عصر خودرو

چین تاثیرگذار در افزایش مجدد قیمت نفت

عصر بازار- اطلاعات اداره ملی آمار چین از کاهش تولید نفت خام چین خبر می‌دهد. این سیاست در تثبیت قیمت نفت و افزایش آن می‌تواند موثر باشد.

چین تاثیرگذار در افزایش مجدد قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرصت امروز، با وجود این تحلیلگران نفتی بر این باورند که کاهش تولید نفت در صورت تداوم آن می‌تواند موثر باشد. اگرچه کشور چین بیشتر به دنبال کسب منفعت اقتصادی خود است تا علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی از افزایش صعودی قیمت نفت به دلیل کاهش تولید در دو سال آینده ممانعت کند.

     جواد یارجانی، نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه کشور چین با وجود کاهش رشد اقتصادی همچنان بزرگ‌تریـن مصرف‌کننـده نفت خام است‌، می‌گوید: «باید دید آیا کشور چین تولید نفت خام را به طور موقت یا دائمی کاهش می‌دهد یا نه؟ اما در صورت تصمیم‌گیری برای کاهش دائمی تولید نفت خام می‌توان امیدوار بود که این سیاست در افزایش قیمت نفت در بازار موثر خواهد بود و در آینده بازار نفت خام با شاخص مثبت مواجه خواهد شد.»

    وی با بیان اینکه پشت پرده این سیاست از سوی کشور چین مشخص نیست اما کسب منفعت و سود بیشتر می‌تواند یکی از علل اصلی باشد، می‌افزاید: «بدون شک خرید نفت خام در شرایط کنونی نسبت به سرمایه‌گذاری در این صنعت برای کشور چین کم‌هزینه‌تر است. در حال حاضر روند سرمایه‌گذاری در تولید نفت خام سیر نزولی به خود گرفته است و این مسئله موجب می‌شود که در کمتر از دو سال آینده میزان تولید نفت خام کاهش یابد تا مجددا قیمت‌ها افزایش یابد. کشور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام نیز امروز با کاهش تولید نفت خام خود به دنبال تعادل در بازار است تا از افزایش چشمگیر قیمت نفت خام در آینده جلوگیری کند.»

    یارجانی در ادامه تحلیل خود به این موضوع نیز اشاره کرد که این کشور در حال ذخیره‌سازی نفت خام تولیدی خود است تا در صورت افزایش قیمت نفت تا زمان ایجاد تعادل در بازار نفت خام کمتر متضرر شود.

    کاهش قیمت نفت به دلیل عرضه مازاد 2میلیون بشکه نفت خام در روز رخ داد که این میزان مازاد تولید روند کاهشی یافته است، به‌طوری که با اتفاقات رخ داده در کشور کانادا و کاهش تولید به دلیل به صرفه نبودن آن، افزایش مجدد قیمت نفت خام بعد از هفت ماه رخ داد. محمدعلی خطیبی، کارشناس بین‌المللی نفت و نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه روند کاهش تولید نفت خام در کانادا و تعدادی از کشورها موجب شده تا شاهد افزایش قیمت نفت خام باشیم، ‌می‌گوید: ‌«ممکن است روند کاهش تولید نفت موقتی باشد اما سیاستی که چین در پیش گرفته در کاهش تولید نفت در صورتی که جدی باشد، تاثیر مستقیم در افزایش قیمت نفت خام خواهد داشت.

    برای مثال اگر چین که نزدیک به 4میلیون بشکه در روز تولید نفت خام دارد، تولید خود را یک چهارم یا نصف کند، شاهد افزایش چشمگیر قیمت نفت خام خواهیم بود.»

    وی می‌افزاید: «تولید اگر صرفه اقتصادی نداشته باشد، متوقف خواهد شد از این رو می‌توان تحلیل کرد که بخشی از تولید متوقف شده کشور چین به دلیل هزینه‌های بالای تولید آن است. در دو سال گذشته به دلیل تداوم کاهش قیمت نفت بخشی از تولیدات نفت خام متوقف شده است.»

    خطیبی با بیان اینکه کاهش تولید نفت خام در چین تنها به دلیل بازگشت تعادل نفت خام در بازار نفت نیست، می‌افزاید: ‌«با ضعیف شدن بنیه اقتصادی و درآمدزایی کشورهای تولید نفت خام که عمدتا از جهان سوم در خاورمیانه هستند، میزان صادرات محصولات تولیدی این کشور نیز کاهش یافته است از این رو به دلیل وابستگی اقتصادی کشور چین به افزایش درآمدهای کشورهای تولیدکننده نفت، این کشور به دنبال ایجاد تعادل در بازار نفت خام است.»

    در این ارتباط نرسی قربان، کارشناس بین‌المللی نفت، کاهش تولید نفت چین را منطقی نمی‌داند و  می‌گوید: «معقول نیست که کشوری تولید خود را به بهانه تنظیم بازار نفت کاهش داده تا واردات خود را افزایش دهد مگر اینکه تولید نفت خام گران‌تر از نفت خامی که وارد می‌کند باشد از این رو برای این کشور مقرون به صرفه است که نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کند.»

    وی با بیان اینکه کشور چین در صورت کاهش تولید نفت خام تاثیر‌گذاری چندانی در قیمت نفت جهانی نخواهد داشت، می‌افزاید: «این کشور به اندازه تولیدی که محدود کرده است می‌تواند تاثیرگذار باشد و بیش از این انتظار نمی‌رود که در بازار نهایی قیمت موجب تحول شود. به هر حال انتظار می‌رفت که تولید نفت خام گران متوقف شود اما شاهد هستیم که به دلایل مختلف تولید نفت خام روند نزولی داشته باشد. با این وجود در کنار کاهش تولید نفت خام اگر افزایش تقاضای بازار نفت را نیز شاهد باشیم، قیمت این کالا افزایش خواهد یافت در غیر‌این صورت اقتصاد جهانی همچنان در حالت رکود باقی خواهد ماند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها