عصر خودرو

دکترابراهیمی در مراسم رونمایی از فازدوم طرح تحول بانک انصار:

توسعه اقتصادی کشور، مستلزم توسعه نظام بانکی است

عصر بازار- دکترابراهیمی مدیرعامل بانک انصار در بیست وششمین همایش سراسری مدیران این بانک در استان مازندران و مراسم رونمایی از فازدوم طرح تحول این بانک، تحولات بانکی و اقتصادی کشور و مشکلات و آسیب های موجود و نقش بانک ها در ایجاد و مقابله با آن‌ها را تشریح کرد. وی که به منظور آماده‌شدن مدیران وکارشناسان این بانک برای تطبیق خود با تحولات و مقابله با مشکلات سخن می گفت بر لزوم همکاری و مشارکت همه بانک ها و موسسات اعتباری دولتی و خصوصی در اجرای طرح های دولت و نخبگان اقتصادی برای توسعه و اصلاح نظام بانکی و توسعه اقتصادی کشور تأکید کرد.

توسعه اقتصادی کشور، مستلزم توسعه نظام بانکی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دکترابراهیمی که در بابلسر محل برپایی این همایش در استان مازندران سخن می گفت، ابتدا به تشریح مسائل و مشکلات اقتصادی کشور پرداخته و با اشاره به نقش برجسته نظام بانکی در تأمین مالی 85 تا 89% اقتصاد کشور، وابستگی 90درصدی اقتصاد ایران به بانک‌ها، بازده 5 برابری بانک ها در برابر بخش واقعی اقتصاد، نقش بانکها در پایداری داخلی و خارجی اقتصاد کشور، و همچنین بازدهی مثبت22% بانکها در مقابل بازدهی منفی بازار طلا (7.3-%)، دلار (4.3-%)، نفت(22.8-%)، بورس (10-% تا آخر دیماه و 28% تا پایان سال) و مسکن(2.9-%) در سال 1394، حل مشکلات اقتصادی کشور را مستلزم اصلاح نظام بانکی دانست.

    دکترابراهیمی پس از آن، به فلسفه شرعی تحریم ربا، لزوم مشارکت بانک ها در بخش واقعی اقتصاد و طرح دولت برای اصلاح نظام بانکی و کاهش تورم اشاره کرد و ضمن تشریح ابعاد این طرح، از همه مدیران بانک خواست که خود را برای همراهی و همکاری در اجرای این طرح آماده کنند. وی همچنین، با اشاره به رتبه اول شفافیت بانک انصار در بین بانکهای بورسی، بر لزوم حفظ این رتبه تأکید کرد.

    مدیرعامل بانک انصار در ادامه به موضوع سرمایه گذاری خارجی و تشریح محیط های اقتصاد ملی و بین المللی در کشور، نظام تأمین مالی، نسبت نقدینگی و  تولیدناخالص داخلی، ضعف بازارسرمایه در ایران و مدیریت این بازار پرداخت و از لزوم ثبات در نرخ رشد اقتصادی با انحراف معیار پایین سخن گفت و افزود: نرخ رشد ایران به جای همسازی با کشورهای با درآمد متوسط با کشورهای بادرآمد ضعیف یکسان بوده است و این امر مانعی بزرگ برای جذب سرمایه های خارجی به شمارمی آید.

    دکتر ابراهیمی نائب رییس هیئت مدیره بانک انصار در ادامه تشریح مسائل نظام بانکی کشور از محدودیت بانک ها در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی بزرگ مقیاس، جنگ قیمتها و افزایش نرخ سود سخن گفت و ضمن تأکید بر نقش مهم بنگاه های اقتصادی در توسعه اقتصادی کشورها اضافه کرد: در ایران طی سال های گذشته قوانین نامناسب و سرکوب مالی باعث نکول مالی و این امر باعث اختلال در بازپرداخت مطالبات شد و درآمدزایی دارایی بانکها را با مشکل مواجه کرد. جریان خالص وجه نقد به تمدید وام انجامید و اعطای تسهیلات را ناممکن کرد وموجب تنگنای اعتباری شد و رشد مستمر پایه پولی و ضعف نظارت هم باعث عمیق تر شدن این تنگنا گردید. همچنین، بدهی دولت به بانک‌ها و سلطه بودجه‌ای ایجاد شد. نرخ تسهیلات بانکی افزایش یافته و تنگنای اعتباری را بیشتر کرد. رکود دارایی ها در کشور به کاهش دارایی بانکها در مجموعه کل هولدینگ ها کمک کرد، همچنین، جنگ قیمت سپرده ها در بازار رخ داد و نرخ سود بانکی افزایش یافت. این امر به نوبه خود باعث افزایش نرخ تسهیلات شد و تنگنای اعتباری بازهم شدیدتر گردید.

    دکتر ابراهیمی پس از آن، به موضوع تورم و تورم نقطه به نقطه اشاره کرد و گفت: تورم تا پایان فصل دوم سالجاری تک رقمی خواهد شد و این امر مشروط به رشد اقتصادی، تزریق درست و به موقع نقدینگی به اقتصاد، بهبود نسبت کفایت سرمایه بانکها، انجام مجموعه ای از اقدامات ساختاری و زیرساختی، از جمله حل مشکل بدهی دولت به بانک ها و ثبات پولی ومالی، برای توسعه اقتصادی کشور سودمند است.

    مدیرعامل بانک انصار آنگاه چارچوب کلی برنامه اصلاحی نظام بانکی و اقدامات موردنظر بانک مرکزی را برای رفع مشکلات نظام پولی و مالی کشور به منظور توجیه مدیران این بانک تشریح کرد و از ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی به عنوان حرکتی موثر در مسیر  اصلاح نظام بانکی یاد کرد. وی اضافه کرد: یکی از اقدامات موثر بانک مرکزی تمایز بین بانک ها در نحوه همکاری به منظور اصلاح نظام بانکی است و باعث خواهد شد تا بانک انصار درصورت پایبندی به این سیاستها به صورتی آشکارتر در زمره بانک های متعهد به توسعه اقتصادی کشور و رعایت مقررات قانونی قرارگیرد.

    دکترابراهیمی مدیرعامل بانک انصار در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح و توضیح فاز2 طرح تحول در بانک انصار پرداخت و با اشاره به پیامدهای اجرای فاز1 طرح تحول بر لزوم همپوشانی نتایج دو فاز اول و دوم و برطرف کردن نقاط ضعف ناشی از عدم اجرای کامل فاز1 تأکید کرد. وی در این خصوص گفت: با عنایات الهی و به حرمت شهدا، ما همواره از یک توشه معنوی برای پیشرفت امورمان برخوردار بوده‌ایم که باید از آن به منظور نیل به اهدافمان استفاده کنیم.

    دکتر ابراهیمی در ادامه، به تعیین خطوط کسب وکار در فاز2طرح تحول به منظور مشخص کردن دقیق اهداف بانک در محیط رقابتی و عرصه بین المللی اشاره کرد و توجه به عناصرانسانی و فناوری‌های اطلاعاتی- ارتباطی را به منظور کسب حداکثر بهره وری و کارایی و اثربخشی اقدامات دارای اولویت دانست.

    دکترابراهیمی در ادامه همراستاشدن همه فعالیت‌ها، استفاده از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بانک، استفاده از ابزارهای آموزشی، سازوکارهای تشویق ونظارت، ایجاد ابزارهای بانکداری خُرد، تبدیل بانک انصار به یک بانک مردمی با استفاده از عقوداسلامی و به ویژه عقد مرابحه، تحقیق و شناسایی مشتریان هدف و نیازسنجی درخصوص آنان و تأمین خواسته‌های مشتریان و توسعه سازوکارهای نظارتی را مقوله هایی کلیدی در تحول دانست و سخنان خود را با این بحث به پایان برد که: در بانک ارزشی انصار، سرمایه‌های انسانی بانک انصار تنها مجریان دستورات اداری نیستند، بلکه محافظان ارزش‌های معنوی بانکی هستند که عمل جهادی، تشرع، تدین، دانشورزی و تعهد نسبت به سازمان و نیز مسئولیت‌های اجتماعی در آن حائزاهمیت بسیار است.  

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو