عصر خودرو

همایش فعالان بازرگانی دو کشور برگزار شد

خیز خصوصی های ایران وهند برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

عصر بازار- اتاق بازرگانی ایران روز گذشته میزبان اعضای بخش خصوصی،سرمایه‌گذاران و تجار هند بود.روز دوشنبه مسئولان دولتی ایران و هند توانستند به ۱۲ توافق مشترک و امضای سند همکاری سه جانبه(ایران-هند و افغانستان) برای توسعه بندر چابهار برسند.بر این اساس بخش خصوصی دو کشور هم به اتاق بازرگانی رفتند تا از خواسته هایشان و روند توسعه همکاری صحبت کنند.

خیز خصوصی های ایران وهند برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران آنلاین، در این نشست تجار از فرصت‌هایی که در کشورشان وجود دارد و اینکه روند سرمایه گذاری چگونه خواهد بود گفت و گوهای مفصلی داشتند و توافق کردند که تبادلات خود در بحث تجارت،انتقال تکنولوژی و... را افزایش دهند.محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران که این روزها برای احیای بخش خصوصی و مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی از هیچ فرصتی دریغ نمی‌کند درباره همکاری ایران با هند گفت:نگاه ما به شرق دنیا در شرایط جدید اقتصاد ایران بسیار پررنگ است، ضمن اینکه هند بین کشورهای شرق آسیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش موثری ایفا کند. به هرحال ما در شرایط جدید اقتصاد ایران از سه جهت قرار است که با هند یک رابطه موفقیت‌آمیز داشته باشیم؛ اول اینکه با توجه به موقعیت جدید اقتصاد ایران و نقشی که می‌تواند در حوزه ترانزیتی بازی کند، به طور قطع هند و ایران از طریق بندر چابهار می‌توانند همکاری حیاتی داشته باشند.
    وی افزود: از جهت ارتباطی که ایران برای هند برقرار می‌سازد، هند امروز 13 میلیارد دلار با کشورهای CIS گردش مالی دارد و بیش از این هم روابط تجاری خود را با اروپا شکل داده است، بنابراین از این جهت ایران و هند می‌توانند در اروپا و شرق آسیا همکاری جدیدی را آغاز کنند.به گفته جلال‌پور، ایران در موضوع انرژی می‌تواند تأمین امنیت انرژی هند را به عهده گیرد و یکی از کشورهایی باشد که امنیت انرژی هند را تأمین کند، چراکه این کشور از نقاط مختلفی از دنیا انرژی دریافت می‌کند اما هیچ یک نمی‌توانند امنیت انرژی را برقرار سازند؛ بنابراین هند چاره ای بجز انتخاب ایران به عنوان تأمین‌کننده امنیت انرژی خود ندارد.
    وی اظهار داشت: در کنار این، ارتباطات دیگری هم می‌تواند شکل گیرد که رقم تبادلات تجاری دو کشور را به رقم بالایی برساند، این در حالی است که در گذشته روابط تجاری دو کشور تا سقف 16 میلیارد دلار افزایش یافته بود که متأسفانه در شرایط تحریم، به کمتر از 8 میلیارد دلار رسیده بود که شامل 6 میلیارد دلار صادرات و 2 میلیارد دلار واردات بود.
    جلال پور:ایران در موضوع انرژی می‌تواند تأمین امنیت انرژی هند را به عهده گیرد و یکی از کشورهایی باشد که امنیت انرژی هند را تأمین کند، چراکه این کشور از نقاط مختلفی از دنیا انرژی دریافت می‌کند اما هیچ یک نمی‌توانند امنیت انرژی را برقرار سازند؛ بنابراین هند چاره ای بجز انتخاب ایران به عنوان تأمین‌کننده امنیت انرژی خود ندارد.
    هند با وجود تحریم‌ها با ایران همکاری کرد
    خالد خان رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند درباره آینده همکاری این کشور با ایران به خبرنگارما گفت:پیش بینی می‌کنم روابط دو کشور با توجه به توافقنامه‌هایی که روز دوشنبه امضا شد در شرایط خیلی خوبی قرار گیرد و حداقل تا نیمه اول سال آینده حجم تجارت 5 درصد رشد خواهد کرد.در شرایط حاضر هنوز تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشده است ولی دولت هند با اطلاع از این موضوع می‌خواهد همکاری‌های خود را تقویت کند.وی با بیان اینکه ما برخلاف سایر کشورها در زمان تحریم همکاری‌های خود را با ایران قطع نکردیم اظهار داشت:در اوج تحریم‌ها ما با واحد پول روپیه مبادلات خود را انجام می‌دادیم و در آن زمان سعی کردیم سطح همکاری‌ها در شرایط خوبی قرار گیرد.
    وی درباره مشکلات تجارت با ایران خاطرنشان کرد:ما شرایط ایران را درک می‌کنیم لذا همین درک مشترک کمک می‌کند تا دو کشور خیلی زود به توافق برسند.اما دو مشکل اساسی وجود دارد که امیدواریم خیلی زود حل شود.یک آنکه در روابط تجاری نمی‌توان از ارزهای رایج استفاده کرد و هنوز تحریم‌ها در این بخش به قوت خود باقی است.دوم اینکه امکان فاینانس وجود ندارد و مشکلات این بخش حل نشده است.
    رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند اظهار داشت:سال گذشته حجم مبادلات ایران و هند  2/7 میلیارد دلار بود که این عدد باید روند صعودی به خود بگیرد.ما آماده سرمایه گذاری‌های وسیع در ایران هستیم و اعتقاد داریم که با توافق‌های صورت گرفته بخصوص در مورد توسعه بندر چابهار دو کشور به هم نزدیکتر خواهند شد. هند در چابهار 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.وی تأکید کرد: هر گونه تأخیر در شروع همکاری‌ها به ضرر دو کشور خواهد بود.حال که سرمایه‌گذاران متوجه شدند دولت دو کشور از آنان حمایت می‌کنند  باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد تا فرصت‌ها از بین نرود.
    حجم تجارت ایران و هند 20 میلیارد دلار می‌شود
    ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک ایران و هند درباره همکاری‌های مشترک دو کشور و اینکه چه زمان می‌توان از ارزهای بین المللی و رایج در همکاری با هند استفاده کرد به خبرنگار ما گفت:در موضوع برجام کشورهای 1+5  تعهد دادند که تحریم‌ها را بردارند و این امر کمک خواهد کرد تا ارز‌های بین‌المللی در تجارت ایران مورد استفاده قرار گیرد. لذا با پایان یافتن شیطنت‌های امریکا تجار می‌توانند از ارزهای بین‌المللی بهره ببرند.وی با بیان اینکه باید یک تیم حقوقی برای حل مشکلات بانکی و مبادلات پولی ایجاد شود تصریح کرد:اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی می‌تواند چنین تیمی را ایجاد کند.اگر چنین مجموعه ای فعالیت خود را آغاز کند این امکان فراهم خواهدشد که چالش‌ها برطرف و برای حل کامل آنها راهکارهای خاص اتخاذ شود.
    جمیلی با اشاره به اینکه با حل مشکلات و توسعه همکاری‌هایی که ایران با هند مدنظر قرار داده است میزان تجارت سالانه بیش از 20 میلیارد دلار خواهد شد تصریح کرد: توسعه تجارت هند و ایران بسیار سهل الوصول‌تر از تجارت با چین است. جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری هندوستان یک بازار بزرگ به اندازه بازار اروپا به شمار می‌رود که می‌تواند در رشد نرخ صادرات ایران بسیار اثرگذار باشد.

    جلال پور:  بانک جهانی 2 میلیارد دلار تسهیلات به بنگاه های ایران می دهد
    جمیلی با اشاره به اینکه با حل مشکلات و توسعه همکاری‌هایی که ایران با هند مدنظر قرار داده است میزان تجارت سالانه بیش از 20 میلیارد دلار خواهد شد تصریح کرد: توسعه تجارت هند و ایران بسیار سهل الوصول‌تر از تجارت با چین است. جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری هندوستان یک بازار بزرگ به اندازه بازار اروپا به شمار می‌رود که می‌تواند در رشد نرخ صادرات ایران بسیار اثرگذار باشد.
    در حاشیه همایش تجاری ایران و هند رئیس اتاق بازرگانی ایران گریزی به نشست اخیر خود با  کارشناسان بانک جهانی زد و خبر داد با گفت و گوهای صورت گرفته با هیأت کارشناسی بانک جهانی می‌توان 5/1 تا 2 میلیارد دلار تسهیلات با شرایط خیلی مناسب برای بنگاه‌های کوچک و متوسط دریافت کرد.
    البته این اعداد زمانی عملیاتی خواهد شد که اتاق بازرگانی با کارشناسان بانک جهانی به جمع ‌بندی برسد و سپس با حضور مسئولان بانک جهانی اعداد وام قطعی خواهد شد.وی با بیان اینکه ما می‌توانیم از وام‌های بانک جهانی استفاده کنیم اظهار داشت:روز گذشته اتاق بازرگانی ایران گزارش کاملی از وضعیت واحدهای صنعتی و حتی تعطیلی واحدها به کارشناسان بانک جهانی ارائه کرد و آنها قرار است تمام اطلاعات را بررسی کنند.لذا مجدداً با این هیأت جلسه تخصصی خواهیم داشت و پس از جمع ‌بندی و حضور مسئولان ارشد بانک جهانی در ایران می‌توان برای دریافت وام اقدام کرد.
    جلال‌پور افزود: کارشناسان بانک جهانی پیرو نشستی که در گذشته با معاونان این بانک برگزار شده بود، به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن  ایران آمده بودند و صحبت از این بود که چگونه بتوانیم بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران را از تسهیلات این مرجع بین‌المللی بهره‌مند سازیم.استفاده از منابع بانک جهانی توفیق مناسبی برای بخش تولید ایران است.لذا امیدواریم که دریافت وام به ارزش 2 میلیارد دلار محقق شود. وی خاطرنشان کرد:خیلی از کشورها از تسهیلات بانک جهانی استفاده می‌کنند و حال که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده است ما نیز باید در این مسیر گام برداریم و قطعاً این وام که نرخ سود بسیار پایینی دارد می‌تواند به واحدهای صنعتی مشکل دار کمک شایانی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها