عصر خودرو

مبادله فرآورده‌های نفتی با کنجد و سنگ

یک دهه تجارت ایران و افغانستان در یک نمودار

عصر بازار- فرآورده‌های نفتی،‌ محصولات پتروشیمی و کف‌پوش‌ها اقلام عمده صادراتی ایران به افغانستان و «دانه کنجد»،‌ «نباتات و اجزای آنها»،‌ «انواعی از دانه به‌جز گندم دامی» اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور در سال ۹۴ هستند.

یک دهه تجارت ایران و افغانستان در یک نمودار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با حضور رئیس جمهور افغانستان و نخست وزیر هند در ایران، موافقت‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی تجاری چابهار بین سه کشور به امضا رسید. اشرف غنی رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان در این سفر گفت: «افغانستان به دنبال توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با ایران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.» اما در حال حاضر همکاری‌های تجاری ایران و افغانستان چه وضعیتی دارد؟ ارزش تجارت دو کشور در یک دهه اخیر چه نوسان‌هایی داشته است؟ ایران و افغانستان بیشتر چه کالاهایی با یکدیگر مبادله می‌کنند؟

    در آمارهای رسمی گمرک ایران، هیچ اطلاعاتی از تجارت با افغانستان در سال‌های 85، 86، 87 ثبت نشده، اما بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در سال 88 ایران معادل یک میلیارد و 46 میلیون و 929 هزار دلار کالای غیرنفتی به این کشور صادر کرده است. در سال 89 صادرات ایران به افغانستان معادل یک میلیارد و 378 میلیون و 102 هزار دلار بوده است. در سال 90 ارزش صادرات ایران به حدود دو برابر افزایش یافته و به میزانی معادل دو میلیارد و 252 میلیون و 805 هزار دلار رسیده است.

    روند صعودی صادرات ایران در سال 91 نیز ادامه یافته و به میزانی معادل دو میلیارد و 901 میلیون و 175 هزار دلار رسیده است. ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال 92 معادل دو میلیارد و 416 میلیون و 926 هزار دلار و در سال 93 به میزانی معادل دو میلیارد و 490 میلیون و 144 هزار دلار رسیده است. در سال 94 نیز ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان به میزانی معادل دو میلیارد و 572 میلیون و 647 هزار دلار رسیده است.

    ایران در سال 88 معادل 15 میلیون و 453 هزار دلار کالا از افغانستان وارد کرده است. ارزش کل واردات ایران از افغانستان در سال 89 معادل 11 میلیون و 649 هزار دلار و در سال 90 معادل 10 میلیون و 280 هزار دلار بوده است. واردات ایران از این کشور در سال 91 با افتی شدید به میزانی معادل دو میلیون و 463 هزار دلار کاهش یافته است. سپس ارزش واردات ایران از افغانستان در سال 92 افزایشی قابل توجه یافته و به میزانی معادل 32 میلیون و 297 هزار دلار رسیده است. ارزش واردات ایران از این کشور مجددا کاهش یافته، در سال 93 به میزانی معادل 12 میلیون و 611 هزار دلار و در سال 94 به میزانی معادل 14 میلیون و 184 هزار دلار رسیده است.

    شکل زیر  بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت ایران و افغانستان در یک دهه اخیر تهیه شده است.

    ایران و افغانستان چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    «حلال‌ها و رقیق‌کننده‌های آلی مرکب»، ‌«فرآورده‌های نفتی»،‌ «هیدروکربورهای حلقوی»، «کف‌پوش‌های غیرمخملی‌باف» و «روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین» اقلام عمده صادرشده از ایران به افغانستان در سال 94 هستند‌. اقلام عمده وارداتی ایران از افغانستان در همین بازه زمانی نیز عبارتند از: «دانه کنجد»،‌ «نباتات و اجزای آنها»،‌ «انواعی از دانه به‌جز گندم دامی»،‌ «سنگ‌های مرمر و سنگ‌های تراورتن بریده‌شده به صورت بلوک یا به شکل لوح» و «ماشین آلات و دستگاه‌های چاپ»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها