عصر خودرو

سفیر ایران درلبنان:

با اقتصاد مقاومتی، توان ایران در مقابل شوک ها تقویت می شود

عصر بازار- « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با اشاره به اوضاع پرتلاطم در منطقه و جهان، افزایش رقابت های اقتصادی و بازرگانی تا مرز جنگ های اقتصادی، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با اقتصاد مقاومتی قادر خواهد بود توان خود را برای مقابله با تکانه ها و شوک های داخلی و خارجی تقویت کند.

با اقتصاد مقاومتی، توان ایران در مقابل شوک ها تقویت می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، فتحعلی  همچنین ابراز امیدواری کرد که محصولات یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی ایران(سایپا) در لبنان بزودی عرضه شود به ویژه اینکه توافق ها صورت گرفته و مقدمات لازم فراهم شده است.
    سفیر ایران در لبنان در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد مقاومتی و نقش آن در مناسبات اقتصادی و تجاری خارجی ایران، گفت:هر کشوری باید یک ارزیابی کامل از قدرت و توانمندی های خود برای بقا، نیل به اهداف و مقابله با تهدیدها در محیط پرآشوب و متغیر بین المللی و منطقه ای داشته باشد.
    وی خاطرنشان کرد: مجموعه ای از عناصر و مولفه‌ها از قبیل وسعت سرزمینی ، ویژگی های طبیعی، موقعیت جغرافیایی، تعداد جمعیت و کیفیت آن، استحکام ساختارهای سیاسی، استحکام داخلی یعنی رابطه مردم ونظام سیاسی، نوع ایدئولوژی و ظرفیت های مادی و معنوی آن، کیفیت رهبری، وضعیت اقتصادی و ویژگی های فرهنگی و برخی مولفه های باید دیگر تجزیه و تحلیل شوند.
    سفیر ایران تصریح کرد: مجموعه این عناصر، قدرت یک کشور را تشکیل می‌دهند و در نتیجه توان تاثیرگذاری کشور بر نظام بین الملل ، تآمین منافع و اهداف آن در تعامل های بهینه با سایر بازیگران و همچنین میزان آسیب پذیری آن به ضعف و قوت این مولفه ها بستگی دارد.
    فتحعلی گفت: کشورها همواره برای حفظ و تقویت این مولفه ها و توازن میان آنها می کوشند و تاریخ کهن و دوران معاصر شاهد نمونه هایی از فراز و فرود کشورها در نتیجه تغییر و تحول در این عناصر است و در واقع هر ملت و هر دولتی که در حفظ و تقویت این عناصر سهل انگاری کرده، خسارت های هنگفتی را پرداخته است.
    وی با بیان اینکه « قصد اولویت بندی و تعیین میزان اهمیت هریک از مولفه ها را ندارد»، با اشاره به تاکیدهای حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری بر اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی در سال 1395، ضرورت اهتمام ملی در این عرصه را اولویت فوری برشمرد و افزود :برای تعیین راهکارها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی چند محور باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
    سفیر ایران در لبنان با تاکید بر ضرورت توجه به مبانی علم اقتصاد یعنی محدودیت منابع و ضرورت رفع نیازهای داخلی برای بقا و تامین رفاه و سعادت مردم، خاطرنشان کرد: عرصه اقتصادی یکی از مهترین عرصه های رقابت، تقابل و تعامل میان کشورها است تا جایی که در جهان امروز شاهدیم حتی کشورهایی که از جهت سیاسی متحدند در عرصه اقتصادی با هم رقابت دارند و در مواردی این رقابت به تقابل شدید می انجامد که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می شود.
    فتحعلی تصریح کرد: تحریم اقتصادی، بازی با قیمت محصولات و مواد خام مثل سقوط قیمت نفت و یا قاچاق کالا به داخل و یا خارج کشور از مصادیق جنگ اقتصادی هستند که ما در جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته با انواع و اقسام آنها مواجه بوده ایم.
    وی تاکید کرد: از طرف دیگر در جهان امروز هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی و جزیره وار زندگی کند و همین شرایط باعث می شود کشورها در معرض تکانه ها و شوک های خارجی مثل نوسانات شدید در اقتصاد جهان، تبعات ناشی از تحولات سیاسی اقتصادی کشورهای دیگر و حتی تاثیرات بروز جنگ و صلح در نقاط دیگر قرار گیرند.
    سفیر ایران در لبنان اظهار داشت: همه این مسائل، ضرورت اتخاذ تدابیری برای حفظ اقتصاد کشور در برابر تهدیدها ، شوک ها و تکانه ها را ایجاب می کند که از آن اکنون به عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می شود و طی سال های گذشته همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
    فتحعلی در ادامه  گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی وضعیتی که اقتصاد کشور بتواند در برابر تکانه ها و شوک های داخلی و خارجی ایستادگی کند و به آسانی موانع را پشت سرگذارد، اما این وضعیت خود به خود حاصل نمی شود و نیازمند طراحی، مدیریت درست و همکاری و هماهنگی بخش های مختلف و جدی بودن آنها در اجرا و پیگیری اهداف آن است.

    ** اقتصاد مقاومتی باید درون زا و برون گرا باشد
    وی افزود: براساس تعبیرها و فرمایش های مقام معظم رهبری و تفسیرهایی که در باره اقتصاد مقاومتی بیان شده مهمترین ویژگی های این اقتصاد درون‌زا و برون گرا بودن آن است.
    سفیر ایران در لبنان اضافه کرد: درون زایی به معنی تکیه اقتصاد بر ظرفیت ها و امکانات درونی کشور اعم از ظرفیت های مادی و معنوی و انسانی است و بعد برون گرایی نیز دلالت بر آن دارد که باید در تعامل با خارج از این ظرفیت ها استفاده کرد و از ظرفیت های بیرونی برای بهبود اقتصاد در داخل بهره جست.
    فتحعلی خاطرنشان کرد: از همین جا وظیفه و ماموریت وزارت امورخارجه و سفارتخانه ها مورد اهتمام جدی قرار می گیرد و در واقع برون گرایی اقتصاد مقاومتی عرصه نقش آفرینی آنها است.
    وی تصریح کرد: ریاست محترم جمهوری تاکید کرده اند مسیر حرکت دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی است تا کشور هم به اهداف چشم انداز برسد ، هم فضای کسب و کار بهبود یابد و هم سطح مطلوبی از رونق اقتصادی، اشتغال و رفاه مردم تآمین شود.
    سفیر ایران در لبنان اظهارداشت: دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه نیز همواره بر این موضوع تاکید دارد، بنابراین هم اکنون در وزارت امورخارجه اهتمام ویژه در تقویت بخش های اقتصادی سفارتخانه ها وجود دارد و بخش مهمی از توان و جهت گیری های سفارتخانه ها به اقتصاد مقاومتی اختصاص یافته است.
    فتحعلی تاکید کرد: در همین این رابطه بتازگی در وزارت امورخارجه همایشی با حضور سفرای ایران در برخی کشورها که از جهت اقتصادی حایز اهمیت هستند، برگزار شد و امیدواریم نتایج تلاش ها در این عرصه هر چه زودتر حاصل شود.

    ** لبنان می تواند یک طرف اقتصادی مهم برای ایران باشد
    وی در پاسخ به این سوال که سفارت ایران در لبنان برای کمک به ایده اقتصاد مقاومتی چه تدابیری اتخاذ کرده است، گفت: لبنان با جمعیتی حدود 5 میلیون نفر کشور بزرگی نیست اما با توجه به ویژگی هایی مثل واردات 20 میلیارد دلاری که عمدتا کالاهای مصرفی را تشکیل می دهد و یا بخش بانکداری قوی آن که لبنان را به صندوقی بزرگ برای تامین منابع مورد نیاز سرمایه گذاری ها تبدیل کرده است، یک طرف مهم اقتصادی قلمداد می شود.
    سفیر ایران در لبنان افزود: چندین میلیون لبنانی هم در اروپا، آمریکا، آفریقا زندگی می کنند که عمدتا فعالان موفقی درعرصه اقتصادی هستند، این پتانسیل ها لبنان را به یکی از کشورهای مورد توجه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.
    فتحعلی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های گذشته درنتیجه موانع مختلف در طرف لبنانی و برخی مشکلات در طرف ایرانی به ویژه عامل تحریم اقتصادی، سهم ایران از بازار لبنان اندک بوده است چنانکه در زمان حاضر سهم ایران از واردات لبنان حدود 80 میلیون دلار است.
    وی تصریح کرد: درچارچوب اهداف اقتصاد مقاومتی به ویژه پس از فرصت ایجاد شده در دوره پسا برجام ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان متناسب با نیازها و ضرورت ها بر چند زمینه اصلی متمرکز شده است.
    سفیر ایران تاکید کرد: افزایش شناخت متقابل فعالان اقتصادی ایران و لبنان بخصوص طرف های لبنانی مورد اهتمام جدی قرار گرفته و در این زمینه طی ماه های گذشته چندین هیات از بخش های دولتی و خصوصی لبنان برای آشنایی با ظرفیت ها و زمینه های همکاری به ایران سفر کرده اند و نتایج آن به تدریج در حال ظهور است.
    فتحعلی در این زمینه به برگزاری کمیسون مشترک اقتصادی ایران و لبنان در زمستان گذشته در تهران اشاره کرد و اظهارداشت: ایجاد پایه‌های حقوقی برای تسهیل مراودات و حمایت های قانونی از فعالیت های اقتصادی دو طرف در دستور کار قرار گرفته است.
    وی گفت: در این زمینه موافقتامه تعرفه ترجیحی برای کاهش و حذف تعرفه کالاها و تسهیل ورود محصولات هر یک از دو کشور به کشور مقابل پاراف شده است و دو طرف در حال تنظیم لیست اقلام مشمول این تعرفه ها هستند.
    سفیر ایران در لبنان افزود: طبق این سند ایران و لبنان برخی اقلام طرف مقابل را مشمول تعرفه های پایین و یا معافیت می کنند که نقش مهمی در افزایش صادرات و مبادلات تجاری بین دو کشور خواهد داشت.
    فتحعلی، جلب توجه سرمایه گذاران لبنانی به ظرفیت های اقتصادی ایران ، آغاز تعامل با بانک های لبنانی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در اجلاسی که وزارت خارجه لبنان برای استفاده از ظرفیت لبنانی های مقیم خارج این کشورماه گذشته برگزار کرد، پنل بزرگی با حضور بیش از 500 فعال اقتصادی برای بررسی همکاری های با ایران اختصاص یافت.
    وی تصریح کرد: در این نشست بزرگ قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و چند تن از مدیران بخش های اقتصادی ، گردشگری و بیمه شرکت کردند و علاوه براین نمایندگان شرکت های بیمه ای ایران در اجلاس بزرگی در باره صنعت بیمه در سطح منطقه، شرکت فعال داشتند.
    سفیر ایران در لبنان اظهارداشت که روند فراهم سازی ارتباط آسان و ارزان میان دو کشور برای جابجایی محصولات آغاز و در این زمینه با همکاری سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خط دریایی میان بنادر ایران و بنادر لبنان برقرار شده است و تجار ایرانی می توانند به سهولت محصولات خود را به لبنان منتقل کنند.
    فتحعلی درباره امکان و شانس عرضه محصولات ایرانی در بازار لبنان گفت: لبنان که بازار قابل توجهی برای محصولات متنوع ایرانی است از گذشته یکی از بازارهای فرش ایران بوده و هست.
    وی افزود: در زمان حاضر برخی محصولات غذایی ایرانی در لبنان عرضه شده و تقاضا برای آن وجود داردو برخی محصولات صنعتی از جمله خودروهای ایرانی به بازار لبنان معرفی شده است.
    سفیر ایران در لبنان تاکید کرد: امیدواریم محصولات یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی ایرانی(سایپا) در لبنان بزودی عرضه شود به ویژه اینکه توافق ها و مقدمات لازم در این خصوص صورت گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو