عصر خودرو

زنگنه اولویت های شرکت ملی نفت در سال ۹۵ را ابلاغ کرد

هدفگذاری افزایش تولید در میادین مشترک

عصر بازار- وزیر نفت در نامه ای به مدیرعامل شرکت ملی نفت، اولویت های شرکت ملی نفت ایران در سال ٩٥ را تعیین و دستور افزایش میزان تولید گاز پارس جنوبی به ٥٦٧ میلیون مترمکعب در روز و افزایش تولید نفت از میدان های مشترک را صادر کرد.

هدفگذاری افزایش تولید در میادین مشترک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه اولویت های سال ٩٥ شرکت ملی نفت ایران در برنامه ملی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ و مدیرعامل این شرکت را به عنوان مجری پروژه های اولویت دار منصوب کرد.
    وی در نامه ای خطاب به رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پروژه های اولویت دار سال ٩٥ این شرکت در برنامه ملی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ و جوادی را به عنوان مجری این پروژه ها معرفی و منصوب کرد.
    بر اساس ابلاغیه وزیر نفت، پروژه بیع متقابل افزایش ظرفیت تولید میدان های مشترک غرب کارون به میزان 90 هزار بشکه در روز، پروژه بیع متقابل افزایش سطح تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی به ٥٦٧ میلیون مترمکعب در روز و اختصاص سه هزار و 400 میلیارد ریال کمک به طرح های عام المنفعه در مناطق نفتخیز، گازخیز و مناطق محروم کشور، از طرح های اولویت دار به شمار می روند.
    همچنین پروژه اصلاح ساختار قراردادهای نفتی جدید برای انتقال فناوری با هدف اجرای راهبرد گشودن بازار کشور در حوزه های نفتی و گازی در مقابل اخذ دانش فنی عملیاتی و بنیادین از طریق شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) برای بخش بالادست و شرکت های پیمانکار عمومی (GC) برای بخش پایین دست صنعت نفت و انعقاد ٦ قرارداد مهم نفتی و گازی، از دیگر پروژه های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران در سال ٩٥ اعلام شده است.
    همچنین قرار شده است که خلاصه عملکرد اقدامات مربوط به این طرح ها، هر ٢ هفته یکبار به معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت ارسال شود.
    در سال های گذشته صدها پروژه کلان نیمه کاره در صنعت نفت کلید خورده که میلیاردها دلار بودجه را به خود اختصاص داده اند.
    پس از استقرار دولت یازدهم، وزارت نفت اقدام به اولویت بندی پروژه های نفتی کرد و بدین ترتیب پروژه هایی که جزو میدان های مشترک قرار داشته و پیشرفت بیشتری داشتند،در اولویت قرار گرفتند.
    در دو سال گذشته، نیز با در اولویت قراردادن فازهای 12،15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی، کار توسعه فازهای 12، 15 و16 را به طور کامل به پایان رساند وهمچنین بخش هایی از فازهای 17 و 18 بهره برداری شد.
    به تازگی نیز وزارت نفت علاوه بر فازهای 17 و18، فازهای 19، 20 و21 را نیز به عنوان اولویت جدید قرار داده است.
    اولویت دیگر صنعت نفت، توسعه میدان های مشترک غرب کارون است؛ بزرگترین میادین نفتی ایران مانند آزادگان و یادآوران درغرب کشور و غرب کارون جای گرفته اند. با توجه به اهمیت این میادین مشترک، دولت یازدهم توسعه شتابان این میادین را جزو اولویت های اصلی صنعت نفت قرار داده است.
    معضلی که در خصوص این میادین نفتی (آزاگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی) وجود دارد، مشترک بودن آنها با عراق است؛ بغداد در سال های اخیر با تکیه بر منابع مالی عظیم و فناوری های شرکت بزرگ بین المللی توانسته به سرعت توسعه این میادین را پیش ببرد، اما تحریم سبب عقب ماندگی ایران در این زمینه شده بود.
    هر چند تحریم روند توسعه این میادین را کند کرده اما هرگز نتوانسته است آن را متوقف کند. دولت یازدهم با تکیه بر منابع مالی و انسانی داخلی توانسته است بخش هایی از این میادین را به بهره برداری رسانده و از آنها تولید زودهنگام داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها