عصر خودرو

احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در کانون توجه

دردسرهای آمریکایی فلز زرد

عصر بازار- افزایش احتمال انقباضی‌تر شدن سیاست پولی مهم‌ترین بانک مرکزی جهان و در نتیجه تقویت دلار ایالات‌متحده برای فلز زرد دردسرساز شده است. اونس که در ماه آوریل حضور در کانال ۱۳۰۰ دلار را نیز به چشم دید، این روزها چند محدوده قیمتی پایین‌تر را تجربه می‌کند.

دردسرهای آمریکایی فلز زرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس فلز زرد در اولین روز از آخرین هفته ماه مه از مرز 1250 دلار هم پایین‌تر ایستاد. اونس که هفته گذشته به قیمت 1252 دلار سقوط کرده بود، روز دوشنبه تا قیمت 1248 دلار پایین آمد تا روز سه‌شنبه نیز با نوسان‌های کاهشی آغاز شود. طلا روز دوشنبه تحت فشار قدرت دلار بود و روز سه‌شنبه نیز متاثر از آن ماند. شاخص دلار صبح سه‌شنبه بالای مرز 95 واحد نوسان‌های افزایشی داشت تا اونس طلا هم به سوی مرز 1230 دلار حرکت کند. عامل دیگری که روز گذشته به افت طلا کمک کرد، دور شدن بهای نفت خام از مرز 50دلار بود. البته افت بازارهای سهام در برخی مقاطع توانست به نفع طلا کار کند. قیمتی که تا ساعت 19 سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1234 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    کف سه هفته‌ای

    افت 4 دلاری روز دوشنبه که شروع هفته آخر ماه پنجم میلادی را کاهشی کرد و اونس را به کف 3 هفته‌ای رساند، علاوه بر فشار شاخص دلار، ناشی از فقدان عوامل تازه افزایشی نیز بود. قدرت دلار در این روز نیز مانند روز سه‌شنبه ناشی از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در میانه ماه ژوئن نشستی برگزار خواهد کرد که در آن احتمال انقباضی‌تر شدن سیاست پولی آمریکا وجود دارد. این عوامل بر طلا فشار وارد می‌آوردند. کاهش بهای نفت نیز روز دوشنبه به ضرر طلا عمل کرد. البته اونس در این روز از کف روزانه 1243 دلاری بالا آمد. بازارهای سهام جهان روز دوشنبه وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. این بازارها عمدتا تحت تاثیر نشست مقام‌های مالی و بانک‌های مرکزی جهان بودند، نشستی که بدون نتیجه پایان یافت. دیگر خبر روز اعلام عدد 9/ 52 واحد برای شاخص مرکب مدیران خرید مارکیت برای منطقه یورو در ماه مه بود. این شاخص در ماه آوریل به 53 واحد رسیده بود. رقم ماه مه اندکی کمتر از انتظارات بازار بود.

    کف یک ماهه

    روز سه‌شنبه نیز با عوامل کاهشی اثرگذاری مانند روز دوشنبه شروع شد تا اونس به کف یک ماهه برسد. همزمان با قدرت‌نمایی دلار و کاهش بیشتر بهای نفت خام، توجه به تغییرات سیاستی احتمالی در نشست ماه ژوئن بانک مرکزی آمریکا نیز طلا را در مسیر افت قرار داد. اونس طلا روز سه‌شنبه را با قیمت 1244 دلار آغاز کرد که از رقم نهایی روز دوشنبه هم پایین‌تر بود. در ادامه روز نیز افت بیشتری تجربه شد، با این همه کاهش قیمت‌ها در برخی مقاطع، خریدها و در نتیجه قیمت‌ها را بالا می‌برد. یک عامل افزایشی مهم در روز سه‌شنبه که البته بازار فلزهای گرانبها را تکان نداد، افت بورس‌های آسیایی به کف 11 هفته‌ای بود. صبح سه‌شنبه بازارهای سهام آسیا در واقع در پی نگرانی‌های فزاینده نسبت به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه آینده عقب‌نشینی کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، سرمایه‌گذاران سرگرم ارزیابی احتمال افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده هستند. تصویب افزایش نرخ‌ها به ارزیابی سیاست‌گذاران آمریکایی از قدرت اقتصاد داخلی مشروط است. سخنرانی مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری ممکن است تصویر روشن‌تری از دورنمای سیاست پولی این بانک ترسیم کند. پاتریک هارکر، رئیس بانک فدرال فیلادلفیا روز دوشنبه اظهار کرد افزایش نرخ‌ها در ژوئن زمان مناسبی است مگر اینکه آمار اقتصادی ضعیف باشند. از سوی دیگر جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال سنت لوییس هشدار داده است پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره برای مدت طولانی ممکن است بی‌ثباتی مالی ایجاد کند.

    اگر سیاست پولی فدرال رزرو انقباضی‌تر شود، دلار بیش از پیش تقویت و طلا بیش از پیش تضعیف خواهد شد. صبح دیروز، تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت در دامنه 1237 تا 1264 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو