عصر خودرو

پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف ماندند

۴ روندساز طلا در پایان مه

عصر بازار- اونس طلا در هفته گذشته از قیمت ۱۲۷۳ دلار به بهای ۱۲۵۲ دلار سقوط کرد تا با از دست دادن ۶/ ۱ درصد دیگر از ارزش خود به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار بازگردد. اونس در نیمه اول هفته گذشته رو به رشد داشت اما با انتشار صورت جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که نشان می‌داد افزایش نرخ‌های بهره در نشست میانه ژوئن محتمل است، رو به سقوط گذاشت.

۴ روندساز طلا در پایان مه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب اونس در تمام سه هفته ابتدایی ماه مه روند کاهشی داشت تا روند آخرین هفته از پنجمین ماه میلادی بیشتر جالب توجه و بیشتر مورد منازعه باشد. آخرین نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت پایگاه اینترنتی کیتکو دوباره اختلاف‌نظر حاضران و ناظران بازار را برجسته کرده‌اند، اما کیتکو علاوه‌بر این نظرسنجی‌ها، در گزارشی دیگر 4 عامل تاثیرگذار بر روند طلا در هفته آینده را نیز فهرست کرده است که در پایان این گزارش آنها را خواهید خواند.

     

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 783 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 438 نفر معادل 56 درصد، افزایش و 230نفر معادل 29 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 115 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 22 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 45 درصد، کاهش و 7 نفر معادل 32 درصد افزایش قیمت‌ها را در آخرین هفته ماه مه پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 23 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    کارشناسان کاهشی

    کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» انتظار دارد که انتظارات مربوط به نرخ بهره در هفته پیش‌رو بر طلا فشار وارد کند. او می‌گوید: «گرچه دلار قیمت‌های خود را با احتمال افزایش نرخ بهره تطبیق داده است، من فکر نمی‌کنم که طلا دیگر از این موضوع تاثیر نپذیرد. به گمان من، اونس در این هفته سطح حمایتی 1228 دلاری را دوباره خواهد آزمود.» هنری تو، تحلیلگر موسسه «سی بی کپیتال پارتنرز» هم انتظار عقب‌نشینی بیشتر فلز زرد را دارد؛ چراکه به گفته او سفته بازان با آنکه هنوز افزایشی‌اند، به زودی کاهشی خواهند شد.

    آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» با توجه به‌صورت جلسه منتشر شده فدرال رزرو، همچنان انتظار عقب‌نشینی طلا را در روزهای آینده دارد اما روند بلندمدت اونس طلا افزایشی است. دی می‌گوید: «اقدام نکردن فدرال رزرو یا هر سیگنالی مبنی‌بر دشوار بودن افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، طلا را افزایشی خواهد کرد، همان طور که طلا با وجود افزایش نرخ‌های بهره در دسامبر 2015، بعد از آن با جهش روبه‌رو شد. پول زیادی در حاشیه بازار وجود دارد که می‌تواند پس از عقب‌نشینی‌ها وارد بازار شود.»

    تحلیلگران افزایشی

    با این حال، نظر تمام کارشناسان در مورد روند کوتاه‌مدت، کاهشی نیست. فیل فلین می‌گوید: «فدرال رزرو قطعا شتاب طلا را گرفته و حس بازار منفی است،‌ اما من فکر می‌کنم بازار دوباره در حال پیشخور کردن احتمالات است. از آنجا که تقاضای فیزیکی طلا قوی خواهد ماند، شانس زیادی وجود دارد که شاهد جهش قیمت‌ها باشیم.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری «والش تریدینگ» هم معتقد است که هر عقب‌نشینی‌ای در هفته جاری، فرصت خرید خواهد بود: «ما همچنان کشورهایی را داریم که به سوی نرخ‌های بهره منفی حرکت می‌کنند. همچنان مشکلات زیادی پیش روی اقتصاد جهان داریم. فکر می‌کنم هر چه به همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نزدیک تر شویم، این اوضاع تشدید خواهد شد.» کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز ال ال سی» نیز انتظار دارد تقاضای سرمایه‌گذاران به‌ویژه در کشورهایی که بانک‌های مرکزی به‌سوی نرخ‌های بهره منفی می‌روند یا رفته‌اند، افزایش داشته باشد: «صندوق‌های قابل معامله در بورس در بازار خریدهای زیادی انجام می‌دهند. در اروپا نیز خرید طلا بالا است. به این ترتیب، تصویر عمومی طلا چندان تغییر نکرده و برای این هفته افزایشی است.»

     

    نظرهای خنثی

    اما کن مورسیون، دبیر خبرنامه «مورسیون درباره بازارها» انتظار تثبیت قیمت‌ها را در هفته کاری جاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، دارد. او می‌گوید: «دو نگرانی من درباره طلا در هفته گذشته به واقعیت تبدیل شد. اول اینکه دلار قوی ماند و دوم اینکه 90 درصد معامله‌گران که اهداف غیرتجاری داشتند، به طور درازمدت وارد بازار شدند. این یعنی طلا ممکن است سطح حمایتی 1250 دلار را آزمایش کند. از آنجا که عبور از این مرز دشوار است و دلار هم به گمان من کم‌نوسان خواهد ماند، ثبات قیمت‌ها در طول هفته عجیب نخواهد بود.»

    4 عامل هفته

    علاوه‌بر داده‌هایی که پیش‌تر خواندید، تحلیلگران کیتکو 4عامل را در مسیرسازی ارزش طلا در پایان ماه مه موثر دانسته‌اند. روز جمعه، جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد داشت که با توجه به‌صورت جلسه هفته گذشته و نشست دو هفته دیگر از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین این هفته نشست «گروه 7» برگزار خواهد شد که می‌تواند روند دلار و در نتیجه روند طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر قیمت نفت نیز به‌شدت مورد توجه خواهد بود. اگر بشکه‌های طلای سیاه بتوانند مرز 50 دلار را رد کنند، نگرانی‌ها درباره تورم معکوس کاهش خواهد یافت و طلا در نهایت در بازار کالاهای پایه منتفع خواهد شد. دست آخر مانند همیشه، خرید و فروش‌های فنی و بنیادی تاثیرگذار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها