عصر خودرو

کارشناس روس:

عضویت ایران در سازمان شانگهای تاثیرهای مثبت منطقه ای دارد

عصر بازار- لئونید ایواشف رییس مرکز مطالعات ژئوپولیتیک روسیه گفت: ایران شریک مطمئنی برای سازمان همکاری شانگهای است و عضویت این کشور برای افزایش امنیت منطقه ای مهم و تاثیرگذار است.

عضویت ایران در سازمان شانگهای تاثیرهای مثبت منطقه ای دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ایواشف با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند و دارای جایگاه برتری در منطقه است، افزود: تهران تمام تلاش های دیپلماتیک خود را برای حل مسائل منطقه ای بکار می بندد که بسیار ارزشمند است و پیامدهای مثبتی داشته است.
    وی افزود: ایران در تحولات منطقه ای نقش خوبی ایفا می کند و سازمان همکاری شانگهای نیز از همکاری و تعامل با تهران برای تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای استفاده می کند.
    رییس مرکز مطالعات ژئوپولیتیک روسیه ادامه داد: با روند رفع تحریم های ضد ایرانی دیگر مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نخواهد بود و انتظار می رود بقیه موارد نیز با همکاری تهران و غرب لغو شود.
    ایواشف گفت: ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روابط خوبی دارد و عضویت در این تشکل موجب تقویت همکاری ها با اعضای کلیدی بویژه روسیه می شود.
    وی ادامه داد: با توجه به این واقعیت، روسیه برای لغو تحریم های یکجانبه ضد ایرانی غرب تلاش می کرد و امروز هم رویکرد مسکو بر از بین بردن محدودیت های باقی مانده استوار است که این روند را ادامه می دهد.
    رییس مرکز مطالعات ژئوپولیتیک روسیه در پایان گفت: ورود کشورهای جدید و بزرگی مانند ایران به سازمان همکاری شانگهای که تشکلی نوپا و منطقه ای است بر نقش و توانمندی این مجموعه و سطح تاثیرگذاری آن بر تحولات منطقه ای می افزاید.
    با اعلام بختیار حکیموف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سازمان شانگهای مبنی بر برنامه تبدیل همکاری ایران با این سازمان از حالت ناظر به عضویت رسمی و کامل، بزرگترین سازمان منطقه ای جهان میزبان تهران می شود.
    وی افزود: نخستین درخواست ایران سال 2006 تنظیم شده است و رسما سال 2008 مراجعه کرد و به همین خاطر می توان گفت که نامزد واقعی پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان عضو رسمی است.
    نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان که سه شنبه گذشته در تاشکند ازبکستان پایان یافت با هدف آمادگی و فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست سران کشور‌های عضو در این شهر در اواخر ماه آینده میلادی،‌ برگزار شد.
    همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی منطقه ای است که برای همکاری های مختلف بویژه امنیتی و اقتصادی تشکیل شده است.
    این سازمان 25 خرداد 1380 هجری خورشیدی (15 ژوئن 2001) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان نیز در این سازمان عضو ناظر هستند.
    کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت معادل سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد) جمعیت کره زمین، را دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها