عصر خودرو

عبور نصف واردات و صادرات از مسیر قرمز گمرکی در ۱۴۰۲

عصر بازار- با توجه به داده‌های گمرک ایران، حدود نیمی از کالاها چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات در سال ۱۴۰۲ از مسیر قرمز گمرکی عبور کرده‌اند که مشمول ارزیابی فیزیکی کالا و بررسی اسناد اظهارنامه می‌شوند.

عبور نصف واردات و صادرات از مسیر قرمز گمرکی در ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، براساس گزارش گمرک ایران، فرآیندهای ترخیص کالا در گمرک ایران به صورت «مسیر» و در سه رنگ ،قرمز، زرد و سبز تعریف میشود. پرریسک ترین اظهارنامه ها به مسیر قرمز، اظهار نامه های با ریسک متوسط به مسیر زرد و اظهارنامه های با ریسک کم به مسیر سبز هدایت میشوند که در جدول ذیل مراحل انجام تشریفات از جمله احراز هویت صاحب کالا، کارگزار و اظهار کننده ارزیابی فیزیکی کالا بررسی اسناد و مدارک پیوست ،اظهار نامه پرداخت حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده اخذ کلیه مجوزها و نظارت بر خروج کالا برای محموله های گمرکی و تفاوتها در سه مسیر فوق بیان شده است.

    در سال 1402 شیوه نامۀ فعالیت کمیته های مدیریت مخاطره ریسک گمرک ایران که در دو سطح کمیته راهبردی و کمیته های اجرایی تشکیل میشود و از سال 1398 به روز آوری نشده بود مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گرفت (نسخه پیوست) و آخرین نسخهٔ آن در اختیار کلیه دفاتر ،ستادی گمرکات اجرایی و ذی نفعان گمرک قرار گرفت.

    نصف واردات و صادرات در مسیر قرمز گمرکی

    دبیرخانه کمیته راهبردی مدیریت مخاطره در این مدت علاوه بر گردآوری بررسی و نیاز سنجی پیشنهادات وصولی به کمیته وظیفه به روز آوری ضوابط مصوب کمیته را در سامانه جامع امور گمرکی نیز به عهده داشته است. اعمال محدودیت برای شرکتهای متخلف و مظنون به جرائم سازمان یافته و رفع محدودیت از شرکتهای صادراتی که تعهدات ارزی خود را پرداخت نموده اند به صورت روزانه از جمله این موارد است. تجزیه و تحلیل داده های تجاری شناسایی فاکتورهای مرتبط با ریسکهای سازمان ارائه تمهیدات و راهکارها برای مقابله با مخاطرات پیش رو تهیه گزارشات تفصیلی در زمینه مدیریت ریسک و تأثیر آنها بر فرآیندهای ترخیص کالا (مسیرها و زمان سنجی اظهارنامه های واردات و صادرات) از دیگر وظایف اصلی دبیرخانه بوده است.