عصر خودرو

لزوم تسریع طرح های حمایتی دولت برای احیای صنعت ساختمان

عصر بازار- شرایط امروز در صنایع وابسته به صنعت ساختمان، در حقیقت شرایط گذار از دوران سکون به سمت احیا و رشد قابل پیش بینی است. پر واضح است که حمایت نهادهای ذیربط دولتی، به عنوان بخش حاضر در این صنعت که با اتخاذ سیاست های بحث برانگیز تا به امروز نتوانسته اند آنگونه که باید وظیفه هدایت و راهبری خود را ایفا کنند، کارساز خواهد بود.

لزوم تسریع طرح های حمایتی دولت برای احیای صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در مقطع زمانی پیشرو که بنگاه های اقتصادی فعال در صنایع گوناگون، از جمله صنایع ساختمان، در دوران رکود به سر میبرند، بستر سیاسی و اقتصادی کلان کشور، شرایط حضور بنگاه های خارجی و فعالیت آنها را در ورود به بازار داخلی تسهیل کرده است.

    از منظری ورود صرف بنگاه های رقیب، بازار را به سمت رقابتی کامل سوق می دهد که حرکت در آن مسیر دارای منافعی چندگانه خواهد بود. نکته قابل تأمل این بحث در این میان، ورود بنگاه هایی است که جز ایجاد تنش در بازار صنایع، ارمغان دیگری ندارند.

    بحث خود را با پرسش های زیر پی میگیرم:

    آیا بنگاه های اقتصادی که شرایط ورودشان طبق سیاست های کلان اقتصادی کشور مفید سنجیده شده است، ممیزی کافی تخصصی و فنی می شوند؟ آیا شرایط مشوقهای اعطایی با عملکرد آنها و میزان بهره وری آنها در مقابل عملکرد بنگاه های داخلی و میزان بهره وری آنها قرار می گیرد و مقایسه می شود؟

    آیا این بنگاه خارجی با این بستر حاضر حتی باتوجه به اینکه باعث افزایش تراز جاری میشود، راه هموارتری برای نفوذ بیش از استحقاق در بازاری که سال های متمادی بنگاه های داخلی آن را با وجود همه کم و کاستی ها ساختند، ندارد؟

    آیا برای داشتن صنایعی پویا نباید در ابتدای امر، تحلیل عوامل داخلی، سنجش پتانسیل ها و درکل شناخت کافی در هر بخش بازار داشت؟

    چرا زمانی که خودمان پتانسیل رشد و کسب موفقیت با میل به پیشرفت حداکثری در آن را داریم با دیگران شریک شویم؟ البته اگر این شراکت چیزی غیر از شراکت در فرصت و کسب منفعت یک جانبه باشد، نه تنها تقبیح نمی شود بلکه کارساز نیز خواهد بود.

    آیا تنها باید دستی بیاید تا با شراکت در فرصت ها ما را به راه بیاورد؟ آیا آماده ایم حتی برای شراکت در مسیری که میتواند صرفا در اختیار خودمان باشد؟

    بنگاه های اقتصادی فعال در صنایع ساختمان باید آمیخته فعالیت های کسب و کار خود را به صورت یکپارچه و با تدوین راهبردهای علمی و اجرایی به بازار عرضه دارند، این مهم در شرایط پیشرو که خوشبختانه یا متاسفانه چند دهه از آزمون و خطای فعالیت تولیدی، تجاری بنگاه ها گذشته است، مشکل و دور از دسترس نیست.

    برنامه ریزی جامع در هر بخش از صنایع، سهم بندی استراتژیک بنگاه های فعال، امکان سنجی پتانسیل های مغفول در هر بخش از صنعت، بهره گیری از علم و تجربه اجرایی، از ما  بنگاه های مولد، پویاتر، موثق تر و حتی شرکای مصمم تر و سرآمدتری برای بنگاه های خارجی خواهد ساخت.

    با برنامه ریزیهای صورت گرفته و تدوین طرح های جامع و اجرای آنها در حوزه کسب و کار، هر بنگاهی قادر به رونق بخشیدن به بازار متعلق به خود است. مضاف بر این امر اگر طرح های اجرایی آمیخته به علم روز و علم آینده پژوهی در کسب و کار باشد، مسیر فعالیت روشنتر و حصول نتیجه محتمل تر خواهد بود.

    ضمانت اجرای طرح های جامع و تفصیلی اجرایی کسب و کار، احراز توانمندی صاحب نظران، اجرای توامان آن است که اینجانب به همراه تیم متخصص، این امور را شایستگی محوری خود قلمداد میکنیم.

    در صنعت شیرآلات بهداشتی ساختمان که مجموعه سهند افتخار حضور چندین ساله در این بخش از صنعت را دارا است و من فرصت همکاری با این مجموعه را داشته ام، بررسی های مناسبی از روندهای بازار و تحلیل های محیط تجاری صورت گرفته است که با تدوین برنامه هایی می توان سهم بیشتری از بازارهای فرامرزی را نصیب شرکت کرد و چه بسا در حال حاضر از عمده صادرکنندگان این صنعت قلمداد میشود.

    در آخر بیان این استعاره شایان ذکر است که با سازندگی بر روی پی سالمند، یک سازه جوان دوام و اصالتی ندارد مگر بهسازی شود. اجرای سیاست های کلان اقتصادی در صنایع و هماهنگی و یکپارچگی راهبردها در سطح خرد و تاکتیک ها در سطح اجرا، کاری است که در مرحله تدوین سیاست ها باید توسط کارسازانِ کاربلد، دانا و دلسوز صورت گیرد.

    *علی ارفعیان، معاونت بازرگانی و مشاور هیئت مدیره شرکت سهند افشان آذر

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها