدی دارند سه ماهه آن را با ایران اجرایی کنند که عملی شدن آن به طرف ایرانی هم بستگی دارد و باید سرعت عمل نشان دهیم و اسناد را رد و بدل کنیم.
    قیافه در باره تاثیرهای برجام بر همکاری های ایران و روسیه نیز گفت: توافق هسته ای بر روابط دو کشور تاثیرهای مثبت گذاشته و موجب تسهیل شرایط همکاری ها و مبادلات بازرگانی شده است. اکنون دست روس ها در این حوزه بازتر و مراوادات افزایش یافته است، البته مسکو در زمان تحریم ها هم برای همکاری با ایران تلاش می کرد، اما نگرانی از تحریم های آمریکا مانع روس ها به شمار می رفت.
    وی که برای شرکت در همایش فرصت های تجاری ایران و روسیه در مسکو حضور یافته بود، در پایان گفت: اکنون بسیاری از مسائل میان ایران و روسیه حل و مسیر برای توسعه همکاری های بازرگانی هموار شده و نوبت بازرگانان و تجار است با فعالیت های خود همکاری های بازرگانی دو کشور را توسعه دهند.
    همایش دو روزه فرصت های تجاری ایران و روسیه با هدف شناخت بیشتر از توانمندی های بخش های مختلف تولیدی و امکانات دو کشور برای تامین نیازهای متقابل و همچنین معرفی فرصت های بیشتر در این عرصه هفته گذشته برگزار شد.
    «همکاری های تجاری دو کشور: دشواری ها و چشم اندازها»، «نقش و جایگاه اقتصاد و بازار روسیه در جامعه همسود»، «شناسایی و بررسی نیازهای بازار روسیه»، «ویژگی بازار مصرف، ذائقه، سلیقه سنجی، نیازها و رفتار مصرف کنندگان و خریداران روسی» و «شیوه های تبلیغات و ایجاد برند در روسیه» نیز موضوع های تخصصی این نشست بود.
    در این همایش که توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ،شرکت بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت و کنسرسیوم اتاق های صنایع و بازرگانی روسیه برگزار شد، مدیران برخی موسسات اقتصادی دو کشور از جمله بانک کشاورزی و اتحادیه تجاری و صنعتی روسیه شرکت داشتند.
    ایران و روسیه با هدف افزایش ارزش روابط اقتصادی دو کشور از سالانه حدود دو میلیارد دلار کنونی به 10 میلیار دلار در آینده ای نزدیک، گسترش همکاری های بازرگانی را به عنوان زودبازده ترین بخش در اولویت قرارداده اند که برای شتاب بیشتر برای رسیدن به این هدف، مسکو در یک ماه گذشته شاهد برگزاری بزرگترین نمایشگاه توانمندی های اقتصادی ایران در خارج از کشور با حضور بیش از 110 شرکت و دو نشست اقتصادی با حضور مقام های اقتصادی و نمایندگان بخش های خصوصی دو کشور بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها