عصر خودرو

ایران امنیت انرژی هند را تامین می‌کند

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به نگاه ویژه ایران به شرق آسیا گفت: ایران امنیت انرژی هند را تامین خواهد کرد.

ایران امنیت انرژی هند را تامین می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محسن جلال‌پور در حاشیه نشست تجاری ایران و هند در جمع خبرنگاران گفت: نگاه ما به شرق دنیا در شرایط جدید اقتصاد ایران بسیار پررنگ است، ضمن اینکه هند بین کشورهای شرق آسیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش موثری ایفا کند. به هرحال ما در شرایط جدید اقتصاد ایران از سه جهت قرار است که با هند یک رابطه موفقیت آمیز داشته باشیم؛ اول اینکه با توجه به موقعیت جدید اقتصاد ایران و نقشی که می‌تواند در حوزه ترانزیتی بازی کند، به طور قطع هندو ایران از طریق بندر چابهار می‌توانند همکاری حیاتی داشته باشند.

    وی افزود: از جهت ارتباطی که ایران برای هند برقرار می‌سازد، هند امروز 13 میلیارد دلار با کشورهای CIS گردش مالی دارد و بیش از این هم روابط تجاری خود را با اروپا شکل داده است، بنابراین از این جهت ایران و هند می‌توانند در اروپا و شرق آسیا همکاری جدیدی را آغاز کنند.

    به گفته جلال‌پور، ایران در موضوع انرژی می تواند تامین امنیت انرژی هند را به عهده گیرد و یکی از کشورهایی باشد که امنیت انرژی هند را تامین کند، چراکه این کشور از نقاط مختلفی از دنیا انرژی دریافت می‌کند اما هیچ یک نمی توانند امنیت انرژی را برقرار سازند؛ بنابراین هند چاره ای به جز انتخاب ایران به عنوان تامین کننده امنیت انرژی خود ندارد.

    وی اظهار داشت: در کنار این، ارتباطات دیگری هم می تواند شکل گیرد که رقم تبادلات تجاری دو کشور را به رقم بالایی برساند، این در حالی است که در گذشته روابط تجاری دو کشور تا سقف 16 میلیارد دلار افزایش یافته بود که متاسفانه در شرایط تحریم، به کمتر از 8 میلیارد دلار رسیده بود که شامل 6 میلیارد دلار صادرات ایران و 2 میلیارد دلار واردات است.

    همچنین «خالد خان» در حاشیه این نشست گفت: سفر نخست‌وزیر هند به ایران نشانه این است که هندی‌ها می‌خواهند تبادلات تجاری خود را با ایران به نحو فزاینده‌ای گسترش دهند و بر این اساس تصمیم بر این است که هند در چابهار 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند، این در حالی است که همواره بین ایران و هند رابطه قوی تجاری برقرار بوده و حتی این روابط در دوران تحریم نیز موقعیت خود را حفظ کرده است، بنابراین چه تحریم باشد و چه نباشد، هند قرار است که در ایران سرمایه‌گذاری کند.

    رئیس فدراسیون تجاری هند افزود: سال گذشته روابط تجاری میان ایران و هند 7.2 میلیارد دلار بوده که هم اکنون برنامه راهبردی افزایش این میزان تبادلات تجاری است اما با توجه به اینکه به تازگی تحریم‌ها برداشته شده است، پیش بینی برای تحقق میزان روابط تجاری در سال آینده سخت است اما به هرحال فکر می کنیم که روابط تجاری ایران و هند در سال آینده 5 درصد افزایش داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها