عصر خودرو

تصویب افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد ۱۴۰۳

عصر بازار- شورای عالی کار پس‌از ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره‌ی سخت و فشرده، سرانجام حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ را با ۳۵ درصد افزایش و بدون امضای نمایندگان کارگری تصویب کرد. با این افزایش، دریافتی کارگران به بیش‌از ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت.

تصویب افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد ۱۴۰۳
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نشست نهایی دستمزد شورای عالی کار که عصر دوشنبه(28 اسفند) با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی آغاز شد و مدتی بعد با پیوستن وزیر صمت ادامه یافت، پس‌از گذشت ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره فشرده، سرانجام با تصویب افزایش 35.3 درصدی حداقل دستمزد بدون موافقت گروه کارگری و امضای آنها پایان یافت. بر این اساس حداقل دستمزد کارگران از 5 میلیون و 308 هزار تومان به 7 میلیون و 182 هزار و 106 تومان افزایش یافت.

    شورای‌ عالی کار در خصوص کمک‌هزینه مسکن مصوبه‌ای نداشت و همچنان مبلغ حق مسکن 900 هزار تومان بدون تغییر باقی ماند ولی مبلغ بن خواروبار را از یک‌میلیون و 100 هزار تومان به یک‌میلیون و400 هزار تومان افزایش داد. حداقل مزد روزانه نیز 238 هزار و 872 تومان مقرر شد و حق عائله‌مندی به 716 هزار و 600 تومان رسید.

    اما مصوبه مهم و جدید شورای عالی کار اختصاص حق تاهل به کارگران بود. حق تاهل برای اولین‌بار در دریافتی کارگران منظور شده که مبلغ آن 500 هزار تومان برای همه کارگران متاهل اعم از زن و مرد است‌.

    پایه سنوات هم از 537 هزار تومان به 716 هزار و 600 تومان رسید. سایر سطوح مزدی نیز 20 درصد به‌اضافه 690 هزار تومان حدود 700 هزار تومان تعیین شد.

    به گزارش ایسنا، به دنبال افزایش 35 درصدی حداقل دستمزد 1403 دریافتی کارگران با احتساب مبلغ بن خواروبار، کمک‌هزینه مسکن، حق اولاد و سایر مزایای جانبی، مزد به بیش‌از 11 میلیون تومان افزایش یافت.

    برچسب ها