عصر خودرو

ریشه‌های چهارگانه وضعیت نامناسب بورس در سال ۹۵

آینده بازار سهام هنوز امیدوار کننده است؟

عصر بازار- عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه طی دو ماه اخیر قطعا نمی تواند چندان پایدار و با برد عمیق باشد بنا بر این همچنان هم می توان به آینده بورس امیدوار بود.

آینده بازار سهام هنوز امیدوار کننده است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، وضعیت بازار سرمایه طی دو ماهی که از سال 95 سپری شده مایه نگرانی بسیاری شده است. افت مستمر شاخص همراه با وضعیت متزلزل ارزش سهام گروه های پیشرو در بازار بر دامنه این نگرانی ها افزوده است.

    در این میان بروز برخی مشکلات در اجرای بخش های اقتصادی برجام و گلایه های آشکار مسئولان کشورمان از بدعهدی و عدم تعهد آمریکایی ها در عمل به بندهای اقتصادی این برنامه، نگرانی های را در بورس بودجود آورده است.

    در چنین شرایطی برخورداری از یک تحلیل درست و واقع بینانه از وضعیت بازار و پیش بینی روند آینده بورس بسیار مغتنم است.

    سید علی عباسی کارشناس اقتصادی و سرمایه گذاری در این باره گفت:" همیشه و در نوسانات بازار سهام بسیاری از افراد مدیریت خود را در سرمایه گذاری از دست می دهند و دچار نوعی دگر دیسی می شوند؛ گاهی این دگر دیسی باعث از دست رفتن سرمایه های آنان می شود که این اتفاق خود می تواند ثمره ای جز از دست رفتن سرمایه افراد در بازار سهام نداشته. آگاهی از بین همه مولفه ها تنها مولفه ای است که می تواند آرامش را به سرمایه گذار برگرداند تا تصمیمی درست اتخاذ کند".

    وی افزود:" بعد از  برجام و رشدی که در ماه های پایانی سال گذشته  بازار سهام به خود دید؛ امسال بازار شرایط خوبی نداشته  و شاخص از محدوده 81200 واحد به محدوده 75000 واحد نزول کرده است ولی مهم این است بدانیم که دلیل این سردرگمی بازار چیست و چه چشم اندازی در انتظار سهامداران است؟"

    این فعال بازار سرمایه در تشریح اولین علت نزول بازار گفت:" اولین علت بدون شک ناآگاهی بازار است آن هم نسبت به یک اتفاق بسیار مهم. اتفاقی که باعث شد بسیاری از سهم ها از اعداد قیمتی خود نزول کنند چیزی نیست جز ادعای سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات از افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیابی که این اتفاق باعث شد تا شرکت های حاضر در بازار که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشتند، سهمشان در بازار از اقبال کمتری برخوردار شود. البته سازمان امور مالیاتی 30 فروردین ماه نامه ای را به سازمان بورس ارسال کرد و سازمان بورس هم 8 اردیبهشت آن را ابلاغ کرد و آن اینکه شرکت هایی که در سال گذشته تمام مراحل افزایش سرمایه به انجام رساندند و فقط خود افزایش سرمایه را انجام نداده اند، می توانند این افزایش سرمایه را در سال جدید انجام دهند واز معافیت مالیاتی برخوردار شود".

    وی  در تشریح علت دوم ادامه داد:" بازار های جهانی بی شک تاثیر قابل توجهی بر بازار سهام ما دارند چراکه اتصال به بازار های جهانی تنها این نیست که معاملات سهام شرکت های ما در آن کشورها انجام شود. همین که در چین تزلزل ایجاد می شود در مصرف مواد خام، این خود تاثیر بسیار زیادی بر بازار ما خواهد داشت چرا که ما یکی از فروشنده های مواد خام به چین هستیم و این تزلزل در چین سردرگمی در بازار سرمایه ما را به دنبال دارد. به همین خاطر باید همیشه در تحلیل روند بازار به تحولات جهانی هم دقت کنیم".

    عباسی ادامه داد:" علت سوم را هم باید عدم هماهنگی در پروسه رشد یکی از نمادهای گروه دانست. گروه خودرویی یکی از تاثیرگذارترین گروه های بازار سهام است و هم اکنون به عنوان پیش قراول بازار به همراه خود بازار را به هر سمت می کشد. در ماه های پایانی سال گذشته سهام شرکت های این گروه رشد بی قاعده ای را پشت سر گذاشت یعنی در یک بازه معین یک رشد معقول نداشت و بیش از حد رشد کرد و به بیاینی ظرف زمان و ظرف قیمت در این گروه هم پوشانی نداشتند بنا بر این وقتی در سال جدید این گروه به اصلاح روند افدام کرد، کل بازار را به همراه خود به اصلاح برد. در خود این گروه هم نمادهای ارزشمندی مثل سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل و آهنگری تراکتورسازی ایران هم به نزول کل گروه سوختند و با اینکه از منظر بنیادی باید رشد می کردند ولی به همراه گروه به اصلاح رفتند".

    این کارشناس بازار سرمایه گفت:" علت چهارم هم نزدیک شدن به زمان برگزاری  مجامع سالانه شرکت ها است. به هر عنوان مذاکرات هسته ای  و برجام و گفتارهایی که دولتمردان درباره آن داشتند، سطح توقع سهامداران را در بازار سهام از صورت وضعیت مالی شرکت ها بالا برد و از آنجا که حقیقت این است در بهترین حالت باید در گزارش های 6 ماهه و حتی سال آینده منتظر تاثیر برجام بر صورت های مالی شرکت ها باشیم ولی به دلیل آنکه سهامداران انتظارشان از تاثیر این اخبار در صورت های مالی پیش رو است و از آنجا که شایعات عدم تاثیر برجام بر صورت های مالی شرکت ها در بازارسهام زبان به زبان پیچیده، برخی شرکت ها مانند شرکت های نفتی و پالایشی با اینکه می توانند در نبود گروه خودرو بازار را مدیریت کنند از عدم اقبال و در برخی موارد نزول هایی روبرو شدند و این عدم جلب نظر سهامداران به گزارش های مالی شرکت ها وضعیت سهام شرکت های ارزشمند را در این مقطع با نزول روبرو ساخته است".

    وی در پایان و در تشریح افق پیش روی بازار سرمایه گفت:" برای پیش بینی آینده بازار سهام می توان اینگونه گفت که خرداد ماه می تواند ماه برگشت بازار باشد. ماهی که پایان سردرگمی بازار است. بی شک آغاز مجلس دهم توامان با فصل مجامع و تعیین تکلیف بودجه کشور و همین طور وضعیت مالی شرکت ها در مجامع سالانه و تعیین تکلیف کاهش نرخ سود بانکی و اخذ مالیات بر حساب های سپرده در بانک ها بی شک می تواند باعث حرکت دوباره بازار بر مدار صعود شود".

    این فعال بازار سرمایه ادامه داد:" فرجام نوسانات اخیر بازار سهام چیزی نیست جز یک سال رویایی بر همه سهامدارن بازار سهام که ان شا الله با همت مدیران دولتی به ثمر خواهد نشست".

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها