عصر خودرو

تغییر دید بازیگران سهام

عصر بازار: روز گذشته، دماسنج بازار سهام افت ۴۵۰ واحدی (معادل ۶۸/ ۰ درصدی) را تجربه کرد و برای دهمین روز متوالی در کانال ۶۶ هزار واحدی باقی ماند. نبود محرک‌های رشد و عوامل فشار باعث شده است بورس تهران وضعیت نسبتا کم‌نوسانی را سپری کند. در این شرایط، با توجه به آنکه قیمت سهام به ارزش ذاتی خود نزدیک است، ریسک سفته‌بازی نیز نسبتا کاهش یافته است. بر این اساس، کارشناسان معتقدند سهامداران مانند گذشته به اخبار مثبت توجه نمی‌کنند و عموم معامله‌گران فعلی، نوسان‌گیری و کسب سودهای کوتاه‌مدت را ترجیح می‌دهند.

تغییر دید بازیگران سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس تهران روز گذشته در ادامه روند نوسانی خود و در اثر معاملات منفی نماد‌های پتروشیمی با افت 450 واحدی (معادل 68/ 0 درصد) مواجه شد و پس از لمس کانال 65 هزار واحدی در ساعات پایانی معاملات در نهایت برای دهمین روز کاری در کانال 66 هزار باقی ماند.

    در تحلیل روند فعلی شاخص کل کارشناسان معتقدند الگوی معاملات تغییر کرده، به‌طوری که سهامداران بی‌تفاوت به اخبار مثبت با شناسایی سودهای کوتاه‌مدت و فروش‌های هیجانی به نوسان‌گیری در بورس می‌پردازند.در شرایطی که قیمت بیشتر سهم‌ها در بازار زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته و این عامل موجب تشدید نوسان‌گیری (به علت کاهش ریسک) در بازار سهام شده، اما اغلب کارشناسان می‌گویند که به کف رسیدن قیمت‌ها و جذاب شدن آنها برای خرید می‌تواند موجب تغییر روند کنونی بازار شود.

    واکسینه شدن بازار به اخبار
    در بررسی شرایط کنونی بازار محسن عباسی، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا گفت: در پی حصول توافق هسته‌ای اعتماد سهامداران به معاملات و آینده بازار نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته اما این اعتماد در حدی نیست که چشم‌انداز مثبت بورس در بازه زمانی میان‌مدت تا بلند‌مدت موجب شود تا معامله‌گران صبر پیشه کنند و منتظر اثرات واقعی رفع تحریم‌ها بر بازار باشند به همین دلیل بیشترآنها با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت به نوسان‌گیری مشغولند. این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه معامله‌گران نسبت به اخبارکم واکنش شده‌اند، افزود: در حال حاضر الگوی معاملات در بازار سهام تغییر کرده است به‌طوری که حتی با انتشار اخبار مثبت نیز باز هم شاهد تشدید صف‌های فروش هستیم این در حالی است که در گذشته اخبار مثبت با سرعت بسیار بیشتری بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد.

    به اعتقاد این کارشناس بازار سهام برآیند اتفاقات درون و بیرون بورس (به‌طور مثال انتظار برای نتیجه قطعی تر از توافق هسته‌ای، گزارش‌های نامناسب شرکت‌ها و سیاست‌های ضد‌تورمی دولت) موجب حرکت بورس دراین محدوده نوسانی شده است.عباسی ادامه داد: در شرایط فعلی عامل قدرتمندی برای بازگشت بازار به دوران رونق نیست در مقابل نیز عامل منفی خاصی نیز برای افت بیشتر وجود ندارد به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود بازار در کوتاه مدت یک روند نوسانی را پیش بگیرد و در بلند مدت با رفع تدریجی تحریم‌ها در کنار به کف رسیدن قیمت‌ها باز هم وارد مدار رونق شود.

    این کارشناس بازار سهام به باز شدن نماد‌های پالایشگاهی و تاثیرآن بر روند بازار اشاره کرد و گفت: بیشتر نماد‌های این صنعت، همیشه شاهد نوسانات عجیب و غریبی بوده‌اند و در همین راستا به نظر می‌رسد با توجه به ابهامات فراوانی که دارند این نماد‌ها در روزهای آغازین بازگشایی خود بر معاملات بازار تاثیر منفی بگذارند، اما در ادامه فعالیت خود تحت تاثیر فضای کلی بازار قرار خواهند گرفت، البته باید گفت که بازگشایی این نماد‌های پرحاشیه دامنه نوسان مثبت و منفی در بورس را افزایش خواهند داد.

    مفروضات خوش‌بینانه «جم»
    عباسی درخصوص انتقال شرکت پتروشیمی جم از فرابورس به بورس و تاثیر آن بر روند معاملات امروز گفت: به نظر نمی‌رسد بازگشایی این نماد روند معاملات بازار سهام را با تغییر خاصی مواجه کند، چرا‌که صرفا یک انتقال بازار است و تنها وزن صنعت پتروشیمی در بورس را افزایش می‌دهد، اما نکته قابل توجهی که در مورد این نماد وجود دارد مفروضات خوش بینانه و کمی غیر‌واقعی موجود در صورت مالی آن است به همین دلیل ممکن است در آینده شاهد تعدیل منفی در این نماد باشیم.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو