عصر خودرو

در گفت و گو با «عصربازار» بررسی شد؛

سود مجمع امسال بانکی ها چگونه است؟

عصر بازار- عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است برای جذب سپرده در بانک ها، امسال در مجامع بانکی سود مناسبی تقسیم می شود.

سود مجمع امسال بانکی ها چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    سید کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر بازار» گفت: بانک ها زمانی می توانند عملکرد مناسب داشته باشند که منابع در دست داشته باشند و این منابع بر اساس نیازهای اقتصادی جامعه مصرف شود. به طور طبیعی عمده این منابع از طریق سپرده های مردمی تامین می شد، اما اکنون بانک ها در جذب منابع با مشکلات زیادی مواجه هستند. دلیل کاهش جذب سپرده در وهله اول کاهش نرخ سود بانکی همگام با نرخ تورم است، در حالی که نرخ تسهیلات هنوز بالاست و این تضاد نرخ در سیستم بانکی باعث فرار نقدینگی از نظام بانکی می شود.

    وی افزود: از طرف دیگر مشاهده می شود که بازار سرمایه، در حالی که باید رقیب سیستم بانکی شناخته شود، بازار کوچکی است. البته مشکل جدی این است که در کشور، مشکل آب شدن منابع به وجود آمده است و برای راه اندازی پروژه های مولد اقتصادی نیاز به منابع خارجی به طور جدی دیده می شود.

    این کارشناس اقتصادی در خصوص احتمال تقسیم سود در مجامع و تجربه سال گذشته که بانک مرکزی اجازه تقسیم سود در مجامع بانکی را نداد، گفت: احتمال این که در مجامع امسال سود تقسیم نشود، خیلی کم است. اکنون بنگاه ها نیاز به منابع مالی دارند و برای دستیابی به این منابع باید از سپرده های بانکی استفاده شود. به همین دلیل احتمالا سود مجامع تقسیم می شود، تا عامل مشوقی برای جذب سپرده ها شود.

    طیبی خاطرنشان کرد: ضروری ترین نیاز فعلی اقتصاد کشور آسان سازی قوانین برای ورود سرمایه گذار خارجی است که پول به پروژه های مولد وارد شود و جریان نقدینگی بین بازار سرمایه و بازار پول دوباره روان شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها