عصر خودرو

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری؛

ریسک تحریم مجدد آمریکا سرمایه گذاران خارجی را تهدید نمی کند

عصر بازار- با گذشت بیش از ۴ ماه از رفع تحریم های ایران، حالا وقت آن فرا رسیده است که کم کم پای سرمایه گذاران خارجی نیز به بازار ایران باز شود. این در حالی است که به نظر می رسد دولت روحانی نیز به این بخش از دستاوردهای برجام نگاهی ویژه دارد و در نظر دارد با رفع مشکلات موجود، پای خارجی ها را به بازار سرمایه ایران باز کند.

ریسک تحریم مجدد آمریکا سرمایه گذاران خارجی را تهدید نمی کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اما همچنان در حالی شایعاتی مانند ترس سرمایه گذاران خارجی از تحریم مجدد آمریکا برای ورود به بازار ایران به گوش میرسد که هفته پیش جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را بر آن داشت تا در نشست مدیران ارشد بانک های اروپایی در لندن اعلام کند: بانکهای اروپایی نباید درباره از سرگیری روابط تجاری قانونی با ایران، نگران اقدامات تلافی جویانه آمریکا باشند.

    در همین خصوص با احمد جمالی مدیرکل دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران مصاحبه ای انجام دادیم. وی میگوید: حتی یک شرکت خارجی هم وجود ندارد که از ترس تحریم های مجدد آمریکا به ایران نیاید. همچنین از 103 شرکتی که خواستار سرمایه گذاری در ایران بوده اند، 60 درصد آنها موفق به کسب مجوز شده اند.

    جمالی همچنین خبر داد: سازمان سرمایه گذاری برای ماه های آتی در نظر دارد با 11 کشور از جمله دانمارک، نروژ، چک و هند نیز توافق نامه های سرمایه گذاری امضا کند. این در حالی است که تلاشهای زیادی برای کاهش رتبه ریسک سرمایه گذاری در ایران انجام و مذاکراتی با شرکت های بیمه صادراتی کشورهایی مانند برمه، ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا انجام شده است. این گفتوگو را در ادامه میخوانید.

    با توجه به شرایط حال حاضر ایران در پسا برجام، فرصتهای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی در کشور به چه ترتیبی است؟ و مهمترین تهدیدها و چالش های سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذارای در ایران چیست؟

    دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری پیش از اینکه برجام و توافق هسته ای حاصل شود، یعنی از اوایل سال گذشته شروع به شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری در کشور کرد و در این راستا بانک اطلاعاتی جامعی از کلیه فرصتهای سرمایه گذاری در بخشها و مناطق مختلف اعم از سرزمین اصلی، مناطق آزاد، پارکهای علم و فناوری، شهرکهای صنعتی و مناطق کمتر توسعه یافته تهیه شد. همچنین بخشهای مختلف اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و خدمات مالی تدارک دیده شد و بانک اطلاعات جامعی از فرصتهای سرمایه گذاری تدوین شد.

    در حال حاضر نیز حدود 2 ماه است که با ورود سرمایه گذاران خارجی و هیئت های سرمایه گذاری به داخل کشور، این بانک اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفته است و سرمایه گذاران خارجی هم معمولا از فرصتهایی که توسط سازمان ارائه میشوند، فرصتهای مناسب برای سرمایه گذاری را تشخیص میدهند و از آنها استفاده میکنند.

    البته شاید اگر بخواهیم مهمترین تهدید و چالش پیشروی سرمایه گذاران خارجی را بررسی کنیم، بتوانیم به این نکته اشاره کنیم که سرمایه گذاران داخلی که تمایل به استفاده از سرمایه خارجیها را دارند، با نحوه تهیه و تدارک فرصتهای سرمایه گذاری و یا طرحهایی که قابلیت عرضه برای خارجیها را دارند، آشنا نیستند. به این ترتیب اگر بتوانیم فرصت های سرمایه گذاری کشور را به طور مناسب معرفی کنیم، خارجیها هم رغبت بیشتری به سرمایهگذاری در ایران خواهند داشت.

    در واقع عدم آگاهی شرکتها و به ویژه بخش خصوصی با نحوه ارائه فرصتهای سرمایه گذاری به خارجی ها مهمترین چالش پیشروی ایران است.

    اهم اقداماتی که در این راستا انجام شده، ایجاد فرمتهای استاندارد، برگزاری دورههای آموزشی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در استانهای مختلف است. در مجموع روند موجود برای جذب سرمایه گذاران خارجی مطلوب است. در حالی که باید همچنان تلاشهای زیادی برای متقاعد کردن خارجیها به سرمایه گذاری در ایران شود.

    با وجود برداشته شدن تحریمها عنوان میشود، گروهی از بانکها و نهادهای سرمایه گذاری خارجی تمایلی برای حضور در ایران ندارند. علت این موضوع چیست؟ و آیا ترس از تحریم شدن این نهادها از سوی آمریکا، دلیل این عدم تمایل است؟

    به نظر نمیرسد عدم تمایلی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود داشته باشد و خوشبختانه استقبال بسیار مطلوبی از سرمایه گذاری در ایران شده است. در حال حاضر از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران هیئت های سرمایه گذاری تشکیل شده است که در هر کدام از آنها 10 تا 15 طرح مطرح و تصویب شده است.

    همچنین تا به حال از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی هیئت هایی به ایران آمدهاند و مشغول به فعالیت شدهاند. از جمله این کشورها میتوان به فرانسه، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه اشاره کرد. در این راستا برای این کشورها مجوز سرمایه گذاری صادر شده و اکنون آنها در پی تدارک ورود پول، سرمایه و خرید زمین در ایران هستند تا مراحل ثبت شرکت را در ایران طی کنند.

    به این ترتیب روند سرمایه گذاری در 3 ماه گذشته یعنی از دی ماه سال گذشته تاکنون افزایش چشمگیری داشته است و شایعاتی که در برخی از رسانه ها مبنی بر ترس مجدد از تحریم ها مطرح شده است، واقعی نیست. در واقع ریسک تحریم از سوی آمریکا، نهادها و سرمایه گذاران خارجی را تهدید نمیکند.

    اهم اقدامات سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران برای ایجاد زیرساخت جذب سرمایه گذاران خارجی چه بوده است؟ و برنامه های آتی در همین خصوص چیست؟

    اصولا فرآیند سرمایه گذاری، امری زمانگیر است و زمانی که شخصی به عنوان سرمایه گذار داخلی هم بخواهد در بازار ایران سرمایه گذاری و همکاری کند، باید ابتدا شرکتی را ثبت کرده و مجوزهای گوناگونی را اخذ کند. به این ترتیب فرآیند سرمایه گذاری به طور نرمال حدود 3 الی 4 سال طول میکشد. این زمان شامل ورود سرمایه، ماشین آلات و دیگر امور است. این در حالی است که سرمایه گذاری خارجی بسیار زمانبرتر از سرمایه گذاری داخلی است.

    سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از اوایل سال پیش تاکنون حدود 7 میلیارد دلار مصوبه را برای سرمایه گذاران خارجی تصویب کرده است. اما تا وقتی که این سرمایه وارد کشور شود، زمان طولانی را سپری خواهد کرد. این در حالی است که بسیاری از شرکتهای خارجی هم اکنون در نیمه این فرآیند هستند.

    آیا آمار دقیقی از این سرمایه گذاریها در دسترس است؟

    در این خصوص میتوان گفت که از حدود 103 شرکتی که خواستار سرمایه گذاری در ایران بودهاند، حدود 60 درصد موفق به کسب مجوز شدهاند و بقیه نیز در حال انجام اقدامات لازم هستند. در واقع حتی یک شرکت خارجی هم وجود نداشته است که از ترس تحریم های مجدد به ایران نیامده باشد.

    به طور مشخص، برنامه های انجام شده سازمان برای بسترسازی جذب سرمایه گذاران خارجی چه بوده است؟ و در این خصوص با چه کشورهایی موافقتنامه سرمایه گذاری امضا شده است و چه کشورهایی را در دستور کار دارید؟

    ابتدا باید اشاره کرد که زیرساختها و جذب سرمایه گذاری در دو زمینه انجام میشود. اول زیرساخت های نهادی و دوم زیرساختهای حقوقی است. زیرساختهای حقوقی، قوانین و مقررات لازم را برای جذب سرمایه گذاران خارجی دارا هستند. در زیرساختهای نهادی سازمان سرمایه گذاری ایران و مراکز خدمات سرمایه گذاری در کشور آماده خدمت به سرمایه گذاران هستند.

    در واقع برنامه حال حاضر سازمان عمدتا بر تشکیل سرمایه گذاری شامل برگزاری همایش و نشستها است. به این نحو که در این نشستها، معرفی فرصتهای سرمایه گذاری، عمده ترین تلاشهای سازمان را شامل میشود.

    از سوی دیگر تمرکز بر انعقاد موافقت نامه های تشکیل سرمایه گذاری با کشورهای دیگر است. به ترتیبی که در 2 یا 3 ماه گذشته با کشورهای روسیه، اسلواکی، ژاپن و کشورهای دیگر موافقتنامه سرمایه گذاری امضا شده است. همچنین سازمان برای ماههای آتی در نظر دارد که با 11 کشور از جمله دانمارک، نروژ، چک و هند نیز توافقنامه هایی را اجرا کند که تمام این برنامه های سازمان در حوزه بسترسازی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.

    آیا رتبه ریسک پذیری بالای ایران در تصمیم نهادهای بینالمللی سرمایه گذاری برای حضور در ایران تاثیر دارد؟ به این دلیل که گفته میشود این نهادها با سرمایه گذاری در ایران رتبه اعتباری خود را از دست میدهند. همچنین چه فعالیتهایی برای کم شدن ریسک سرمایه گذاری در ایران انجام شده یا خواهد شد؟

    در حال حاضر تلاشهای زیادی توسط سازمان سرمایه گذاری و سایر سازمانهای ذیربط و مسئول، برای کاهش رتبه ریسک سرمایه گذاری در ایران انجام شده است. همچنین مذاکراتی با شرکتهای بیمه صادراتی کشورهایی مانند برمه، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا و ... برای پایین آمدن رتبه ریسک انجام دادیم.

    البته باید گفته شود که رابطه مستقیمی بین سرمایه گذاری خارجی و رتبه ریسک پذیری وجود ندارد و در واقع بیشترین رابطه بین رتبه ریسک پذیری و اعطای وام است. اما در حوزه سرمایه گذاری، حتما رابطه غیرمستقیم بین این دو وجود دارد. اما تاثیر مستقیم در اعطای وام به گونهای است که هرچقدر رتبه ریسک پایین تر باشد، هزینه برای گرفتن وام نیز کاهش پیدا میکند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها