عصر خودرو

قراردادهای نفتی به‌ارزش ۱۳میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید

عصر بازار- با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، قراردادهای نفتی به‌ارزش ۱۳میلیارد دلار و با هدف افزایش روزانه ۳۵۰هزاربشکه‌ای ظرفیت تولید نفت با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید.

قراردادهای نفتی به‌ارزش ۱۳میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بزرگترین قراردادهای یک دهه اخیر صنعت نفت کشور به‌ارزش بیش از 13 میلیارد دلار به‌منظور افزایش روزانه 350هزاربشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید.

    قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون برای یکپارچه‌سازی روند توسعه آن امضا شد، آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران و در مجاورت میدان مجنون عراق و 80کیلومتری غرب اهواز واقع شده است.

    طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری 185 حلقه چاه در حال اجراست و به‌تازگی آیین رسمی عملیاتی شدن 60 حلقه چاه آن با حضور رئیس‌جمهوری در استان خوزستان عملیاتی شد، هم‌اکنون تولید روزانه این میدان پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری غرب کارون به تلنبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود.

    قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به‌ارزش 11 میلیارد و 500 میلیارد دلار امروز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت دشت‌آزادگان اروند متشکل از 9 شرکت حقیقی امضا شد.

    دولت سیزدهم با هدف اجرای برنامه و سیاست‌های کلان کشور، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های مشترک، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان را با شرکت توسعه نفت و گاز دشت‌آزادگان اروند پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، به‌مدت 20 سال و به‌میزان تولید برآوردی تجمعی نفت خام حدود 2،558 میلیون بشکه امضا کرد.

    همچنین گام نخست در توسعه میدان مشترک آذر برداشته شده است، اکنون وزارت نفت قصد دارد با تکیه بر توان داخلی گام دوم توسعه را کلید بزند، آذر، از نظر ساختار زمین‌شناسی یک میدان نفتی پیچیده به‌شمار می‌آید، ساختار زمین‌شناسی ویژه، حفاری در این میدان را به یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین حفاری‌ها تبدیل کرده است.

    میدان نفتی مسجدسلیمان نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه، در شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان واقع شده است که توسعه مرحله نخست این میدان از سوی شاخه بین‌الملل شرکت ملی نفت چین (CNPCI) در قالب بیع متقابل انجام شد. حال قرارداد گام دوم توسعه این میدان امضا شده است که این موضوع حکایت از پیشرفت شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در زمینه توسعه در بخش بالادست صنعت نفت دارد.

    حجم نفت درجای میدان مسجدسلیمان حدود 6.2 میلیارد بشکه برآورد می‌شود و تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خردادماه سال 1287 از مسجدسلیمان آغاز و تاکنون از این مخزن، حدود یک میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت برداشت شده است.

    همچنین قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره‌برداری امضا شد.

    برچسب ها