عصر خودرو

مقام روس:

سازمان شانگهای با عضویت ایران تقویت خواهد شد

عصر بازار- رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای ابزار کارآمدی برای توسعه نظام چندقطبی در جهان و حفظ منافع ملی کشورهای عضو است، گفت که برنامه پیش رو برای «پیوستن ایران به این سازمان، گام مهمی برای تقویت و تحکیم همکاری شانگهای خواهد بود تا نقش های مهم تر منطقه ای و بین المللی ایفا کند».

سازمان شانگهای با عضویت ایران تقویت خواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سرگئی میخییف امروز (چهارشنبه)  اظهار کرد: با اجرای برجام بسیاری از تحریم های ضد ایرانی برداشته شده و اکنون زمینه ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای مساعد شده است و تهران نیز می تواند همراه مسکو و دیگر اعضا برای پیشبرد این تشکل تلاش کند.
    کارشناس روس گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای این گروه پرتاثیر منطقه ای بسیار مهم است زیرا تهران بازیگر قدرتمند منطقه ای است و در تحولات بین المللی نقش آفرینی مثبتی دارد.
    رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه با بیان اینکه بازسازی اقتصادی ایران بسیار مهم است، عضویت تهران در سازمان شانگهای را برای رسیدن به این هدف با اهمیت خواند.
    وی در ادامه مصاحبه در مورد روابط ایران و روسیه نیز گفت: روابط دو کشور دورنمای روشنی دارد و مسکو و تهران در عرصه های مهمی همچون اقتصادی و فنی - نظامی همکاری های خوبی دارند، ولی سطح کنونی منعکس کننده ظرفیت های گسترده دو کشور در روابط نیست و باید در این عرصه های تلاش های بیشتری صورت گیرد به ویژه اینکه سران دو کشور از توسعه مناسبات حمایت می کنند.
    کارشناس روس همچنین پیشتر  با بیان اینکه عمر نظام تک قطبی ادعایی آمریکا به سر آمده است، گفته بود: به جای نظام تک قطبی، نظام دمکراتیک چند قطبی وارد صحنه سیاسی جهانی شده است که پایدارتر و مستحکم تر از نظام تک قطبی خواهد بود.
    وی افزود: سازمان شانگهای در واقع مدل جدیدی از روابط بین المللی را به موازات گروه هفت کشور صنعتی ارائه کرده که اصول اساسی آن احترام به معیارهای بین المللی و خودداری از زورگویی و تحمیل اراده خود بر کشورهای دیگر است.
    میخییف تاکید کرد که سازمان همکاری شانگهای امکانات زیادی دارد اما در آن طرح های معین هنوز کم است و کشورهای عضو و ناظر باید در این راستا تلاش کنند.
    وی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای می تواند در اجرای طرح های اقتصادی و صنعتی میان کشورهای عضو و هماهنگی اقدام های این کشورها سهم داشته باشد.
    رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه با بیان این که سازمان همکاری شانگهای تشکیلات نظامی نیست، اظهار کرد: در چارچوب سازمان اقداماتی برای تامین امنیت منطقه از جمله رزمایش میان کشورهای عضو انجام می گیرد ولی قصد ندارد نظامی شود، هر چند که امکانات لازم برای این منظور را در اختیار دارد.
    سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی منطقه ای است که برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی تشکیل شده است.
    روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای کنونی سازمان هستند و همچنین براساس گزارش های انتشار یافته، قرار است بزودی عضویت ایران از حالت ناظر به دائمی تبدیل شود.
    مغولستان، هند،پاکستان و افغانستان در جایگاه ناظر و سریلانکا، ترکیه و ارمنستان در جایگاه شریک گفت وگو در سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها