عصر خودرو

عاشوری اعلام کرد:

ایجاد مسیر جدید ترانزیتی با محوریت ایران

اتصال بندرعباس به اروپا

عصر بازار- معاون شرکت راه آهن با اشاره به مسیر جدید ترانزیتی با محوریت ایران، گفت: این مسیر از بندرعباس به دریای سیاه و سپس به اروپا متصل می‌شود.

ایجاد مسیر جدید ترانزیتی با محوریت ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حسین عاشوری در نشستی خبری با اشاره به اینکه مسیر کریدورهای ترانزیتی ریلی در حال گسترش است، گفت: بارهای ترانزیتی که از ایران به اروپا می رود از آسیای میانه به خلیج فارس در کریدور شمال-جنوب و در مسیر سرخس-بندرعباس جابه‌جا می‌شوند.

    وی با بیان اینکه ترانزیت ریلی به پاکستان را آغاز کرده‌ایم و کالاها‌ از ترکمنستان و ازبکستان به میرجاوه حمل می‌شوند، افزود: کالاها از این مسیر به داخل پاکستان حمل می شوند ضمن آنکه از گذشته مرز رازی، مرز تبادل کالا بین ایران و اروپا بود.

    معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن به تنش‌های اخیر بین ترکیه و روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: ‌مسیر ریلی ترانزیتی جدیدی به اروپا ‌از سوی کشورهای منطقه پیشنهاد شد تا کالا از طریق خلیج فارس و دریای سیاه به اروپا برسد. در این راستا 3 کشور ایران، گرجستان و جمهوری آذربایجان در جلساتی به راه‌اندازی مسیر جدید ریلی‌ ترانزیتی از خلیج فارس تا اروپا پرداختند که کالا از طریق خلیج فارس و با راه‌آهن به کشورهای آذربایجان و گرجستان حمل می‌شود.

    وی با بیان اینکه  کالا از طریق بنادر توپی و باتومی به دریای سیاه رسیده و آنجا از طریق کشتی به سمت بنادر کشورهای رومانی و بلغارستان و سپس‌ اروپا جابه‌جا می‌شود، گفت: دو بندر باتومی و توپی در شرق دریای سیاه و مقابل آنها بنادر رومانی و بلغارستان در غرب دریای سیاه قرار دارند.

    معاون شرکت راه آهن با اشاره به اینکه در این جلسات مقرر شد به جای استفاده از مسیر ریلی فعلی (عبور از ترکیه)، از این مسیر جدید استفاده کنیم که مدت زمان سیر را هم از 45 روز به حدود 22 تا 23 روز کاهش می‌دهد، گفت: در این مسیر کالا از هر کارخانه اروپایی به بنادر بلغارستان و رومانی منتقل می‌شود و پس از آن بوسیله کشتی به شرق دریای سیاه و بنادر باتومی و توپی می‌رسد و سپس از طریق ریل به آستارای آذربایجان و به رشت، قزوین، تهران، سیرجان و بندرعباس منتقل خواهد شد.

    عاشوری با اعلام اینکه البته در این مسیر چون هنوز خط‌آهن رشت تا آستارا تکمیل نشده است بخشی از جابه‌جایی کالا از طریق ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود که هماهنگی آن بر عهده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، افزود: در مسیر برگشت این خط‌آهن نیز، کالا از هند به بندرعباس منتقل شده و سپس از طریق خط‌آهن تا قزوین آمده و از آنجا با کامیون به آستارا می رسد.

    وی ادامه داد: سپس از طریق خط‌آهن به بنادر باتومی و توپی منتقل شده و پس از آن با کشتی به بلغارستان و رومانی می‌رود که نماد کاملی از حمل و نقل ترکیبی خواهد بود.

    معاون شرکت راه‌آهن به توافقات با سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: از بندر بمبئی تا بندر توپی گرجستان، توافقاتی برای تعرفه و زمان‌سیر انجام شده است البته در قسمتی از مسیر همانگونه که اعلام شد از خط‌آهن‌ رشت تا آستارا تکمیل نشده است که با‌ راه‌اندازی کریدور جدید ترانزیتی بندرعباس-اروپا، خط‌آهن رشت-انزلی-آستارا‌ نیز در اولویت دولت قرار می‌گیرد.

    عاشوری با اعلام اینکه در فضای ناامنی هزینه بیمه و حمل کالا افزایش می‌یابد و صاحبان کالا در شرایط رکود اقتصادی دنیا و کاهش قیمت مواد اولیه، به دنبال جابه‌جایی کالا با ارزان‌ترین نرخ ممکن هستند، اظهار داشت: راه‌اندازی کریدور دوم ترانزیتی ریلی از بندرعباس تا روسیه بیان کرد: جلساتی با راه‌آهن روسیه و آذربایجان هم برگزار کردیم تا در بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی جدید قطار از مسیری‌ که دو شاخه می‌شود به مسکو و فنلاند برود.

    وی با اشاره به اینکه در این مسیر هم توافقات تعرفه و زمان انجام شده است، گفت: البته قرار است قطار آزمایشی برای این مسیر طی هماهنگی روسیه انجام شود که کالا به راحتی بتواند از هند به بندرعباس و سپس مسکو منتقل شود.

    معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه از سمت غرب دریای خزر تبادلات ریلی ضعیف بود که با راه‌اندازی این سیستم حمل و نقل ترکیبی، مسیر جدی‌تری در بخش ترانزیت ریلی ایجاد می‌شود، گفت: این کریدور جدید رقیب جدی ندارد و حجم تبادل کالای هند با روسیه قابل توجه است و فعلاً از طریق دریایی این تبادلات انجام می‌شود که با راه‌‌اندازی این مسیر، جابه‌جایی کالا به سمت ریل سوق می‌یابد.

    عاشوری با اشاره به اینکه پس از راه‌اندازی مسیر ریلی ‌چین به ایران که طی توافق با 3 کشور ایران-ترکمنستان و قزاقستان انجام شد، اظهار داشت: قطار آزمایشی موفق شد مسیر 10 هزار و 400 کیلومتری چین تا ایران را 14 روزه طی کند.

    وی با اشاره به اینکه برای استفاده بیشتر این قطار، جلسه‌ای در شهر ایبوی چین برای تجار قزاق، ترکمن و ایرانی برگزار خواهد شد تا مشکلات صاحبان کالا در این مسیر را بررسی کنیم و زمان اعزام، قطار را از ماهی یکبار به دو هفته یکبار کاهش دهیم، افزود: شهر ایبو شهر فروشگاهی و عمده‌فروشی کشور چین است و یک میلیون متر مربع فضای سوله و فروشگاهی دارد و عمده صادرات کالا را به اروپا، آمریکا و آسیای میانه انجام می‌دهد ضمن آنکه 400 شرکت ایرانی در این شهر دفتر ثبت شده دارند.

    معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حرکت راه‌آهن ادامه داد: در راستای اینکه از کشور ایران هم حجم بالای صادرات سنگ تزئینی و مواد معدنی به کشور چین داریم جلسه‌ای با حضور تجار کشورهای مسیر قطار چین-تهران برگزار خواهد شد تا در کنار اینکه کالاها از چین به ایران منتقل می‌شود، از داخل ایران و کشورهای مسیر هم صادرات کالا به چین از طریق این قطار انجام شود.

    عاشوری با یان اینکه با صادرکنندگان ایرانی هم مذاکره داشتیم تا از این قطار برای حمل بار صادراتی استفاده کنند، گفت: ضمن آنکه کالاهایی مانند پودر آلومینیم‌ به تاجیکستان، مصالح ساختمانی به تاجیکستان و ازبکستان و محصولات پلاستیکی به اغلب کشورهای منطقه صادر می‌کنیم.

    وی به برگزاری جلسات با اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران اشاره کرد و گفت: برای جذب کالای عمده جلساتی داشتیم تا تخفیفات ویژه به کالاهای صادراتی بدهند، به عنوان مثال در سیمان 40 درصد تخفیف صادراتی داریم و هر کالایی که از مرز اینچه‌برون صادر شود تا 50 درصد تخفیف صادراتی برای آن در نظرگرفته می شود ضمن آنکه از راه‌آهن‌های مسیر برای این کالای صادراتی تخفیف می‌گیریم.

    معاون شرکت راه آهن با اعلام اینکه حمل ترانزیتی کالا در 2 ماه اخیر نسبت به سال گذشته رشد نداشته است، گفت: کاهش ترانزیت در این بخش به دلیل کاهش حمل گوگرد است زیرا قیمت آن افت داشته است. اما در 2 ماه اخیر رشد 100 درصدی در ترانزیت کالاهای صادراتی داشته‌ایم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها