عصر خودرو

گمرک چین خبر داد:

رشد ۳۷ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین در ۲ ماه نخست ۲۰۲۴

عصر بازار- گمرک چین از رشد ۳۷ درصدی مبادلات تجاری این کشور با ایران در دو ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

رشد ۳۷ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین در ۲ ماه نخست ۲۰۲۴
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 2 ماهه نخست 2024 با رشد 37 درصدی مواجه شده و به 2 میلیارد و 879 میلیون دلار رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته ارزش تجارت ایران و چین 2 میلیارد و 98 میلیون دلار اعلام شده بود.

    صادرات چین به ایران و همچنین واردات از ایران در این دوره افزایش قابل توجه داشته است. چین در ماه‌های ژانویه و فوریه سال 2024 بالغ بر 2 میلیارد و 50 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 45 درصدی داشته است. صادرات چین به ایران در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و 410 میلیون دلار اعلام شده بود.

    واردات رسمی چین از ایران در دو ماهه نخست امسال نیز 20 درصد افزایش داشته و به 829 میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 688 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. به عقیده تحلیلگران رقم واردات چین از ایران بسیار بیشتر از 829 میلیون دلار است چرا که ارقام مربوط به خرید نفت ایران توسط پالایشگاه های چینی در آمار رسمی واردات این کشور از ایران درج نمی‌شود.

    بر اساس این گزارش کل تجارت خارجی چین در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد 5.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 930 میلیارد دلار رسیده است. چین در این دوره 528 میلیارد دلار صادرات داشته و 402 میلیارد دلار کالا وارد کرده است.