عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «عصربازار»؛

خیز بانک ها برای افزایش سرمایه

عصر بازار- خبر افزایش سرمایه بانکها در حالی به گوش میرسد که به نظر میرسد بانکها به زودی این مهم را در دستور کار قرار میدهند. حال اینکه این مهم میتواند تاثیر زیادی بر سهام این گروهی بورسی داشته باشد.

خیز بانک ها برای افزایش سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در همین خصوص محمود احترامی کارشناس بازار سرمایه معتقد است افزایش سرمایه شرکتها در اغلب موارد با استقبال سهامداران مواجه شده و موجب افزایش تقاضا بر روی نماد و در نهایت افزایش قیمتها می شود. وی میگوید: بانک ملت تصمیم به افزایش سرمایه 25 درصدی گرفته است و شنیده ها خبر از افزایش سرمایه 100 درصدی بانک تجارت میدهد. حال اینکه دیر یا زود مابقی بانکها نیز افزایش سرمایه خود را اعلام خواهند کرد. احترامی پیش بینی کرده که بانکها خیز خود را برای ثبت افزایش سرمایه خواهند برداشت که این امر خود موجب حرکتی صعودی در گروه بانکی و به دنبال آن حرکت بازار سرمایه خواهد شد و از آنجا که این گروه درصد قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است، میتواند به عنوان لیدر جدید بازار سرمایه معرفی شود. گفت وگو با این کارشناس بازار سرمایه را در ادامه میخوانید.

    با توجه به خبرهایی که در خصوص افزایش سرمایه بانکها به گوش می رسد، ابتدا چرا شرکتها تصمیم میگیرند افزایش سرمایه بدهند و این مهم از چه محلهایی انجام میشود؟

    هرگاه شرکت برای توسعه فعالیتهای خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره، سهامداران شرکت، افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورد بررسی و رأی گیری قرار میدهند تا سرمایه شرکت به میزان مورد نظر افزایش یابد. پروسه افزایش سرمایه معمولا از سه محل (از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه و تجدید ارزیابی دارایی در قالب سهام جایزه، از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم، از محل صرف سهام) انجام می گیرد که انتخاب نوع افزایش سرمایه به شرایط شرکت و تصمیم هیات مدیره بستگی دارد.

    بانکها به چه دلایلی قصد افزایش سرمایه دارند؟ و این امر چه تاثیری بر سهام گروه بانکی دارد؟

    افزایش سرمایه شرکتها در بازار بورس جزء اتفاقاتی است که در اغلب موارد با استقبال سهامداران مواجه شده و موجب افزایش تقاضا بر روی نماد، و در نهایت افزایش قیمت می شود. بانکها نیز از آنجائی که جزء شرکتهایی محسوب می شوند که قابلیت سودسازی مناسبی دارند، و بخشی از سود خود را هر ساله به عنوان اندوخته کنار می گذارند، و از طرفی دارایی های مناسب آنها قابلیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی را برایشان فراهم می کند، لذا جزء شرکتهایی محسوب می شوند که افزایش سرمایه آنها همیشه مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

    افزایش سرمایه بانکها از کجا آغاز شد؟ و آیا جزئیاتی از این امر در دسترس است؟

    در اواخر سال 94، قائم مقام بانک مرکزی در مصاحبه ای، از پیش بینی احکامی برای افزایش سرمایه بانکها در بودجه سال 95 کل کشور و برنامه ششم توسعه خبر داد. بانک ملت جزء اولین بانکی بود که به استقبال این افزایش سرمایه رفت. به طوری که این بانک طی اطلاعیه ای در سال گذشته اعلام داشت در راستای تصمیمات مجمع عادی سالانه مورخ 31 تیر ماه 1394جهت اجرای مفاد ماده 115 اساسنامه بانک مقرر شده از سود قابل تقسیم به عنوان اندوخته کفایت سرمایه، نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کند.

    آنچه در این بین به وضوح مشخص است، این موضوع است که تقریبا اکثر بانکها، مسیری را که بانک ملت تصمیم گرفته طی کند را طی خواهند کرد. بانک ملت تصمیم به افزایش سرمایه 25 درصدی گرفته است که شنیده ها نیز خبر از افزایش سرمایه حدودا 100 درصدی بانک تجارت میدهد. دیر یا زود مابقی بانکها نیز افزایش سرمایه خود را اعلام خواهند کرد.

    اصولا افزایش سرمایه چه مزایایی برای بانکها دارد؟

    افزایش سرمایه برای بانکها دارای مزایایی است که این مزایا موجبات انگیزه برای افزایش سرمایه را در هیئت مدیره فراهم می کند. انتشار و فروش سهام جدید باعث خواهد شد که انعطاف پذیری مدیریت شرکت از لحاظ تامین سرمایه در آینده بیش تر شود. یکی از استراتژی های متداول این است که شرکت ها برای تهیه سرمایه به منظور بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت خود، سهام جدید منتشر می کنند. استراتژی دیگر این است که شرکت ها از طریق انتشار سهام عادی درصدد برمی آیند تا نسبت بدهی ها به حقوق صاحبان سهام شرکت را پایین آورند و سپس با استفاده از مزیت حاصل، اقدام به انتشار اوراق قرضه کنند. از طرفی شرکت الزام قانونی به پرداخت سود به سهام داران عادی خود ندارد، بنابراین انتشار سهام عادی ریسک ورشکستگی و ریسک مالی شرکت را افزایش نمی دهد.

    عملکرد بانکها و موسسات مالی در ایران از چه طریقی سنجیده میشود و در حال حاضر این وضعیت به چه ترتیبی است؟

    امروزه برای ارزیابی عملکرد بانکها و موسسات اعتباری از یکسری شاخص های مالی استفاده می شود که نسبت کفایت سرمایه در میان آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا سرمایه رکن مهمی از پشتوانه مالی هر بانک است که به آن اجازه میدهد هنگام رویارویی با مشکلات کلان اقتصادی، توانایی بازپرداخت بدهی های خود را داشته باشد. نسبت کفایت سرمایه عبارت است از نسبت سرمایه بانک به دارایی های توام با ریسک آن، و این نسبت با توجه به مقررات موجود نباید از 8 درصد کمتر باشد.

    در سال 93 بهترین نسبت کفایت سرمایه بین بانکهای ایران، مربوط به بانک خاورمیانه می شود که این نسبت برای این بانک حدود 21 درصد گزارش شد. این نسبت برای بانک ملت 7، صادرات 10،  تجارت 7، پارسیان 8، پاسارگاد 20، انصار 9، سینا13، کارآفرین 17، دی 8 و برای بانک سرمایه 8 گزارش شده است. اما راههایی از قبیل کاهش مطالبات معوق، افزایش ذخیره مطالبات مشکوک الوصول، ایجاد رقابت سالم بین بانکها برای افزایش کارآیی جزء اقداماتی است که می تواند منجر به بهبود نسبت کفایت سرمایه گردد.

    در این میان نرخ بهره بانکی چه نقشی را در افزایش سرمایه ایفا میکند؟ و بانکهای ایرانی از این مهم چه بهرهای میبرند؟

    نرخ بهره نیز جزء ابزاری است که نقش بسزایی در بازارهای اقتصادی دنیا ایفا میکند. در کشورهایی که نرخ بهره به عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی مورد استفاده قرار می گیرد، بانکها قادر خواهند بود از ترکیبات مختلف سرمایه در پورتفوی خود بهره ببرند، زیرا به کمک مکانیزم نرخ بهره میتوانند نسبت به جلب سهامداران جدید برای افزایش سرمایه اقدام کنند. ابزارهای سرمایه ای دومنظوره (بدهی – سرمایه) و بدهی مدت دار فرعی از این قبیل هستند که حامل نرخ بهره بوده و هنگام بروز زیان به کاهش ریسک بانک کمک می کنند.

    متاسفانه چنین ابزارهایی در نظام بانکی ایران وجود ندارد که دلیل اصلی آن حذف بهره در سیستم بانکی ایران است. از طرفی مقدار سرمایه اولیه پرداخت نشده بانکها در مقایسه با دارایی ها بسیار ناچیز بوده و قدرت پوشش ریسک بانکها در صورت مواجه شدن با بحران را نخواهد داشت. یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش نسبت کفایت سرمایه بانکها، برداشتهای مستمر دولت از منابع بانکی تحت عنوان تسهیلات تکلیفی است. لذا برای دستیابی به یک نسبت کفایت سرمایه معقول، باید برداشتهای دولت متوقف شده و یا تحت شرایط مقررات اقتصادی و قانونی انجام پذیرد.

    با توجه به نزدیکی به فصل مجامع، به نظر میرسد بانکها افزایش سرمایه را در دستور کار قرار میدهند. این امر چه تاثیری بر سهام این گروه دارد؟

    با توجه به نقش میزان سرمایه در عملکرد و ارزیابی بانکها، ارزش ثبت افزایش سرمایه برای بانکها بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین با توجه به شرایط موجود و نزدیکی فصل مجامع و شنیده ها در بازار سرمایه، به نظر می رسد بانکها خیز خود را برای ثبت افزایش سرمایه خواهند برداشت که این امر خود موجب حرکتی صعودی در گروه بانکی و به دنبال آن حرکت بازار سرمایه خواهد شد و از آنجائی که این گروه درصد قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است، میتواند به عنوان لیدر جدید بازار سرمایه معرفی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها