عصر خودرو

عضویت هند در بازارهای بدهی نوظهور

عصر بازار- تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی در حال ورود به بازار اوراق قرضه دولتی هند با ارزش بازاری ‌هزار‌میلیارد دلار هستند. این درحالی است که این بازار در آینده نزدیک به شاخص‌های بازارهای بدهی جهانی اضافه خواهد شد. شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی جی‌پی‌مورگان سال‌گذشته اعلام کرد که این شرکت از ماه ژوئن بازار بدهی دولت هند را به شاخص بازارهای نوظهور خود اضافه می‌کند.

عضویت هند در بازارهای بدهی نوظهور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این اتفاق نقطه‌عطفی برای سومین اقتصاد بزرگ آسیا محسوب می‌شود. اثر این خبر برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی، کشور هند و موسسه جی‌پی‌مورگان متفاوت است. برای سرمایه‌گذاران خارج از هند، این خبر دلیل قانع‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌ای برای خرید اوراق قرضه هند به روپیه و ورود به این بازار بدهی که جزو بازارهای با بالاترین بازده درمیان بازارهای نوظهور محسوب می‌شود، است. این خبر همچنین به این معنا است که موسسه جی‌پی‌مورگان می‌تواند به‌رغم حذف روسیه این شاخص‌های خود و نگرانی‌های موجود درخصوص تنش‌های ژئوپلیتیک آمریکا و چین، همچنان به تنوع‌بخشیدن به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود ادامه دهد. برای هند نیز این خبر نشان از ارتباط بیشتر بین بازارهای مالی داخلی و جهانی و درنتیجه پتانسیل کاهش هزینه‌های استقراض دارد.

    تاریخچه بدهی هند

    آزادسازی اقتصاد هند از سال‌1991 آغاز شد اما دولت‌های این کشور برای جلوگیری از وابستگی اقتصاد این کشور به دلار و تکرار بحران‌های ارزی آسیا در هند، تمام استقراض خود را از داخل و با اوراق قرضه روپیه انجام می‌داد، با این‌وجود از اواخر سال‌2019 هند شروع به‌کار برای دسترسی به شاخص‌های اوراق قرضه کرد تا با ایجاد تقاضای اضافی، هزینه‌های استقراض خود را کاهش داده و نظم مالی خود را تقویت کند. با شروع پاندمی کرونا و عملکرد اقتصادی ضعیف هند، دولت این کشور شروع به استقراض بسته‌‌‌‌‌های مالی چند‌میلیارد دلاری کرد و بخشی از اوراق قرضه دولتی خود را به‌روی سرمایه‌گذاران خارج از کشور باز کرد، با این حال در آن زمان صندوق‌های جهانی به‌فروش دارایی‌های بازارهای نوظهور و ذخیره دلار رو آورده بودند. حتی تا انتهای سال‌2023 نیز سرمایه‌گذاران خارجی تنها 2درصد از ارزش بازار بدهی هند را دراختیار داشتند که یکی از پایین‌ترین رکوردها برای هر بازار بزرگ در حال ظهور محسوب می‌شود، با این‌وجود دولت هند با اعطای معافیت‌های مالیاتی به سرمایه‌گذاران خارجی مخالفت کرد، با این‌حال افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران بین‌المللی به تنوع بیشتر در بازارهای بدهی نوظهور، نیاز به این تغییرات را برطرف کرد. طبق اعلامیه جی‌پی‌مورگان در سپتامبر سال‌گذشته، 23 اوراق قرضه هند با ارزش ترکیبی حدودا 330‌میلیارد دلار واجد شرایط لازم برای عضویت در شاخص بازارهای بدهی نوظهور این موسسه هستند. عضویت بازار بدهی هند به این شاخص نیز به‌صورت 10ماهه با افزودن تقریبا یک‌درصد وزن در هر ماه تا حداکثر 10درصد وزن شاخص به‌طور پلکانی انجام می‌شود. پس از جی‌پی‌مورگان، شاخص خدمات محدود بلومبرگ (Bloomberg Index Services Ltd) در اوایل سال‌جاری اعلام کرد این مجموعه نیز از ژانویه2025 اوراق قرضه FAR هند را به شاخص بازارهای نوظهور خود اضافه می‌کند.

    موهبت‌‌‌‌‌ها و نگرانی‌ها

    حذف روسیه از شاخص بازارهای نوظهور و بروز تنش‌ها میان آمریکا و چین موجب نگرانی عمیق سرمایه‌گذاران نسبت به تنوع بازارهای بدهی شده‌بود. اضافه‌شدن بازار بدهی هند به این شاخص‌ها باتوجه به‌عملکرد اقتصادی درخشان این کشور و بازدهی بالای بازار بدهی آن، نقطه‌عطفی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهانی نیز محسوب می‌شود تا بتوانند سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنند و با اعتماد بالاتری وارد این بازار بدهی شوند. اکنون سرمایه‌گذاران می‌توانند پرتفوی خود را متنوع ساخته و سرمایه خود را به بازاری پربازده در پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تخصیص دهند. برای هند نیز این فرصتی است تا از حجم بیشتری از نقدینگی برای رفع نیازهای روبه‌رشد استفاده کند و به بهبود کسری مالی شدید خود بپردازد. البته نگرانی‌هایی نیز درخصوص عواقب ورود و خروج «پول داغ» بین‌المللی در هند وجود دارد. دولت و بانک‌مرکزی هند همچنان نگرانند که جریان‌های خارجی نوسانات بازارهای داخلی را افزایش دهند. تصمیمات سیاست پولی بانک‌مرکزی هند نیز ممکن است نیاز به توجه بیشتر به نحوه واکنش سرمایه‌گذاران اوراق قرضه خارجی داشته‌باشد. علاوه‌بر آن، برای اینکه هند بتواند بیشترین استفاده را از عضویت در شاخص‌های بازارهای نوظهور داشته‌باشد، باید به تسهیل مقررات سرمایه‌گذاری خارجی در اوراق قرضه خود روی‌آورد.

    برچسب ها