عصر خودرو

بازار فلزات پایه و گرانبها از نگاه بانک جهانی؛

بررسی ریسک های نزولی و صعودی بازار کالا

عصر بازار- بانک جهانی پیش بینی کرد، به دلیل کندی تقاضای اقتصادهای نوظهور به سردمداری چین، قیمت فلزات صنعتی و گرانبها در سال ۲۰۱۶، احتمالا با کاهش مواجه خواهد شد. در بررسی این بانک، ۲ درصد افت در قیمت فلزات گرانبها برای سال ۲۰۱۶ پیش بینی شده است، در حالی که در پیش بینی مربوط به سال ۲۰۱۴ شاهد جهش ۷ درصدی بودیم.

بررسی ریسک های نزولی و صعودی بازار کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، پیش بینی این بانک در شرایطی مطرح شده است که به تازگی برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران از رونق بازار مسکن چین در سه ماهه نخست امسال خبر داده و آن را روزنه امیدی در ادامه سال دانسته اند. استدلال تحلیلگران خوش بین این است که با توجه به فروش مناسب خانه های مسکونی و غیر مسکونی، بخش ساختمان در هر دو اقتصاد بزرگ جهان (چین و آمریکا) محرک مثبتی برای فلزات خواهد بود، همان طور که تقاضای بخش خودرو نیز چنین تاثیری دارد.

    با این وجود، بانک جهانی در ادامه گزارش خود آورده است: با تاخیر «فدرال رزرو» در افزایش نرخ بهره، گرایش سرمایه گذاران با توجه به دلار ضعیف تر و افزایش ریسک های کلان به سمت طلا خواهد بود. همچنین اتخاذ سود منفی در شماری از اقتصادهای توسعه یافته، جذابیت طلا را افزایش داده، در حالی که افزایش نرخ بهره دارای تاثیر منفی بر نرخ طلاست و در هر حالت سرمایه گذاران به دنبال دارایی های پربازده می گردند.

    پیش بینی بانک جهانی حاکی است، قیمت طلا در سال 2016 فقط یک درصد کاهش می یابد وهرچند تقاضای فلز زرد در فصل نخست 2016 قوی بود، اما با توجه به پیش بینی های مربوط به افزایش دلار و محدودیت در سیاست های پولی آمریکا، انتظار افت آن وجود دارد.

    تقاضای فیزیکی در هند و چین قوی باقی می ماند، در حالی که تولید معدنی از کاهش هزینه سود خواهد جست. اطلاعات جمع آوری شده از شورای جهانی طلا نشان داد که تقاضای سرمایه گذاری این فلز در سال 2015 با رشد 7 درصدی نسبت به سال 2014 مواجه شده است.

    پیش بینی افت نقره و پلاتین

    همچنین پیش بینی می شود، قیمت دیگر فلزات گرانبها به سمت کاهش سوق پیدا کند. بر این اساس، پلاتین با کاهش 10 درصدی بیشترین افت را بین فلزات گرانبها خواهد داشت. پیش بینی می شود، قیمت نقره نیز به دلیل کندی تقاضای فیزیکی 5 درصد کاهش یابد، چون آسیب پذیری این فلز نسبت طلا بیشتر است.

    ریسک های نزولی طلا در این بررسی شامل محدودیت های فراتر از انتظار سیاست های پولی و دلار قوی است، در حالی که ریسک های صعودی اعم از رشد ضعیف اقتصاد جهان، فشارهای مالی در اقتصادهای کلیدی، تشدید مسائل ژئوپلیتیکی، تقاضای قوی بانک های مرکزی، تقاضای مصرف کننده و سرمایه گذاران خواهد بود.

    نمودار- مارپیچ نزولی(عملکرد و پیش بینی قیمت فلزات پایه و گرانبها)

    پیش بینی فلزات پایه

    از طرفی تقاضای ضعیف جهانی در قیمت های فلزات پایه نمود پیدا کرده است. بر اساس این بررسی، نیکل به دلیل کاهش تقاضا و کافی نبودن کاهش عرضه با افت 22 درصدی مواجه خواهد شد که بیشترین کاهش را بین فلزات اساسی تجربه خواهد کرد. پیش بینی می شود، قیمت فلزات پایه در مجموع با افت 8 درصدی در سال 2016 به کار خود پایان بدهد.

    در این بررسی، قیمت مس و سنگ آهن در سال 2016 به ترتیب با افت 9 و 10 درصد پیش بینی شده است. برای سایر فلزات این گروه نیز انتظار افت وجود دارد، چراکه بازارها در شرایط مازاد قرار می گیرند. کندی تقاضای چین و تولید بالاتر از پیش بینی سنگ آهن به فشار بیشتر به این کالا کمک می کند.

    بانک جهانی پیش بینی کرد، بازار فلزات در میان مدت به دلیل کاهش سرمایه گذاری در تولید، افزایش تقاضای جهانی و عواملی نظیر ممنوعیت صادرات سنگ های معدنی از اندونزی و تعطیلی معادن بزرگ روی (به دلیل فرسودگی) فشرده تر خواهد شد.

    این گزارش می افزاید: ریسک های صعودی قیمت فلزات اساسی متمرکز بر رشد تقاضای جهانی، افت عرضه به دلیل پروژه های معوق، تعطیلی معادن پرهزینه، اختلالات تولید و محدودیت های زیست محیطی خواهد بود.

    *پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها