عصر خودرو

وزیر نفت سابق الجزایر:

استراتژی اوپک در حال ثمردهی است

عصر بازار- وزیر نفت سابق الجزایر اعلام کرد: استراتژی اوپک به رهبری عربستان سعودی به منظور دفاع از سهم بازار و خارج کردن رقبا از کسب‌وکار، در حال نتیجه دادن است.

استراتژی اوپک در حال ثمردهی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شکیب خلیل، وزیر نفت سابق الجزایر انتظار دارد پس از اینکه اکثر تولید‌کنندگان نفت پروژه‌های خود را تعطیل کردند، قیمت نفت تا سطح 70 الی 80 دلاری به ازای هر بشکه افزایش یابد.

    خلیل اعلام کرد: «‌این استراتژی امروز در حال جواب دادن است؛ چرا که بازارها در حال تثبیت هستند. اما با این سطح قیمتی،‌ تولیدکنندگان نفت شیل کانادا و آمریکا مجددا وارد رقابت می‌شوند.»

    گمانه‌زنی‌هایی در خصوص این که خلیل نقش رهبری صنعت انرژی الجزایر را در دولت عبدالعزیر بوتفلیقه بر عهده بگیرد وجود داردی، خلیل پس از سه سال فرار به آمریکا به دلیل رسوایی و فساد، در ماه مارس به الجزایر بازگشته است. این در حالی است که تلاش‌های این کشور برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود با توجه به سقوط درآمد نفتی و بی‌ثباتی در کشورهای همسایه نظیر لیبی، مالی و تونس با شکست مواجه شده است. خلیل اعلام کرده که در صورت درخواست دولت، با تمام وجود برای کمک به کشورش آماده است.

    خلیل با پشتیبانی از سیاست عربستان سعودی اعلام کرد که عدم رسیدن به توافق در خصوص طرح فریز نفتی در نشست ماه گذشته در دوحه نشان‌دهنده سیاست‌زدگی اوپک بوده است. چنین تنش سیاسی‌ای در این کارتل از سال 1973 و زمانی که تولیدکنندگان عربی با اعمال ممنوعیت فروش، موجب شعله‌ورشدن بحران نفتی شدن بی‌سابقه بوده است. الجزایر همواره مخالف استراتژی عربستان در اوپک بوده است.

    خلیل افزود: «ما امیدواریم که اوپک در آینده به ماموریت خود بازگردد و نقش خود را در دفاع از کشورهای عضو به ویژه در رقابت با نفت آمریکایی به خوبی ایفا کند.»

    خلیل که دوبار در سال‌های 2001 و 2008 به عنوان دبیرکل اوپک انجام وظیفه کرده، اظهار داشت: تغییرات سیاسی در عربستان به دوام سیاست‌زدگی در اوپک نخواهد انجامید و عربستان از نقش خود به عنوان عامل جهانی ایجاد نوسان دست خواهد کشید.  در حالی که تولید نفت آمریکا برای برطرف کردن تقاضای رو به رشد کافی نیست، در سه سال آینده ما با خطر واقعی بحران عرضه در بازارها مواجه خواهیم شد.

    خلیل در طول نزدیک به یک دهه خدمت خود به عنوان وزیر نفت، صادرات گاز الجزایر به اروپا را افزایش داد و تلاش کرد تا با محدود کردن سهم شرکت سوناتراک در سرمایه‌گذاری‌های مشترک بالادستی، سرمایه‌گذاران خارجی را به این کشور بکشاند.  با ملی شدن منابع، این قانون در سال 2005 لغو شد.

    خلیل اظهار داشت الجزایر باید در زمینه‌های اقلیت سهام اکثریت را ارائه دهد،‌ در حالی که افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری جدید تولید این کشور را دستکم 10 درصد افزایش خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها