عصر خودرو

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی دولت سیزدهم در نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان

عصر بازار- نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری با ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه با حضور رییس جمهور افتتاح می شود.

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی دولت سیزدهم در نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تامین برق صنایع و معادن یکی از مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان بود که پیش از این در دولت های گذشته، کمبود انرژی خسارت های جبران ناپذیری به بخش صنعت کشور وارد کرده و قطعی های مکرر گاز و برق موجب نارضایتی در این عرصه شده بود.

    مدیران وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و نیرو برای تامین برق مورد نیاز صنایع اقدام به رفع موانع و تسهیل در این عرضه کردند که راهبردی در ایجاد نیروگاه های برقی و خودگردان یکی از اقدامات موثر در این دوره بود.

    نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری در مساحت 100 هکتاری در استان سمنان قرار دارد. این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی است که در دولت سیزدهم برای تکمیل فازها مورد حمایت و سرمایه گذاری قرار گرفت.

    این نیروگاه که با هدف احداث چهار واحد 183 مگاواتی از سال 87 احداث شده بود در دولت سیزدهم مورد حمایت قرار گرفت.

    2 واحد تولید برق این نیروگاه از زمان تاسیس دارای ظرفیت 160 مگاواتی بود همچنین احداث 2 واحد جدید این نیروگاه سال 1401 آغاز شد که نخستین واحد آن در مدت کمتر از 5 ماه، با شبکه سراسری سنکرون شد و در ادامه واحد چهارم این نیروگاه فروردین سال 1402 با شبکه سنکرون شد.

    فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته در شرایط ایزو اجرایی شده است.

    400 میلیون یورو سرمایه گذاری برای تامین برق صنایع در دولت سیزدهم
    مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات این نیروگاه اظهار داشت: این نیروگاه نخستین طرح از 48 طرح پیشران اقتصادی کشور در دولت سیزدهم است که در کمتر از یکسال به بهره برداری رسید.

    اردشیر سعد محمدی افزود: 2 مدول این نیروگاه هرکدام با تولید برق 180 مگاواتی وارد مدار شد که در مجموع 360 مگاوات بود.

    اشتغالزایی 100 نفر در نیروگاه شهید باکری
    وی ادامه داد: برای تولید این 2 مدول برقی بالغ بر 90 میلیون یورو با اشتغالزایی 100 نفر سرمایه گذاری شد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به افتتاح احداث بخش بخار این نیروگاه توسط رییس جمهور گفت: این طرح با سرمایه گذاری حدود 310 میلیون یورو و با ظرفیت 360 مگاوات آغاز خواهد شد.

    وی ادامه داد: این نیروگاه قبل از دولت سیزدهم 360 مگاوات برق تولید می کرد که با افتتاح فازهای بعدی ظرفیت تولیدی این نیروگاه در مجموع در این دولت به یک هزار و 100 مگاوات رسید.

    سعد محمدی با تاکید بر اینکه برق تولید شده توسط این نیروگاه وارد مدار صنایع می شود گفت: انرژی تولیدی به سنگان، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد قائنات، میانه و برخی از شرکت‌های کوچک‌تر تزریق می‌ شود.

    وی بیان داشت: با توسعه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و همکاری مدیران در وزارتخانه های صنعت و نیرو در این عرصه می توانیم بخش بیشتری از برق مورد نیاز صنایع را تامین کنیم.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه این طرح نیروگاهی با رویکرد تامین برق پایدار برای صنایع عملیاتی شده است گفت: هدف ما رفع محدودیت های انرژی صنایع است در همین راستا شرکت پویا انرژی یکی از شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، متولی سرمایه گذاری در طرح های تامین برق صنایع است.

    وی افزود: در دولت سیزدهم همچنین از محل ایجاد یک نیروگاه خورشیدی 10 مگاوات برق به بخش صنایع تزریق می شود که میزان سرمایه گذاری آن 200 میلیارد تومان است.

    سعدمحمدی ابراز امیدواری کرد تا با توسعه طرح های نیروگاهی بتوانیم تمام بخش صنایع را تامین کنیم.