عصر خودرو

گزارش «عصربازار» از پیش بینی افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات؛

کاهش رقابت بورس و نظام بانکی به افزایش صادرات کمک می کند

عصر بازار- یک فعال اقتصادی، تحقق افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات به رفع موانع تولید با همکاری بازارهای پول و سرمایه برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی نیاز دارد.

کاهش رقابت بورس و نظام بانکی به افزایش صادرات کمک می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه اخیر خود میزان صادرات غیرنفتی را با احتساب میعانات گازی 50 میلیارد دلار برای سال جاری پیش بینی و اعلام کرد: سهم صادرات محصولات معدنی و صنعتی حدود 38 میلیارد دلار، صادرات محصولات کشاورزی پنج میلیارد دلار و صادرات میعانات گازی هفت میلیارد دلار خواهد بود.

    نعمت زاده از افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و اظهار کرد: انتظار میرود امسال میزان صادرات غیرنفتی به مرز 50 میلیارد دلار برسد.

    با توجه به این که پیش بینی وزیر از افزایش صادرات، با اتکا به حوزه های پالایشگاهی، پتروشیمی، معدنی و صنعتی است، می توان انتظار داشت که این گروه های اقتصادی روند رو به رشد در پیش بگیرند و بهبود عملکرد صادراتی آن ها باعث افزایش قیمت سهام و همچنین افزایش سود دهی آن ها نیز بشود. با توجه به روند افزایشی قیمت نفت، کارشناسان حوزه پتروشیمی نیز به بهبود قیمت کالاهای پتروشیمی امیدوارند.

    عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با «عصربازار» در خصوص پیش بینی افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی توسط وزیر صنعت و معدن گفت: این پیش بینی را می توانیم به عنوان یک هدفگذاری در سال 95 در نظر بگیریم. برای رسیدن به این هدف، باید عزم جهادی تمام مسئولان اقتصادی دولت برای رفع موانع تولید بخش خصوصی دیده شود. زیرا در این راه موانع زیادی وجود دارد که می توان از از دست رفتن بازارهای صادراتی در سال های تحریم، مشکل نقدینگی بنگاه ها و نبود تمایل سرمایه گذاران برای ورود به بخش تولید را نام برد.

    او افزود: افزایش صادرات به معنی افزایش تولید است. افزایش تولید نیز به افزایش سرمایه گذاری، کاهش نرخ تسهیلات بانکی، نقش آفرینی بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه ها و کاهش فشار مالیاتی نیاز دارد.

    آرگون در توضیح موانع تولید ذکر شده، گفت: هم اکنون بیش از 50 درصد از منابع بانکی به دلایلی از قبیل بدهی دولت به بانک ها، مطالبات معوق تهسیلات گیرندگان از سال های گذشته و عدم بازگشت سرمایه بانک ها از سرمایه گذاری های بانک ها در بخش های عمرانی به خصوص بخش مسکن، منجمد شده است. به همین دلیل قدرت وام دهی بانک ها کم است و نرخ تسهیلات نیز بالاست و باعث می شود که تولید مقرون به صرفه نباشد.

    عضو کمیسیون تهسیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران درادامه افزود: اکنون بازار سرمایه می تواند بخش زیادی از بار تامین مالی را به عهده بگیرد، اما تا کنون نقش آفرینی تامین مالی بازار سرمایه عمدتا برای بنگاه های بزرگ بوده است. در حالی که باید ابزارهایی برای تامین

    مالی بنگاه های کوچک و متوسط نیز تعریف شود. همچنین حالت رقابتی بین دو بازار پول و بازار سرمایه از بین برود تا این دو بخش بازار مالی کشور بتوانند به کاهش مشکلات نقدینگی بنگاه های اقتصادی کمک کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها